Ερευνητές μέτρησαν πόσες χημικές ουσίες που προστατεύουν τα ελαστικά από τη φθορά, λαμβάνουμε μέσω των λαχανικών.
Ερευνητές στο Κέντρο Μικροβιολογίας και Επιστήμης Περιβαλλοντικών Συστημάτων στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης και στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ, εντόπισαν χημικά που προστατεύουν τα ελαστικά των αυτοκινήτων από φθορές, σε φυλλώδη λαχανικά για πρώτη φορά. Τα στοιχεία της μελέτης, που δημοσιεύτηκε στο διεθνούς φήμης περιοδικό Frontiers in Environmental Science, ήταν ξεκάθαρα. Και σύμφωνα με τους ερευνητές ορισμένες από αυτές τις ουσίες μπορεί να θέτουν δυνητικά οικολογικούς και τοξικούς για τους καταναλωτές,κινδύνους. Οι χώρες προέλευσης των φυλλωδών λαχανικών που αναλύθηκαν ήταν από σούπερ μάρκετ με προέλευση Ιταλίας, Ισπανίας και Ελβετίας ενώ τα δείγματα του Ισραήλ αναλύθηκαν αμέσως μετά τη συγκομιδή.
Η παρουσία υπολειμμάτων φαρμάκων σε φρούτα και λαχανικά που πωλούνται στο εμπόριο έχει ήδη διερευνηθεί επιστημονικά πολλές φορές. Ωστόσο, χημικές ουσίες που προστατεύουν τα ελαστικά από τη φθορά, βρίσκουν επίσης το δρόμο τους στην τροφική αλυσίδα. Αυτό έδειξε τώρα η νέα μελέτη σε λαχανικά tης διεθνούς ερευνητικής ομάδας με επικεφαλής τον Thilo Hofmann στο Κέντρο Μικροβιολογίας και Επιστήμης Περιβαλλοντικών Συστημάτων στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης (CeMESS) σε συνεργασία με μια ομάδα του Εβραϊκού Πανεπιστημίου της Ιερουσαλήμ με επικεφαλής τον Benny Chefetz. Εξετάστηκαν
Τα ελαστικά αυτοκινήτων αποτελούνται από ένα πολύπλοκο μείγμα υλικών που βελτιώνουν την απόδοση και την αντοχή τους. Αυτά περιλαμβάνουν 5-15% χημικά πρόσθετα, τα οποία περιλαμβάνουν εκατοντάδες ουσίες, για παράδειγμα αντιοξειδωτικά, αντιοζονιστικά, βουλκανιστικούς παράγοντες, αντιγηραντικούς παράγοντες και πολλά άλλα, για να επιτρέψουν την απόδοση υψηλής τεχνολογίας ενός σύγχρονου ελαστικού. «Η τοξικότητα των σωματιδίων φθοράς των ελαστικών και του δρόμου σχετίζεται με τα οργανικά πρόσθετα και τα σχετικά προϊόντα μετασχηματισμού τους», εξηγεί η Anya Sherman, διδακτορική φοιτήτρια στο CeMESS και πρώτη συγγραφέας της πρόσφατα δημοσιευμένης μελέτης.
Οι ενώσεις που εξάγονται από τα ελαστικά αυτοκινήτων βρίσκουν το δρόμο τους στη γεωργία μέσω της ατμοσφαιρικής εναπόθεσης, της άρδευσης με επεξεργασμένα λύματα και της χρήσης ιλύος καθαρισμού λυμάτων ως λίπασμα. «Εκεί μπορούν να προσληφθούν από τα φυτά και έτσι να φτάσουν και στους ανθρώπους», προσθέτει ο Thilo Hofmann, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας.
Υπολείμματα φθοράς ελαστικών σε φυλλώδη λαχανικά από το σούπερ μάρκετ και το χωράφι
Οι ερευνητές αξιολόγησαν τις μετρημένες τιμές από τα λαχανικά μέχρι την πρόσληψη αυτών των ουσιών στη διατροφή. «Υπολογίσαμε την πρόσληψη ανά ημέρα με βάση το τι τρώνε οι άνθρωποι στην Ελβετία και το Ισραήλ», λέει ο Sherman. Οι συγκεντρώσεις των προσθέτων των ελαστικών στα φυλλώδη λαχανικά είναι συνολικά χαμηλές και είναι, για παράδειγμα, 238 νανογραμμάρια ng/kg για τη βενζοθειαζόλη (BTZ) ή 0,4 ng/kg για το 6PPD, μια ουσία της οποίας το προϊόν μετασχηματισμού 6PPD κινόνη είναι γνωστό ότι είναι εξαιρετικά τοξικό, για υδρόβια είδη όπως ο σολομός coho. Ανάλογα με τη διατροφή, αυτό οδηγεί σε ημερήσια πρόσληψη 12 έως 1.296 ng ανά άτομο για BTZ ή 0,06 έως 2,6 ng για 6 PPD. Αυτό είναι συγκρίσιμο σε μέγεθος με τα υπολείμματα φαρμάκων, τα οποία εισέρχονται επίσης στην τροφική αλυσίδα.
Σύμφωνα με τον Thilo Hofmann, η μελέτη δείχνει σαφή αποτελέσματα: “Ενώ οι συγκεντρώσεις και η ημερήσια πρόσληψη είναι ευτυχώς σχετικά χαμηλές, τα πρόσθετα από τα ελαστικά αυτοκινήτων εξακολουθούν να βρίσκονται στα τρόφιμα.” Σύμφωνα με τον Hofmann, τα επόμενα βήματα θα πρέπει τώρα να είναι η διερεύνηση των πτυχών του περιβάλλοντος και της ανθρώπινης υγείας.
Πως μεταφέρονται τα χημικά από τα ελαστικά αυτοκινήτων στα λαχανικά
Η τριβή των ελαστικών στην επιφάνεια του δρόμου δημιουργεί σωματίδια φθοράς ελαστικών και οδοστρώματος, τα οποία αντιπροσωπεύουν μια σημαντική ροή μικροπλαστικών στο περιβάλλον. Οι εκτιμήσεις για τις εκπομπές σωματιδίων της φθοράς των ελαστικών και του οδοστρώματος κυμαίνονται ευρέως, από 0,9 έως 2,5 kg/κάτοικο/έτος, που αντιστοιχεί μεταξύ 24% και 94% των συνολικών εκπομπών μικροπλαστικών. Η ποσότητα σωματιδίων φθοράς ελαστικών και οδοστρώματος αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια λόγω της συνεχούς αύξησης του αριθμού των αυτοκινήτων στο δρόμο. Κατά τη δημιουργία στην επιφάνεια του δρόμου, το 0,1%-10% των σωματιδίων της φθοράς των ελαστικών και του οδοστρώματος μεταφέρονται στον αέρα και μπορούν ενδεχομένως να μεταφερθούν σε μεγάλες αποστάσεις
Από το δρόμο, στο φυτό, και στον ανθρώπινο οργανισμό
Ήδη από το 2023, οι επιστήμονες μπόρεσαν να δείξουν ότι τα πρόσθετα από τα ελαστικά αυτοκινήτων μπορούν καταρχήν να απορροφηθούν από τα φυτά. «Ωστόσο, το ερώτημα ήταν αν αυτό συμβαίνει μόνο στη μηχανιστική εργαστηριακή μελέτη ή και στο πεδίο», εξηγεί η πρώτη συγγραφέας Anya Sherman. Στην παρούσα μελέτη, οι Βιεννέζοι και Ισραηλινοί περιβαλλοντικοί επιστήμονες ανέλυσαν κατά πόσο τα φυτά μαρουλιού απορροφούν τις χημικές ουσίες που απελευθερώνονται από τα ελαστικά αυτοκινήτων υπό φυσικές συνθήκες ανάπτυξης. «Εξετάσαμε πραγματικά δείγματα από σούπερ μάρκετ στην Ελβετία και λαχανικά από το Ισραήλ», λέει ο Thilo Hofmann, εξηγώντας το ιστορικό της μελέτης που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα. Η διεθνής ομάδα ερευνητών χρησιμοποίησε φασματομετρία μάζας υψηλής ανάλυσης για να αναλύσει τα δείγματα για συνολικά δεκαέξι ενώσεις που σχετίζονται με τα ελαστικά.
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ