Έρευνα σε βρετανούς καταναλωτές μελέτησε την κατανόηση των κινδύνων και των προτύπων ασφάλειας τροφίμων στο Διαδίκτυο.
Η Υπηρεσία Προτύπων Τροφίμων (FSA) της Μεγάλης Βρετανίας, ανέθεσε έρευνα για την κατανόηση της στάσης των καταναλωτών απέναντι στην αγορά τροφίμων μέσω Διαδικτύου, συμπεριλαμβανομένων των αντιληπτών κινδύνων.
Συνολικά, η Υπηρεσία εξέτασε τις απαντήσεις περίπου 70 ατόμων που συμμετείχαν σε διαδικτυακές ομάδες συζήτησης και προέρχονται από διάφορες περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου, οι οποίες περιλάμβαναν τη στάση τους σε ιστοσελίδες επιχειρήσεων που έχουν και φυσικά καταστήματα, ως και ηλεκτρονικές πλατφόρμες παράδοσης τροφίμων.
Από την έρευνα, προέκυψαν 3 κατηγορίες ανθρώπων: εκείνοι που σπάνια ή ποτέ αγοράζουν τρόφιμα στο Διαδίκτυο, εκείνοι που αγοράζουν μόνο από ιστοσελίδες σούπερ μάρκετ και εκείνοι που αγοράζουν συχνά τρόφιμα στο διαδίκτυο. Η στάση απέναντι στην αγορά τροφίμων μέσω Διαδικτύου συνδέθηκε με τις τρέχουσες αγοραστικές συμπεριφορές.
Γιατί επιλέγουν ή δεν επιλέγουν το διαδίκτυο;
Οι συμμετέχοντες που δεν αγόραζαν συχνά τρόφιμα στο Διαδίκτυο, δικαιολογούσαν τη στάση τους ισχυριζόμενοι πρακτικούς λόγους και δεν είχαν συγκεκριμένες ανησυχίες για την ασφάλεια ή την υγιεινή, όπως για παράδειγμα εάν διατηρούταν η κατάλληλη θερμοκρασία κατά την αγορά.
Όσον αφορά αυτούς που επιλέγουν το διαδίκτυο για τις αγορές του, η ευκολία και ο COVID-19 ήταν οι κύριοι λόγοι που αγόραζαν τα τρόφιμά τους από εκεί.
Τι είναι σημαντικό και τι προσέχουν οι άνθρωποι κατά τις διαδικτυακές αγορές τους
Κατά τους ερωτηθέντες, οι πληροφορίες για το κάθε τρόφιμο είναι σημαντικές, το οποίο μεταφράζεται σε λίστες συστατικών ή σε επισήμανση πιθανών διατροφικών οφελών.
Παράγοντες που επηρέασαν τον βαθμό στον οποίο οι συμμετέχοντες είχαν εμπιστοσύνη στην ασφάλεια των τροφίμων που αγοράστηκαν στο διαδίκτυο ήταν η εξοικείωση, η ανάγκη των πωλητών να προστατεύσουν τη φήμη τους, οι υποθέσεις σχετικά με τους κανονισμούς, η έγκριση, το είδος του φαγητού και προηγούμενες αρνητικές εμπειρίες που τυχόν είχαν.
Η εμπιστοσύνη που έχτιζαν σταδιακά με το κάθε κατάστημα ή πλατφόρμα ήταν αρκετά βασικό κριτήριο για μια μελλοντική διαδικτυακή αγορά.
Ορισμένοι συμμετέχοντες αμφισβήτησαν εάν τα πρότυπα υγιεινής των τροφίμων επιβάλλονταν, παρακολουθούνταν ή ακόμη και απαιτούνταν για τις διαδικτυακές πλατφόρμες αγοράς τροφίμων.
Είχαν επίσης ανησυχίες για τον τρόπο αποθήκευσης, συσκευασίας και παράδοσης των τροφίμων, αλλά και για την καθαριότητα ή την εγκυρότητά τους, ειδικά όταν προερχόταν από κάποιον πωλητή σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, π.χ. Facebook Marketplace, το οποίο δε συνηθίζεται στην Ελλάδα.
Αναφορικά με τα τρόφιμα που οι άνθρωποι δεν εμπιστεύονται να αγοράσουν διαδικτυακά, αυτά είναι τα αυγά, το κρέας, το ψάρι και τα γαλακτοκομικά, τα οποία θεωρούνται υψηλότερου κινδύνου.
Από την έρευνα προέκυψε, επίσης, ότι υπήρχε ελάχιστη λεπτομερής κατανόηση ή επίγνωση των κανονισμών που ισχύουν για να διασφαλιστεί ότι τα τρόφιμα που αγοράζονται στο διαδίκτυο είναι ασφαλή για την υγεία του καταναλωτή.