Θετικές και αρνητικές επιπτώσεις της συνεχώς αυξανόμενης χρήσης κωδικών QR για παραγγελία και πληρωμή σε καταστήματα εστίασης.
Οι κωδικοί QR στα εστιατόρια αυξάνονται διαρκώς και παρόλο που ορισμένοι φαίνεται να μην αισθάνονται άνετα χρησιμοποιώντας την τεχνολογία smartphone για να βλέπουν τα μενού, να παραγγέλνουν και να πληρώνουν, νέα στοιχεία της Barclays δείχνουν πως οι νεαροί καταναλωτές προσανατολίζονται περισσότερο στο ψηφιακό σέρβις. Αυτό βέβαια δεν αποτελεί έκπληξη καθώς οι νέοι είναι πιο εξοικειωμένοι με τα ψηφιακά μέσα. Αντιθέτως για τους ηλικιωμένους, που ίσως είναι λιγότερο γνώστες των smartphone, μπορεί αναμφισβήτητα να τους κάνει τη ζωή πιο δύσκολη και να τους εμποδίσει να επισκέπτονται ορισμένα εστιατόρια που επιτρέπουν μόνο την παραγγελία και την πληρωμή μέσω ενός κωδικού QR που έχει σαρωθεί μέσω κινητού.
Τα δεδομένα αποκαλύπτουν ότι το 15% των ατόμων ηλικίας 18-34 ετών προτιμούν να παραγγέλνουν και να πληρώνουν για φαγητό και ποτό σαρώνοντας έναν κωδικό QR με το τηλέφωνό τους. Αν και αυτό το ποσοστό δεν είναι τεράστιο, είναι ενδεικτικό μιας δυνητικά πολύ μεγαλύτερης αλλαγής στο μέλλον.
«Πολλά εστιατόρια βρίσκουν επιτυχία δίνοντας στους πελάτες τη δυνατότητα να παραγγείλουν και να πληρώσουν από το τραπέζι τους σαρώνοντας έναν κωδικό QR», εξήγησε η Karen Johnson, επικεφαλής λιανικής της Barclays. «Στους πελάτες αρέσει γιατί δεν χρειάζεται να περιμένουν τον λογαριασμό, που σημαίνει ότι μπορούν να στριμώξουν έναν επιπλέον γύρο ποτών ή ένα επιδόρπιο πριν χρειαστεί να φύγουν και η επιχείρηση ελευθερώνει περισσότερη χωρητικότητα για το σερβιτόρο, ενισχύοντας την παραγωγικότητα». Τα στοιχεία της Barclays αποκάλυψαν επίσης ότι οι ανέπαφες πληρωμές συνεχίζουν να είναι δημοφιλείς στα εστιατόρια. Αν και οι συνολικές δαπάνες στα εστιατόρια μειώθηκαν κατά 6,7%, ως συνέπεια της κρίσης του κόστους ζωής που έκανε τους καταναλωτές να έχουν λιγότερο διαθέσιμο εισόδημα, οι ανέπαφες δαπάνες στα εστιατόρια μειώθηκαν μόνο κατά 2,9%, υποδηλώνοντας αύξηση των επισκεπτών που το επέλεξαν.
Οι κωδικοί QR παρουσιάζουν πολλά πλεονεκτήματα για τους ιδιοκτήτες, καθώς εξαλείφουν την ανάγκη εκτύπωσης, πράγμα που συναινεί εξοικονόμηση χρημάτων. Επιπλέον, με δεδομένες τις ελλείψεις προσωπικού που υφίσταται ο χώρος της εστίασης στην Ελλάδα, ως συνέπεια πολλών παραγόντων, ίσως μελλοντικά να μπορούν οι καταναλωτές να παραγγείλουν κατευθείαν, αντί να βασίζονται σε έναν σερβιτόρο για να πάρουν παραγγελία αλλά και να πληρώσουν.
Βέβαια αυτό δεν είνα ιθετικό για τους ίδιους τους σερβιτόρους, καθώς δυνητικά μπορεί να καταργηθεί μια θέση εργασίας (που στην πραγματικότητα δεν είναι μία). Επίσης, υποθέτοντας ότι ίσως αυτό είναι ένα πιο μακρινό σενάριο, ένα πιο άμεσο μειονέκτημα του ψηφιακού σέρβις είναι πως μειώνει τις αλληλεπιδράσεις με τους σερβιτόρους, μειώνοντας έτσι τη διάθεση για φιλοδώρημα και καταργώντας παράλληλα την ίδια την αρχή της φιλοξενίας, η οποία αποτελεί μέρος της εστιατορικής εμπειρίας. Έτσι χωρίς αυτή τη δυνατότητα, η έξοδος για δείπνο χάνει την προσωπική επαφή.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως ίσως παραγγελία μέσω ενός κωδικού QR, να εγκυμονεί κάποιους κινδύνους και για τους καταναλωτές. Τον περασμένο Δεκέμβριο μια Κινέζα βρέθηκε αναγκασμένη να πληρώσει λογαριασμό σε εστιατόριο ύψους 430.000 CN¥ (55.523€), αφού είχε δημοσιεύσει κατά λάθος μια φωτογραφία του γεύματός της και τον κωδικό QR που είχε χρησιμοποιήσει για να παραγγείλει φαγητό στο WeChat, με αποτέλεσμα ορισμένοι κακεντρεχείς θεατές να παραγγείλουν τεράστιες ποσότητες φαγητού.
Πληροφορίες από thedrinksbusiness