Μπύρα με λιγότερο αλκοόλ από την αναγραφόμενη ποσότητα, λιγότερο τυρί, μικρότερη ποσότητα βιταμινών και νερωμένο κρασί είναι μόνο μερικές από τις ανακλήσεις τροφίμων που έχουν γίνει στην Τσεχία τις τελευταίες ημέρες.
Κάνοντας κάθε μέρα μία μικρή περιήγηση σε όσα ανακοινώνουν οι αρχές ασφάλειας τροφίμων σε ολόκληρο τον κόσμο, έχουμε διακρίνει εδώ και καιρό εντυπωσιακή διαφορά στους ελέγχους που γίνονται στην Τσεχία. Χωρίς να υποτιμά ή να παραγκωνίζει τα θέματα ασφάλειας τροφίμων (μολύνσεις, αλλεργιογόνα, μυκοτοξίνες, παθογόνα βακτήρια, αλλοιώσεις, ιούς, φυτοφάρμακα, απαγορευμένα πρόσθετα κτλ) στα προϊόντα που ελέγχει αξιολογεί εάν όσα αναγράφονται στη συσκευασία τόσο σε συστατικά όσα και στα ποσοστά αυτών είναι αληθή και συμβαδίζουν με το προϊόν. Εκεί αποδίδεται άλλωστε και η καθυστέρηση στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων καθώς οι αναλύσεις μπορεί να διαρκέσουν έως και 2 μήνες.
Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα των τελευταίων μόνο ημερών, περιλαμβάνουν την σημερινή ανάκληση κρέμας γάλακτος προέλευσης Πολωνίας, διότι το προϊόν περιέχει μικρότερη ποσότητα λίπους από αυτή (36%)που αναγράφεται στη συσκευασία (δηλαδή ενώ διαφημίζεται ως πλήρης δεν είναι πλήρης).
Τα φασόλια προέλευσης Λετονίας, που πωλούνται στην αλυσίδα Albert βρέθηκε πως περιέχουν λιγότερη βιταμίνη Β2 από αυτή που αναφέρεται στη συσκευασία. «Έτσι, παρασχέθηκαν στον καταναλωτή παραπλανητικές πληροφορίες σχετικά με την περιεκτικότητα του προϊόντος σε βιταμίνη Β2» αναφέρει στην αιτία ανάκλησης η αρχή.
Άλλες ανακλήσεις αφορούν σε μπύρες που περιέχουν λιγότερο αλκοόλ από αυτό που αναφέρεται στη συσκευασία, ή λιγότερο μούστο από τη νομοθεσία για τις λεγόμενες πλήρεις μπύρες, ενώ η απόσυρση από την αγορά goji berries έγινε γιατί δεν υπήρχε ενημέρωση ότι έχουν υποστεί επεξεργασία με ιονίζουσα ακτινοβολία.
Αξίζει να αναφέρουμε και μία ανάκληση κρασιού που περιείχε 21% νερό όπως και συμπλήρωμα διατροφής με καφεΐνη λιγότερη από την ποσότητα που αναγράφεται στην ετικέτα. Τέλος σε συσκευασία μοτσαρέλα βρέθηκε πως το τυρί ήταν λιγότερο από τα γραμμάρια που αναγράφονται στο σακουλάκι ενώ σε ενεργειακό ποτό PRIME η περιεκτικότητα του προϊόντος σε βιταμίνη Α ήταν κάτω από το όριο ανίχνευσης, «δίνοντας παραπλανητικές πληροφορίες στους καταναλωτές».
Μια από τις κύριες λειτουργίες της συσκευασίας των προϊόντων είναι να ενημερώνει τους καταναλωτές για το περιεχόμενό τους. Ωστόσο, επειδή οι καταναλωτές συχνά αποφασίζουν με βάση τη συσκευασία τους εάν θα αγοράσουν το προϊόν ή όχι, μερικές εταιρείες χρησιμοποιούν τις πληροφορίες στη συσκευασία για να παραπλανήσουν τους πιθανούς αγοραστές. Κατά συνέπεια, οι προσδοκίες που δημιουργούνται από τη συσκευασία ενδέχεται να αποκλίνουν από την πραγματική τους ορθότητα.
Αυτό φροντίζουν να εντοπίσουν και να επιλύσουν οι αρχές της Τσεχίας, όπως φαίνεται από τα αποτελέσματα των ελέγχων, που σε σύγκριση με άλλες χώρες και φυσικά και την Ελλάδα, παρέχουν στους καταναλωτές μία ολιστική προστατευτική προσέγγιση, με την παραπλάνηση να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Πρακτική που θα έπρεπε να ακολουθείται από όλες τις αρχές (συμπεριλαμβανομένης και της Ελληνικής… φυσικά).