Παρά τους φόβους για το αντίθετο, τα αλκοολούχα ποτά –ακόμα και ένα εορταστικό ποτό όπως η σαμπάνια– ξεπέρασαν σχετικά καλά την πανδημία, με τις παγκόσμιες πωλήσεις του όγκου οινοπνεύματος να μειώνονται κατά το 2020 κατά 6,2% σύμφωνα με το IWSR, ποσοστό πολύ καλύτερο από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί καθώς η πτώση αναμενόταν να είναι διπλάσια από αυτή που τελικά σημειώθηκε.
Όσο για το περασμένο έτος, ο αντίκτυπος του Covid είναι φυσικά ακόμα αισθητός, με τους περιορισμούς συναλλαγών να παραμένουν σε ισχύ σε πολλά μέρη του κόσμου, και ως εκ τούτου υπήρξε και συνολική πτώση, αν και μειωμένη, με πτώση 2,9% για πωλήσεις αλκοόλ κατά το 2021 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Κοιτάζοντας το μέλλον, ωστόσο, η IWSR αναμένει επιστροφή στην ανάπτυξη για τη συνολική αγορά το 2023, με προβλεπόμενη αύξηση έως το 2025 κατά 1,5%, ποσοστό που κοινοποιήθηκε σε μια ενημέρωση της Vinexpo στο Παρίσι στα τέλη του περασμένου έτους, από τη Lulie Halstead, Διευθύνουσα Σύμβουλο της Wine Intelligence, η οποία εξαγοράστηκε από την IWSR τον περασμένο Ιανουάριο.
Μεταξύ των κατηγοριών ποτών που αναμένεται να αναπτυχθούν ταχύτερα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο ηγέτης είναι τα RTD,( Ready To Drink) τα οποία σημείωσαν αύξηση πωλήσεων κατά το 2020 και το 2021 άνω του 26% και αναμένεται να αυξηθούν κατά την πενταετία από το 2021 έως το 2025 κατά 10% , σύμφωνα με την IWSR.
Ο επόμενος μεγαλύτερος από την άποψη του ρυθμού ανάπτυξης από το 2021-2025 είναι ο μηλίτης, ακολουθούμενος από την μπύρα, μετά τα οινοπνευματώδη και τέλος το κρασί.
Σχολιάζοντας τις επιδόσεις της συνολικής κατηγορίας ποτών τα τελευταία δύο χρόνια, η Halstead είπε ότι «αποδείχθηκε ότι είναι μία από τις πιο ανθεκτικές στην κρίση κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών», προτού συγχαρεί τους «ταχύστροφους προμηθευτές» για την «υπέρβαση των σοβαρών διαρθρωτικών προκλήσεις» που έφερε η πανδημία.
Έχοντας τονίσει την «ανθεκτικότητα» του κλάδου των ποτών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η Halstead περιέγραψε στη συνέχεια μια σειρά από βασικές εξελίξεις, τις οποίες χαρακτήρισε ως «προ-Covid τάσεις που επιταχύνθηκαν το 2020», και ως εκ τούτου τομείς ευκαιριών για το μέλλον.
Μεταξύ αυτών, επέλεξε τέσσερις τάσεις: premiumization, το ηλεκτρονικό εμπόριο, τη μετριοπάθεια και το ποτό στο σπίτι.
Premiumization
«Υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες πριμοδότησης», ως αποτέλεσμα της πανδημίας, είπε η Halstead, σημειώνοντας ότι ενώ μπορεί να υπήρχε ανάπτυξη πριν από τον Covid σε «ζώνες premium τιμών» μεταξύ κρασιών, μπύρας και οινοπνευματωδών ποτών, αυτή η τάση έχει «επιταχυνθεί» λόγω της συνεχιζόμενης κρίσης.
Αυτή η εξέλιξη αποδόθηκε στην «περιορισμένη κινητικότητα των καταναλωτών πολυτελείας», η οποία τους ενθάρρυνε να αγοράζουν ποτά «πολύ υψηλής ποιότητας» από κοντινά καταστήματα.
Κοιτάζοντας το μέλλον, ο αφρώδης οίνος premium (που περιλαμβάνει τη σαμπάνια) είναι μια περιοχή ιδιαίτερης ανάπτυξης σύμφωνα με την IWSR, η οποία σύμφωνα με τον Halstead βασίζεται στη συνεχιζόμενη αύξηση των πωλήσεων στις ΗΠΑ και στις αναμενόμενες αυξήσεις στην Κίνα.
Είπε επίσης ότι τα αφρώδη κρασιά «premium και άνω» προβλέπεται να αυξηθούν κατά την περίοδο 2021-2025 στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και την Κίνα, με τις ΗΠΑ να φιλοξενούν το υψηλότερο ποσοστό «καταναλωτών υψηλής ποιότητας κρασιού», που περιλαμβάνει το 41% του πληθυσμού οινοποσίας.
Άλλες χώρες με υψηλό ποσοστό αυτών των καταναλωτών κρασιού που δαπανούν υψηλότερα είναι η Βραζιλία (35%) και η Νότια Κορέα (31%), ενώ το 16% των τακτικών καταναλωτών κρασιού στην Κίνα ταξινομούνται ως καταναλωτές «premium».
Σύμφωνα με την Halstead ότι το 12% των 23 εκατομμυρίων «κανονικών οινοποτών» του Ηνωμένου Βασιλείου είναι «premium», με το «κανονικό» να αναφέρεται σε αυτούς που πίνουν κρασί τουλάχιστον μία φορά το μήνα. (Σύμφωνα με τον Halstead, περίπου το 95% του οίνου κατ’ όγκο στις ώριμες αγορές καταναλώνεται από «κανονικούς» πότες).
Ηλεκτρονικό εμπόριο
Η ταχεία αύξηση των πωλήσεων ποτών μέσω του διαδικτύου έχει ήδη τεκμηριωθεί από την db , επομένως δεν ήταν έκπληξη το γεγονός ότι η Halstead θα έπρεπε να επιλέξει το ηλεκτρονικό εμπόριο ως μία από τις σημαντικότερες εξελίξεις της πανδημίας.
Έχει παρατηρηθεί λοιπόν, μία «σημαντική άνοδος» στις πωλήσεις αλκοόλ μέσω Διαδικτύου τους τελευταίους 18 μήνες –τόσο από δεδομένα αγοράς όσο και από τους καταναλωτές– και αυτή η αγοραστική συμπεριφορά αναμένεται να παραμείνει.
Η αγορά ποτών μέσω Διαδικτύου οφείλεται σε λειτουργικούς λόγους –οι πολίτες δεν μπορούσαν να βγουν έξω– αλλά υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι ο καταναλωτής νιώθει πιο άνετα να αγοράζει ποτά από το διαδίκτυο επειδή είναι και πιο βολικό.
Κατανάλωση αλκοόλ με Μέτρο
Ενώ μια τάση των καταναλωτών που επιταχύνθηκε από την πανδημία αφορούσε τις εμπορικές συναλλαγές προς καλύτερα και, ακριβότερα ποτά, μια άλλη σχετιζόταν με τη στροφή προς τη λιγότερη κατανάλωση αλκοόλ ή τη μετάβαση σε προϊόντα χαμηλότερης κατανάλωσης ή χωρίς αλκοόλ.
Η Halstead βασίστηκε στα δεδομένα του Wine Intelligence για να δείξει ότι σχεδόν το 40% των τακτικών οινοποτών μετριάζουν ενεργά την κατανάλωσή τους, ιδιαίτερα μεταξύ των νεότερων ηλικιακών ομάδων.
«Αυτό μπορεί να είναι η κατανάλωση λιγότερου αλκοόλ σε ορισμένες περιπτώσεις, η μείωση της δύναμης ή η επιλογή να μην πίνετε καθόλου σε ορισμένες περιπτώσεις. Νέα στοιχεία που συλλέχθηκαν τους τελευταίους 1-2 μήνες έδειξαν ότι ορισμένοι καταναλωτές «εναλλάσσονταν», πράγμα που σήμαινε εναλλαγή μεταξύ αλκοολούχων και μη αλκοολούχων ποτών κατά τη διάρκεια μιας περίστασης, όπως από ένα ποτήρι κρασί σε τονωτικό νερό και μετά ξανά, ή επιλέγοντας να δημιουργήσουν το δικό τους ανάμεικτο ποτό για να μειώσουν την περιεκτικότητα σε αλκοόλ.” είπε η Halstead ενώ παρατήρησε τις τάσεις από την έρευνα των καταναλωτών που έδειχνε ότι ορισμένοι πότες εγκατέλειπαν το αλκοόλ για ορισμένες περιόδους, για παράδειγμα, συμμετέχοντας σε έναν «ξηρό» μήνα.
Σημείωσε επίσης ότι «το No-alcohol ξεπερνά το χαμηλό αλκοόλ σε ορισμένες αγορές, καθώς οι καταναλωτές γενικά αναζητούν επιλογές «όλα ή τίποτα».
Ωστόσο, αυτό ποικίλλει ανάλογα με τον τύπο του ποτού, καθώς η μπύρα χωρίς αλκοόλ προβλέπεται να αναπτυχθεί περισσότερο από τις παραλλαγές με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ, ενώ στο κρασί, αυτή η τάση αντιστρέφεται, με τις προσφορές με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ να γίνονται πιο δημοφιλείς.
Σε αλκοολούχα ποτά, είπε ότι ο τομέας n0-αλκοόλ αυξανόταν και αναμενόταν να αυξηθεί σημαντικά, ενώ ο τομέας χαμηλής κατανάλωσης αλκοόλ «αναπτύχθηκε γρήγορα» από μια μικρή βάση, αναφέροντας τα τζιν με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ ως αναδυόμενο τομέα ευκαιριών.
Οικιακή κατανάλωση αλκοόλ
Η τελική τάση αφορά τον αντίκτυπο του Covid στο ποτό στο σπίτι, ο οποίος παρουσίασε αξιοσημείωτη αύξηση λόγω των περιορισμών που επιβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ιδιαίτερα του κλεισίματος των μπαρ και των εστιατορίων σε πολλά μέρη του κόσμου.
Πράγματι, όπως σημειώθηκε και παραπάνω, η ανθεκτικότητα του κλάδου των ποτών κατά τη διάρκεια της κρίσης σχετίζεται στενά με την ικανότητα των επιχειρήσεων ποτών να μετατοπίσουν την προσφορά στο λιανικό εμπόριο, είτε πρόκειται για καταστήματα είτε για ηλεκτρονικό εμπόριο.
Ονομάζοντας την τάση «βελτιωμένες εμπειρίες στο σπίτι», η Halstead είπε ότι η πανδημία έχει κάνει την απόλαυση των εκλεκτών ποτών στο σπίτι «μέρος της καθημερινής ζωής, ειδικά στις ανεπτυγμένες αγορές».
«Οι άνθρωποι κάνουν περισσότερες κοινωνικές συναναστροφές στο σπίτι και αυξάνουν τις οικιακές εκδηλώσεις », είπε.
Επίσης, μια τέτοια στροφή στο ποτό στο σπίτι εξηγεί την ανάπτυξη των RTD, οι οποίες εκτινάχθηκαν στις πωλήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς οι καταναλωτές επέλεξαν να καταναλώσουν το ίδιο είδος κοκτέιλ που μπορεί να είχαν πιει στο σπίτι, σε προαναμεμιγμένη μορφή.
Θα πρέπει να προστεθεί ότι η ανάπτυξη σε αυτόν τον τομέα οφείλεται κατά κύριο λόγο στους σκληρούς σέλτζερ στις ΗΠΑ, ένα είδος ποτού που τώρα αντιπροσωπεύει περίπου το 50% των πωλήσεων Ε&ΤΑ στη Βόρεια Αμερική.
Είναι ενδιαφέρον ότι η τάση για κατανάλωση στο σπίτι έχει επίσης ωφελήσει το κρασί. Η Halstead εξήγησε, «Μερικοί καταναλωτές μας έλεγαν ότι πριν από την πανδημία δεν θα σκεφτόντουσαν να ανοίξουν ένα μπουκάλι κρασί γιατί μπορεί να μην το τελειώσουν το επόμενο βράδυ, αλλά τώρα ξέρουν ότι θα είναι μέσα, οπότε δεν υπάρχει λόγος να μην το ανοίξουν».
Πηγή: thedrinksbusiness