Πραγματική διαφορά ή Marketing;
Εάν είστε τακτικός στο διάδρομο αναψυκτικών στο σούπερ μάρκετ θα έχετε παρατηρήσει ότι πλέον σχεδόν όλες οι κλασικές μάρκες αναψυκτικών έχουν βγει και σε zero έκδοση, σε μια προσπάθεια να προβάλλουν στα ράφια μαι φαινομενικά πιο υγιεινή επιλογή.
- Δείτε επίσης: Για πρώτη φορά: Παιδί αρρώστησε από γάλα μολυσμένο με γρίπη των πτηνών
- Δείτε ακόμη: Κίνδυνος δηλητηρίασης από το νέο health trend με το κουκούτσι του βερίκοκου – Ανάκληση δημοφιλούς προϊόντος
Η προέλευση των αναψυκτικών διαίτης
Το πρώτο αναψυκτικό διαίτης κυκλοφόρησε στις αγορές το 1952 με το προϊόν No-Cal, που εφευρέθηκε από τον Hyman Kirsch – πρωτοπόρος στον κόσμο των αναψυκτικών χωρίς ζάχαρη – να αντικαθιστά τη ζάχαρη με κυκλαμικό, ένα τεχνητό γλυκαντικό. Το αναψυκτικό προοριζόταν αρχικά για καταναλωτές με διαβήτη και καρδιαγγειακά προβλήματα. Ωστόσο, από τη στιγμή που το No-Cal μπήκε στα ράφια, έγινε σαφές ότι τα άτομα που κάνουν δίαιτα θα ήταν πλέον ο κύριος στόχος καταναλωτικού κοινού.
- Δείτε ακόμη: Μεγάλος κίνδυνος εγκαυμάτων: Ανακαλούνται συστήματα σιδερώματος της PHILIPS – Σπάει ο ατμολέβητας κατά τη χρήση!
Ακολούθησε το Diet-Rite Cola, το οποίο κυκλοφόρησε από την Royal Cola Company το 1958, και δημιουργήθηκε για να βοηθήσει άτομα με διαβήτη και άλλους που έπρεπε να περιορίσουν την πρόσληψη ζάχαρης.
- Δείτε ακόμα: Καρκινογόνες ουσίες σε Χριστουγεννιάτικα διακοσμητικά από Temu και Shein – Εργαστηριακοί έλεγχοι
- Δείτε ακόμη: «Δίαιτα OMAD»: Είναι σωστό να τρώμε μία φορά την ημέρα;
Αντί για ζάχαρη, αυτή η σόδα παρασκευάστηκε με κυκλαμικό και σακχαρίνη για πρόσθετη γλυκύτητα. Μέχρι το 1960, ήταν το τέταρτο πιο δημοφιλές αναψυκτικό, πίσω από την Coca-Cola, την Pepsi και το 7-Up .
- Δείτε ακόμη: Πώς μπορείτε να αναγνωρίσετε το ψεύτικο μαύρο ψωμί
Σε αυτό το σημείο, οι μεγάλες μάρκες αναψυκτικών θεώρησαν ότι έπρεπε να καλύψουν τη διαφορά και να κατακτήσουν το δικό τους μερίδιο στην αγορά. Αυτό οδήγησε στη δημιουργία ποτών όπως το TaB από την Coca-Cola Company, η οποία ήταν η κορυφαία αναψυκτικά διαίτης στις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Το 1963, η Pepsi κυκλοφόρησε το Patio (μετονομάστηκε σε Diet Pepsi ένα χρόνο αργότερα). Ωστόσο, η Diet Coke δεν κυκλοφόρησε μέχρι το 1982, κυρίως λόγω των ανησυχιών σχετικά με τη συσχέτιση της λέξης diet με το εμβληματικό εμπορικό σήμα της Coke.
- Δείτε ακόμη: Το υγιεινό σνακ με τα αντιγηραντικά θρεπτικά συστατικά που θα σας κάνει να φαίνεστε 10 χρόνια νεότεροι
Τεχνητά γλυκαντικά σε αναψυκτικά διαίτης και αναψυκτικά μηδενικής ζάχαρης
Το γλυκαντικό που χρησιμοποιείται στα περισσότερα αναψυκτικά διαίτης σήμερα, συμπεριλαμβανομένων των Diet Coke και Diet Pepsi, είναι η ασπαρτάμη , η οποία ταξινομήθηκε ως «πιθανώς καρκινογόνος» από τη Διεθνή Υπηρεσία Έρευνας για τον Καρκίνο (IARC) του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας το 2023. Αλλά αυτή η κατηγορία είναι ευρεία, συμπεριλαμβανομένων ουσιών τόσο ποικίλων όπως τα καυσαέρια βενζίνης και η αλόη βέρα. Στην πραγματικότητα, οι ειδικοί λένε ότι είναι απίθανο η ποσότητα ασπαρτάμης στα αναψυκτικά διαίτης να προκαλέσει προβλήματα υγείας, εφόσον τα ποτά καταναλώνονται με μέτρο. Η κατανάλωση μιας διαιτητικής κόλα κάθε μέρα με το μεσημεριανό γεύμα δεν θα πρέπει να σας ανησυχεί υπερβολικά για την πρόσληψη ασπαρτάμης (αν και η καθημερινή κατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε άλλα προβλήματα υγείας).
Ωστόσο, η βιομηχανία αναψυκτικών έχει αντιμετωπίσει σημαντικά εμπόδια όλα αυτά τα χρόνια, εξαιτίας των τεχνητών γλυκαντικών που χρησιμοποιούνται στις φόρμουλες διατροφής. Η ρήτρα Delaney της Τροποποίησης για τα Πρόσθετα Τροφίμων του 1958 απαιτεί από τον FDA να απαγορεύσει όλα τα πρόσθετα τροφίμων που διαπιστώθηκε ότι είναι καρκινογόνα. Καθώς η επιστημονική γνώση έχει εξελιχθεί με την πάροδο του χρόνου, ορισμένα τεχνητά γλυκαντικά έχουν θεωρηθεί καρκινογόνα, όπως το κυκλαμικό. Αυτό σήμαινε ότι ήταν απαραίτητες διάφορες αναδιατυπώσεις κλασικών αναψυκτικών διαίτης.
- Δείτε επίσης: Ανάκληση δημοφιλούς παιχνιδιού με την Πέππα το γουρουνάκι
- Δείτε επίσης: Η μαφία του κρασιού: Πουλούσαν φθηνό κρασί σε πλούσιους πελάτες εστιατορίων αντί 10 – 15 χιλιάδες ευρώ το μπουκάλι
Η διαφορά μεταξύ Zero και Diet
Οι πιο σημαντικές διαφορές μεταξύ Coke Zero και Diet Coke είναι στη γεύση και τα συστατικά. Και τα δύο περιέχουν ασπαρτάμη, αλλά το Coke Zero χρησιμοποιεί επίσης το γλυκαντικό ακεσουλφάμη κάλιο και έχει λιγότερη καφεΐνη. Συγκριτικά, η Diet Coke μοιάζει περισσότερο με την αρχική φόρμουλα της Coca-Cola.
Για τους καταναλωτές, η πιο προφανής διαφορά για το Coke Zero μπορεί να βρίσκεται ακριβώς στην ετικέτα – μια αποστροφή για τη λέξη δίαιτα . Το Taste of Home αναφέρει ότι ο Greg Lyons, επικεφαλής μάρκετινγκ της PepsiCo North America, είπε: «Κανένας Gen Z δεν θέλει να κάνει δίαιτα αυτές τις μέρες. Απλώς στους νεότερους δεν αρέσει η λέξη δίαιτα .»
Η λέξη diet δεν φαίνεται να έχει απήχηση στο νεότερο κοινό, ειδικά σε εκείνους που ασπάζονται περισσότερο ένα μήνυμα θετικό για το σώμα. Αλλά στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ των παραδοσιακών αναψυκτικών διαίτης και των ομολόγων τους zero, δηλαδή αυτών με μηδενική ζάχαρη.