Τα ευρήματα μελέτης δείχνουν ότι οι καταναλωτές με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά προσωπικότητας είναι πιο πιθανό να υποστηρίξουν την έννοια του δίκαιου εμπορίου.
Τα προϊόντα δίκαιου εμπορίου (Fair trade) θα πρέπει να διατίθενται στο εμπόριο σε συνδυασμό με ευρύτερα ζητήματα βιωσιμότητας, όπως αναφέρει νέα έρευνα που προέρχεται από το Πανεπιστήμιο Kingston του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η έρευνα διαπίστωσε ότι οι εξωστρεφείς, ευχάριστοι ή ευσυνείδητοι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να υποστηρίξουν το δίκαιο εμπόριο.
Τα ευρήματα από την ειδικό στη συμπεριφορά των ηθικών καταναλωτών, Δρ Smirti Kutaula, δείχνουν ότι οι καταναλωτές με ένα από τα τρία χαρακτηριστικά προσωπικότητας είναι πιο πιθανό να υποστηρίξουν την έννοια του δίκαιου εμπορίου.
Τα ευρήματα αναδεικνύουν τα πιθανά οφέλη από τη χρήση του μάρκετινγκ βάσει προσωπικότητας για την πώληση προϊόντων δίκαιου εμπορίου.
Η Δρ Kutaula εξέτασε τη σχέση μεταξύ προσωπικότητας και δέσμευσης στο δίκαιο εμπόριο, δηλαδή το κατά πόσο συναισθηματικά εμπλεκόμενοι είναι οι άνθρωποι με το ήθος του δίκαιου εμπορίου. Η ίδια, μαζί με ακαδημαϊκούς του Πανεπιστημίου του Surrey, του Πανεπιστημίου Κύπρου και του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, διεξήγαγε έρευνα σε 323 καταναλωτές στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ινδία.
Είναι όλα σχετικά με την προσωπικότητα
Χρησιμοποιήθηκε το μοντέλο χαρακτηριστικών Big Five Personality, μια ψυχολογική θεωρία που μετρά πέντε κρίσιμες διαστάσεις της προσωπικότητας ενός ατόμου – το να είναι κάποιος ευχάριστος, την ευσυνειδησία, την ειλικρίνεια, την εξωστρέφεια και τον νευρωτισμό.
Μια σειρά από εις βάθος συνεντεύξεις με Βρετανούς καταναλωτές, ακολούθησαν αυτό το μοντέλο για να κατανοήσουν καλύτερα το πώς η προσωπικότητά τους επηρεάζει τις αντιλήψεις και τις συμπεριφορές τους γύρω από το δίκαιο εμπόριο.
Η διαδικασία προσδιόρισε επίσης τον τρόπο με τον οποίο η συμμετοχή τους στο ήθος του δίκαιου εμπορίου επηρεάζει τη στάση τους απέναντι στην κυκλική οικονομία.
Τα ευρήματα της μελέτης, που δημοσιεύθηκαν στο Journal of Business Research, αποκάλυψαν ότι τα εξωστρεφή, ευχάριστα ή ευσυνείδητα άτομα είναι πιο πιθανό να υποστηρίξουν το δίκαιο εμπόριο.
«Η ανάλυσή μας για τις συνεντεύξεις, υπογράμμισε ότι οι εξωστρεφείς καταναλωτές ασχολούνταν σημαντικά περισσότερο με το δίκαιο εμπόριο και είναι πιο πιθανό να μοιραστούν τις πεποιθήσεις τους σχετικά με την υποστήριξη του ήθους του δίκαιου εμπορίου με την οικογένεια και τους φίλους τους, καθώς επίσης να προτείνουν προϊόντα”, αναφέρει η Δρ.Kutaula.
Τι σημαίνουν τα διαφορετικά χαρακτηριστικά όσον αφορά το δίκαιο εμπόριο;
Η ευχάριστη συμπεριφορά συνδέεται με το περιβάλλον. Επίσης, όσοι διέθεταν το χαρακτηριστικό της συνείδησης αισθάνθηκαν έντονα ότι είχαν ατομική ευθύνη να βοηθήσουν στην προστασία του περιβάλλοντος κατά την κατανάλωση προϊόντων δίκαιου εμπορίου.
Η έρευνα αποκάλυψε ότι η ύπαρξη του χαρακτηριστικού της ειλικρίνειας στην προσωπικότητα, δεν επηρεάζει σημαντικά τη δέσμευση στο δίκαιο εμπόριο, ενώ ο νευρωτισμός έχει αρνητική επίδραση.
Ανακάλυψαν επίσης ότι οι άνθρωποι που επέδειξαν υψηλά επίπεδα συμμετοχής στο δίκαιο εμπόριο είχαν μεγαλύτερη δεοντολογική συνείδηση στις επιλογές λήψης αποφάσεων και κατανάλωσης που σχετίζονται με την κυκλική οικονομία.
«Είχαν αυξημένη κατανόηση του τρόπου με τον οποίο τα ευρύτερα ζητήματα βιωσιμότητας συνδέονται με το δίκαιο εμπόριο», λέει ο Δρ Kutaula. “Αναγνώρισαν ότι τα προϊόντα δίκαιου εμπορίου παράγονται με τρόπο που δεν είναι επιβλαβής για το περιβάλλον και ότι τα προϊόντα αυτά χρησιμοποιούν συσκευασίες οι οποίες μπορούν να ανακυκλωθούν ευρέως, να επαναχρησιμοποιηθούν ή να επαναδιατεθούν. Μερικοί μάλιστα επναχρησιμοποιούν τη συσκευασία από τα φακελάκια τσαγιού ή τον καφέ τους για να αποθηκεύσουν αντικείμενα όπως μακιγιάζ ή κοσμήματα“, προσθέτει.
Η σύνδεση με την κυκλική οικονομία
Η κ. Kutaula τόνισε ότι το εύρημα αυτό υπογραμμίζει τη σημασία της εμπορίας προϊόντων δίκαιου εμπορίου σε συνδυασμό με την κυκλική οικονομία αντί να τα αντιμετωπίζει ως ξεχωριστά ζητήματα.
«Οι εταιρείες δίκαιου εμπορίου θα μπορούσαν να εξετάσουν τρόπους ενσωμάτωσης της κυκλικής οικονομίας στις στρατηγικές τους για την ευαισθητοποίηση σε πολλαπλά κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα», δηλώνει στο Food Ingredients First. “Πολλές εμπορικές συναλλαγές γύρω από το δίκαιο εμπόριο επικεντρώνονται στις κοινωνικές επιπτώσεις και στις κακές συνθήκες εργασίας των αναπτυσσόμενων χωρών. Το δίκαιο εμπόριο συνδέεται επίσης όλο και περισσότερο με τις οικονομικές και περιβαλλοντικές πτυχές της βιωσιμότητας και η έρευνά μας δείχνει ότι τα ζητήματα αυτά τροφοδοτούν τις αποφάσεις των καταναλωτών να στηρίξουν το δίκαιο εμπόριο και να αγοράσουν προϊόντα δίκαιου εμπορίου.»