Πτώση στις πωλήσεις κατά 30%.
Η φορολογία των ζαχαρούχων ποτών οδήγησε σε μείωση των πωλήσεων κατά ένα τρίτο σε πόλεις των ΗΠΑ που έχει εφαρμοστεί ο νόμος, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο JAMA Health Forum, με επικεφαλής τον Scott Kaplan, επίκουρο καθηγητή οικονομικών στη Ναυτική Ακαδημία των ΗΠΑ. Η μελέτη που εξέτασε τους φόρους σε πέντε πόλεις των ΗΠΑ, το Μπούλντερ, Κολοράντο, τη Φιλαδέλφεια, το Όκλαντ, το Σιάτλ και το Σαν Φρανσίσκο, συμφωνεί με προηγούμενη μελέτη που είχε πραγματοποιηθεί στη Φιλαδέλφεια πριν τρία χρόνια και έδειξε πτώση στην κατανάλωση των ζαχαρούχων αναψυκτικών κατά 30%, λόγω του φόρου.
Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι οι τιμές αυξήθηκαν και οι όγκοι μειώθηκαν αμέσως μετά την εφαρμογή του φόρου, και τα δύο αποτελέσματα διατηρήθηκαν τους επόμενους μήνες. Από τον Νοέμβριο του 2022, οκτώ δικαιοδοσίες των ΗΠΑ και περισσότερες από 50 πολιτείες έχουν εφαρμόσει κάποια μορφή φόρου που σχετίζεται με τη ζάχαρη. Οι υποστηρικτές του φόρου είπαν ότι συμβάλλει στην αύξηση των εσόδων για τα σχολεία της περιοχής ή άλλες δημόσιες υπηρεσίες, ενώ ταυτόχρονα βοηθά τους καταναλωτές να μειώσουν τη ζάχαρη. Αλλά οι μεγάλοι κατασκευαστές ποτών έχουν κατηγορήσει τον φόρο ως περιττό και κακό για τους λιανοπωλητές της περιοχής, κυρίως τα μικρά καταστήματα και τους εργαζόμενους.
Σε αντίθεση με τις περισσότερες μελέτες που συνήθως εξέτασαν τον αντίκτυπο που είχε ένας φόρος σε μια πόλη, η έκθεση JAMA εξέτασε πολλές πόλεις συλλογικά για να κατανοήσει πώς θα επηρεάσει άλλες περιοχές εάν τεθεί σε εφαρμογή σε τοπικό ή ακόμη και εθνικό επίπεδο. «Αυτή η εκτίμηση, αν και ατελής, πληροφορεί επίσης καλύτερα για την πιθανή αποτελεσματικότητα ενός φόρου σε εθνικό επίπεδο, ο οποίος προτάθηκε από μια πρόσφατη ομοσπονδιακή επιτροπή για τον διαβήτη και είναι ιδιαίτερα σημαντική λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες προσπάθειες της βιομηχανίας ποτών να αποτρέψει τις τοποθεσίες από την επιβολή φόρων SSB», διαπίστωσε η μελέτη.
Η μελέτη αντιμετώπισε επίσης μια ασυνέπεια που είχε εμφανιστεί σε προηγούμενες μελέτες: εάν οι πωλήσεις αναψυκτικών, αθλητικών ποτών, χυμών και άλλων ζαχαρούχων ποτών αυξήθηκαν σε πόλεις που γειτνιάζουν με εκείνες που ίσχυαν οι φόροι. Δεν βρήκε στοιχεία για αυξημένες αγορές μετά τη φορολογική εφαρμογή. Άλλες αναφορές, ωστόσο, έχουν καθορίσει ότι οι κάτοικοι βγήκαν έξω από την πόλη για να αποφύγουν τον φόρο.
Η American Beverage Association ανέφερε σε μια δήλωση ότι η στρατηγική του κλάδου να προσφέρει στους καταναλωτές περισσότερες επιλογές με λιγότερη ζάχαρη, μικρότερες μερίδες και σαφείς πληροφορίες για τις θερμίδες, λειτουργεί. Η ομάδα, η οποία εκπροσωπεί την Coca-Cola, την PepsiCo και την Keurig Dr Pepper, μεταξύ άλλων, είπε ότι σχεδόν το 60% όλων των ποτών που πωλούνται σήμερα έχουν μηδενική ζάχαρη και οι θερμίδες που παίρνουν οι άνθρωποι από τα ποτά έχουν μειωθεί στο χαμηλότερο επίπεδό τους εδώ και δεκαετίες.«Ο φόρος στα ποτά δεν έχει αποδειχθεί ποτέ ότι βελτιώνει τη δημόσια υγεία ή μειώνει σημαντικά τις θερμίδες των ποτών», σημείωσε η ABA.
Οργανισμοί όπως η American Heart Association έχουν πει ότι οι φόροι δημιουργούν «σημαντικά οφέλη για την υγεία» καθώς και χαμηλότερο κόστος υγείας στις ΗΠΑ και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κάλεσε άλλες χώρες να φορολογήσουν τα ζαχαρούχα ποτά για να βελτιώσουν τη δημόσια υγεία και να «ενθαρρύνουν τις εταιρείες να αναδιαμορφώνουν τα προϊόντα τους για να μειώσουν την περιεκτικότητα σε ζάχαρη».
Τα αποτελέσματα αυτά μπορεί να αποδειχθούν ελπιδοφόρα για περιοχές όπως η Κολομβία, που μαζί με τα ζαχαρούχα αναψυκτικά, επέβαλε φόρο και στα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας. Ακόμη, το παράδειγμα της Φιλαδέλφειας ίσως μεταπείσει εκείνους που υποστηρίζουν πως μια φορολογία για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας έχει βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα.
https://www.fooddive.com/news/sugary-drinks-plunge-pepsico-coca-cola-study/704068/