Σύμφωνα με μια καταναλωτική έρευνα στις ΗΠΑ, το 90% των millennials ενδιαφέρονται για την ποιότητα και τη βιωσιμότητα των τροφίμων, ενώ το 86% των συμμετεχόντων συνολικά τοποθετεί πιο ψηλά τις καλές εργασιακές παροχές μιας εταιρείας στους εργαζόμενους από τη γεύση ενός τρόφιμου. Τι συνιστούν αυτά τα ποσοστά για τους καταναλωτές του σήμερα;
Της Βιργινίας Κιμπουροπούλου
Τελευταία ακούμε συχνά τις έννοιες «βιωσιμότητα» και «ηθική», όταν μιλάμε για τη βιομηχανία των τροφίμων. Θα ήθελα να σταθώ λίγο στη δεύτερη λέξη. Τι σημαίνει «ηθικό τρόφιμο;»
Η ηθική είναι ένα ανθρώπινο κατασκεύασμα, το οποίο αφορά ανθρώπινες ενέργειες. Οπότε, όπως καταλαβαίνετε, ένα τρόφιμο από μόνο του δεν μπορεί να είναι ηθικό. Η έννοια αφορά σε μια εταιρεία που παράγει τρόφιμα και στις πρακτικές που αυτή εφαρμόζει για το σκοπό αυτό. Για παράδειγμα, είναι η εταιρεία φιλική προς το περιβάλλον; Φέρεται στα ζώα με αξιοπρέπεια; Είναι το προϊόν της υγιεινό και αξιόλογο διατροφικά; Σε μια ευρύτερη σκοπιά της ηθικής, μετρά ακόμα και ο τρόπος που ο εκάστοτε όμιλος αντιμετωπίζει τους εργαζομένους του.
Βιωσιμότητα, εργασιακή αξιοπρέπεια και ηθικές πρακτικές
Σύμφωνα με μια έρευνα της PEP Frito-Lay της PepsiCo σε 2400 ενήλικες στις ΗΠΑ, το πόσο βιώσιμο είναι ένα προϊόν και το πώς η εταιρεία μεταχειρίζεται τους εργαζομένους της μετρά πολύ περισσότερο στους καταναλωτές από τη γεύση. Σε αναλογία, η βιωσιμότητα αντιστοιχούσε στο 77% των ερωτηθέντων, ενώ μόνο το 35% έθεσε τη γεύση ως προτεραιότητα. Ένα επιπλέον 78% των ερωτηθέντων επέλεξε τον αντίκτυπο στην κοινότητα γύρω από την πρόσβαση στα τρόφιμα ως κορυφαία προτεραιότητα. Αλλά το πιο εντυπωσιακό ποσοστό, το 86%, αφορά στη μεταχείριση των εργαζομένων της εταιρείας, το οποίο οι καταναλωτές κρίνουν ως ύψιστης σημασίας. Σύμφωνα πάλι με την ίδια έρευνα, το 90% νοιάζεται σε κάποιο βαθμό για τις ηθικές πρακτικές της εταιρείας που φτιάχνει τα σνακ τους, ενώ τα άτομα ηλικίας μεταξύ 18 και 34 ετών (millennials) ενδιαφέρονται ακόμη περισσότερο για την ακεραιότητα των συστατικών, τη βιώσιμη παραγωγή και συσκευασία από τους ανθρώπους παλαιότερων γενεών, αναφέρει η ιστοσελίδα The Street.
Τι αντανακλά αυτή η τάση για την ανθρωπότητα;
Φυσικά, δεν πρέπει κανείς να λαμβάνει υπόψιν του μόνο αυτές τις έρευνες, καθώς ορισμένες από αυτές μπορεί να εξυπηρετούν και κερδοσκοπικούς σκοπούς, ειδικά αν υποκινούνται από εταιρείες. Αλλά εδώ τίθεται και ένα άλλο ερώτημα: Έχουν γίνει οι καταναλωτές περισσότερο συνειδητοποιημένοι; Η απάντηση δεν είναι ξεκάθαρη σε αυτό. Πράγματι, ειδικά μετά την πανδημία, οι καταναλωτές αξιολογούν τα προϊόντα που είναι καλύτερα για την υγεία αρκετά πιο ψηλά. Η έντονη παρουσία συνδικάτων και σωματείων στην Αμερική τα τελευταία χρόνια έχει με τη σειρά της φέρει μια «επαγρύπνηση» στα εργασιακά ζητήματα. Επίσης, οι ακόμα πιο εμφανείς επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής έχουν φέρει στην επιφάνεια την αίσθηση αναλωσιμότητας του ανθρώπου στη Γη και δημιουργούν εντονότερα συναισθήματα οικολογίας. Αλλά το αν αυτή η ηθική αντανακλά μια ουσιαστική αλλαγή στη συλλογική συνείδηση ή αν απλά είναι μια μόδα που θα περάσει, όπως οι υπόλοιπες, μπορεί να φανεί μόνο με την πάροδο του χρόνου.