Έρευνα της Nestlé Cereals αποκαλύπτει ότι το 11% των καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν γνωρίζουν καθόλου για το σύστημα διατροφικής σήμανσης στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας- σύστημα φωτεινού σηματοδότη-ποσοστό που συνιστά καταναλωτική σύγχυση.
Η επισήμανση στα τρόφιμα αποσκοπεί, ως γνωστόν, στην πληροφόρηση του καταναλωτή σχετικά με το περιεχόμενο και τα διατροφικά οφέλη ενός προϊόντος. Συνήθως βρίσκεται στο πίσω μέρος της συσκευασίας μαζί με τον κατάλογο των συστατικών.
Αλλά πλέον είναι σύνηθες οι διατροφικές πληροφορίες να βρίσκονται και «μπροστά από τη συσκευασία» (FOP). Σκοπός τους είναι να βοηθήσουν τους καταναλωτές να δουν ακόμα πιο άμεσα τις βασικές διατροφικές πληροφορίες όταν αγοράζουν τρόφιμα.
Ουσιαστικά, αυτή η μέθοδος παρέχει απλοποιημένες διατροφικές πληροφορίες στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας των τροφίμων που στοχεύουν να βοηθήσουν περαιτέρω τους καταναλωτές στις επιλογές τους. Μπορεί να είναι είτε μερική επανάληψη των πληροφοριών που περιέχονται στη διατροφική δήλωση (π.χ. μόνο η ενεργειακή αξία ή η ενεργειακή αξία μαζί με τις ποσότητες λίπους, κορεσμένων σακχάρων και αλατιού) είτε μπορεί να δώσει πρόσθετες πληροφορίες για τη συνολική διατροφική ποιότητα του φαγητού μέσω συμβόλων, γραμμάτων, χρωματικών κωδικών ή άλλων γραφικών μορφών, αρκεί να βασίζονται σε επιστημονικά στοιχεία. Παραδείγματα διατροφικών προγραμμάτων επισήμανσης στην μπροστινή πλευρά της συσκευασίας περιλαμβάνουν το Nutri-Score και το σύστημα φωτεινών σηματοδοτών του Ηνωμένου Βασιλείου.
Το “σύστημα φαναριών” έχει σχεδιαστεί για να μπορούν οι καταναλωτές, εύκολα, να συγκρίνουν το θρεπτικό περιεχόμενο διαφορετικών προϊόντων και να κάνουν πιο υγιεινές επιλογές. Το κόκκινο, το πορτοκαλί και το πράσινο χρώμα δείχνουν με μια ματιά εάν ένα προϊόν είναι πλούσιο, μέτριο ή χαμηλό σε λιπαρά, κορεσμένα λιπαρά, ζάχαρη ή αλάτι. Εάν ένα προϊόν έχει λιγότερο κόκκινο και περισσότερο πράσινο από ένα άλλο συνιστά -με αυτή τη λογική- την πιο υγιεινή επιλογή.
Στη θεωρία, το σύστημα επισήμανσης «φωτεινών σηματοδοτών» ακούγεται αρκετά αποτελεσματικό. Αλλά πόσο διαδεδομένο είναι στους καταναλωτές; Η Nestlé Cereals, διεξήγαγε μια έρευνα, η οποία αποκάλυψε τη σύγχυσή των καταναλωτών, σχετικά με τα συστήματα αξιολόγησης των τροφίμων.
Όπως αναφέρεται και σε σχετικό δημοσίευμα στον ιστότοπο New Food Magazine, η έρευνα αποκάλυψε πως το ένα τρίτο (34%) των καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν γνωρίζουν τι σημαίνει το σύστημα διατροφικής επισήμανσης “φωτεινών σηματοδοτών”, παρά το γεγονός ότι το 76% λέει ότι κοιτάζει το σύστημα όταν επιλέγει τα προϊόντα του, ενώ περίπου οι μισοί συμμετέχοντες αναφέρουν πως το σύστημα επηρεάζει το τι αγοράζουν. Επίσης εντυπωσιακό, όπως προέκυψε από την έρευνα της Nestlé Cereals, είναι ότι ένας στους 10 καταναλωτές (11%) δεν γνώριζε καθόλου το σύστημα επισήμανσης προϊόντος.
Τα ευρήματα προέκυψαν ως αποτέλεσμα της νέας καμπάνιας της μάρκας «no reds» (όχι κόκκινοι σηματοδότες), η οποία παρουσιάζει 18 επωνυμίες δημητριακών που δεν διαθέτουν διατροφικές πληροφορίες. Η Nestlé τονίζει ότι αυτή η εκστρατεία τέθηκε σε εφαρμογή για να επιτρέψει στους καταναλωτές να έχουν περισσότερες επιλογές και λιγότερη ανησυχία όταν επιλέγουν δημητριακά πρωινού.