Είναι οι φριτέζες μας οι νέοι κατάσκοποι του μάρκετινγκ;
Η Ένωση Καταναλωτών «Which?» που ενημερώνει τους καταναλωτές στο Ηνωμένο Βασίλεια για θέματα που αφορούν στην αγορά αγαθών και υπηρεσιών, δοκιμάζει προϊόντα, επισημαίνει κατώτερες ποιότητες ή υπηρεσίες, ευαισθητοποιεί για τα δικαιώματα των καταναλωτών και προσφέρει ανεξάρτητες συμβουλές, προχώρησε σε μία πρωτότυπη έρευνα! Σκοπός της να βρει στοιχεία κατασκοπίας των καταναλωτών από τις έξυπνες συσκευές ακόμη και από… φριτέζες αέρος που απαιτούν άδεια για να ακούσουν συνομιλίες και να μοιράζονται δεδομένα με το TikTok!
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κάνει να πίνουμε καφέ με άδειο στομάχι;
Η έρευνα χώρισε τα προϊόντα σε τέσσερις κατηγορίες και τους έδωσε συνολικές βαθμολογίες απορρήτου για παράγοντες όπως η συγκατάθεση και η πρόσβαση στα δεδομένα που θέλουν. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η συλλογή δεδομένων συχνά υπερέβαινε κατά πολύ αυτό που ήταν απαραίτητο για τη λειτουργικότητα του προϊόντος – υποδηλώνοντας ότι τα δεδομένα θα μπορούσαν, σε ορισμένες περιπτώσεις, να κοινοποιηθούν σε τρίτους για σκοπούς μάρκετινγκ.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Οι ρυπαντές του εδάφους που σκοτώνουν από καρκίνο τους Έλληνες αγρότες – Μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών
Στην κατηγορία φριτέζες αέρα, η έρευνα έδειξε ότι εκτός από τη γνώση της ακριβούς τοποθεσίας των πελατών, και τα τρία προϊόντα που εξετάστηκαν, ήθελαν άδεια εγγραφής ήχου στο τηλέφωνο του χρήστη, χωρίς συγκεκριμένο λόγο. Η εφαρμογή Xiaomi συνδέθηκε με τη φριτέζα με ιχνηλάτες από το Facebook, το Pangle (το δίκτυο διαφημίσεων του TikTok για επιχειρήσεις) και τον κινεζικό τεχνολογικό γίγαντα Tencent (ανάλογα με την τοποθεσία του χρήστη).
Η φριτέζα αέρα Aigostar ήθελε να γνωρίζει το φύλο και την ημερομηνία γέννησης κατά τη δημιουργία λογαριασμού ιδιοκτήτη, και πάλι χωρίς σαφή λόγο, αλλά αυτό ήταν προαιρετικό. Οι φριτέζες Aigostar και Xiaomi έστειλαν και οι δύο προσωπικά δεδομένα ατόμων σε διακομιστές στην Κίνα, αν και αυτό επισημάνθηκε στη σημείωση απορρήτου.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σοκολάτα Dubai: Νέα ανάκληση μετά από παράπονο καταναλωτή
Το έξυπνο ρολόι Huawei Ultimate – όπως συμβαίνει με όλα τα προϊόντα σε δοκιμή – απαιτεί συναίνεση απορρήτου για να λειτουργήσει σωστά. Ζήτησε εννέα «επικίνδυνες» άδειες τηλεφώνου που δίνουν πρόσβαση σε ακριβή τοποθεσία, δυνατότητα εγγραφής ήχου, πρόσβαση σε αποθηκευμένα αρχεία ή δυνατότητα προβολής όλων των άλλων εγκατεστημένων εφαρμογών. Η Huawei είπε ότι δεν χρησιμοποιούνται δεδομένα χρήστη για σκοπούς μάρκετινγκ ή διαφήμισης. Ωστόσο, η ένωση «Which?» εντόπισε ορισμένους ιχνηλάτες ενεργούς στο ρολόι Huawei, αλλά η Huawei είπε ότι είναι ενεργοί μόνο σε ορισμένες περιοχές.
Τα έξυπνα ρολόγια Kuzil και WeurGhy που επιλέχθηκαν ως μπεστ σέλερ στο Amazon, απαιτούν τη συναίνεση για πολλές λειτουργίες διαφορετικά – εάν απορριφθεί, το προϊόν θα λειτουργεί μόνο ως ρολόι, χωρίς τις συνοδευτικές έξυπνες λειτουργίες. Δεν υπήρχε καμία από τις νομικά απαιτούμενες πληροφορίες για το χρονικό διάστημα που θα υποστηρίζονταν τα smartwatches με ενημερώσεις ασφαλείας. Ωστόσο, και τα δύο ρολόγια δεν φάνηκαν να χρησιμοποιούν ιχνηλάτες.
- ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ | Πού πάνε οι κάλτσες που… «εξαφανίζονται» από το πλυντήριο και πώς δεν θα τις ξαναχάσετε
Τα μενού της Smart TV είναι γεμάτα διαφημίσεις που «διψούν» για δεδομένα χρήστη. Στις τηλεοράσεις Hisense και Samsung η δοκιμή απαιτούσε έναν ταχυδρομικό κώδικα κατά τη ρύθμιση – αν και και οι δύο επωνυμίες είπαν ότι οι πελάτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν έναν μερικό ταχυδρομικό κώδικα και ότι χρησιμοποιήθηκε μόνο για ορισμένες λειτουργίες τοπικής προσαρμογής περιεχομένου. Η Samsung ισχυρίστηκε ότι η παροχή ταχυδρομικού κώδικα δεν ήταν υποχρεωτική, αλλά η ένωση διαπίστωσε ότι ήταν υποχρεωτικό κατά τις δοκιμές.
Το σετ της LG ζήτησε ταχυδρομικό κώδικα, αλλά η παροχή του δεν ήταν υποχρεωτική. Η εφαρμογή TV της Samsung ζήτησε οκτώ επικίνδυνες άδειες τηλεφώνου, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας προβολής όλων των άλλων εφαρμογών στο τηλέφωνο. Η Hisense δεν συνδέθηκε με κανέναν ιχνηλάτη που θα μπορούσαν να εντοπίσουν οι ερευνητές, αλλά η Samsung και η LG συνδέθηκαν με έναν αριθμό που τις συνέδεε με Facebook και Google.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Είναι ασφαλή για κατανάλωση τα ζαρωμένα αγγούρια
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Έπιασαν την Βάνα Μπάρπα να οδηγεί μεθυσμένη στην Ομόνοια
Η ανάλυση των έξυπνων ηχείων κατέγραψε ότι το ηχείο και η εφαρμογή Bose Home Portable λαμβάνουν τις λιγότερες προκαταβολικές άδειες τηλεφώνου από όλα τα προϊόντα που βρίσκονται υπό δοκιμή, αλλά είναι γεμάτα με trackers, όπως το Facebook, η Google και η εταιρεία ψηφιακού μάρκετινγκ Urbanairship. Το ηχείο της Bose τα πήγε επίσης άσχημα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο εξασφάλισε τη συναίνεση των πελατών για την παρακολούθηση δεδομένων.
Όλες οι συσκευές σε δοκιμή ήθελαν να γνωρίζουν τις ακριβείς τοποθεσίες των χρηστών.
Η έρευνα υπογραμμίζει πώς οι κατασκευαστές είναι σε θέση επί του παρόντος να συλλέγουν υπερβολικά δεδομένα από τους καταναλωτές, συχνά με χωρίς διαφάνεια σχετικά με το σε τι θα χρησιμοποιηθούν.
Η Ένωση Καταναλωτών καλεί τις εταιρείες να δώσουν προτεραιότητα στο απόρρητο και τα προσωπικά δεδομένα του κόσμου έναντι των κερδών!
Το Γραφείο Επιτροπής Πληροφοριών ( ICO ), ο δημόσιος φορέας που αναφέρεται απευθείας στο Κοινοβούλιο του Ηνωμένου Βασιλείου και χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Επιστήμης, Καινοτομίας και Τεχνολογίας πρόκειται να δημοσιεύσει νέες οδηγίες για κατασκευαστές έξυπνων προϊόντων την άνοιξη του 2025. Αυτή η καθοδήγηση πρέπει να περιλαμβάνει πραγματικά σαφείς συμβουλές σχετικά με τον τρόπο χρήσης των δεδομένων των καταναλωτών και τη διαφάνεια που απαιτείται από τις επιχειρήσεις, λέει η Ένωση.