Για “χαλαρή” επίβλεψη των διαφημίσεων φαρμάκων απώλειας βάρους κατηγορείται η αρμόδια ρυθμιστική αρχή.
Μια ακαμψία στους μηχανισμούς της Ρυθμιστικής Υπηρεσίας Φαρμάκων και Προϊόντων Υγείας (MHRA), όσον αφορά κυρώσεις για διαφημίσεις φαρμάκων αδυνατίσματος όπως το Wegory (σεμαγλουτίδη) οι οποίες δεν πραγματοποιούνται, αποκαλύπτει έρευνα που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες μέρες από το The BMJ. Συνεπώς σύμφωνα με την έρευνα, οι Οργανισμοί του Ηνωμένου Βασιλείου που είναι υπεύθυνοι για την προστασία του κοινού από τις διαφημίσεις φαρμάκων που χορηγούνται μόνο με ιατρική συνταγή, θέτουν τους ασθενείς σε κίνδυνο.
Παρόλο που η νομική ευθύνη για τη ρύθμιση των διαφημίσεων φαρμάκων στο Ηνωμένο Βασίλειο ανήκει στη Ρυθμιστική Υπηρεσία Φαρμάκων και Προϊόντων Υγείας (MHRA) για λογαριασμό των υπουργών υγείας, υπάρχει επίσης ένα σύστημα αυτορρύθμισης με έναν αριθμό φορέων που εφαρμόζουν τους δικούς τους κώδικες πρακτικής, συμπεριλαμβανομένης της Αρχής Προτύπων Διαφήμισης (ASA). Σύμφωνα όμως με την έρευνα της BMJ, το MHRA δεν έχει εκδώσει ούτε μία κύρωση για συνταγογραφούμενα φάρμακα τα τελευταία πέντε χρόνια, ενώ σε αυτές που το MHRA ανέλαβε δράση, προέρχονταν από εξωτερικά παράπονα και όχι από εσωτερικούς μηχανισμούς και καμία δεν οδήγησε σε κυρώσεις.
Ο James Cave, αρχισυντάκτης του Drug & Therapeutics Bulletin (DTB), ενός περιοδικού BMJ με έμφαση στην ασφάλεια των φαρμάκων, είπε ότι η έλλειψη κυρώσεων και εσωτερικής παρακολούθησης δεν παρέχει κίνητρο στις εταιρείες να απέχουν από τη διαφήμιση συνταγογραφούμενων φαρμάκων.
Τον Οκτώβριο, ο Shai Mulinari, αναπληρωτής καθηγητής κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Lund, και ο Piotr Ozieranski, ανώτερος λέκτορας κοινωνικών και πολιτικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Bath, υπέβαλαν καταγγελία στο MHRA ισχυριζόμενοι την παράνομη προώθηση συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Είπαν ότι ήταν «τρομοκρατημένοι» που η εταιρεία διαφήμιζε το Wegovy «απευθείας στο κοινό» σε μία ανάρτηση που ανέφερε, “Είτε πρόκειται για Wegovy είτε για άλλη θεραπεία, ο φαρμακοποιός συνεργάτης του Pharmadoctor μπορεί να συζητήσει επιλογές απώλειας βάρους” και παρέχει την τιμή του φαρμάκου και έναν σύνδεσμο για να βρείτε τοπικούς φαρμακοποιούς.
Το MHRA απάντησε λέγοντας ότι μετά την έρευνά του, η αναφορά στο Wegovy στην αρχική σελίδα του Pharmadoctor «έχει αφαιρεθεί σύμφωνα με τις οδηγίες μας». Αλλά μόνο ένας σύνδεσμος και η λέξη “Wegovy” είχαν αφαιρεθεί από την αρχική σελίδα, ενώ η ανάρτηση ιστολογίου παρέμεινε στο διαδίκτυο. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Pharmadoctor Graham Thoms είπε στο BMJ ότι η Pharmadoctor είχε ως στόχο μόνο να ενημερώσει τους ασθενείς σχετικά με το Wegovy και ότι είχε διατηρήσει τη δημοσίευση του ιστολογίου στο διαδίκτυο επειδή το MHRA δεν είχε απαιτήσει την κατάργησή της.
Ωστόσο, ο Cave είπε ότι η προσέγγιση του MHRA να επικεντρωθεί σε ιστότοπους είναι “εντελώς ξεπερασμένη”. Οι άνθρωποι δεν εισέρχονται σε ιστότοπους μέσω της αρχικής σελίδας, «απλώς χρησιμοποιούν μια μηχανή αναζήτησης», είπε.
Ένας εκπρόσωπος της ASA είπε ότι και αυτή λαμβάνει σοβαρά υπόψη τη διαφήμιση των συνταγογραφούμενων φαρμάκων και έχει κλιμακώσει την παρακολούθηση των διαδικτυακών διαφημίσεων με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.