H απόφαση του Ευρωπαϊκού Γραφείου Πνευματικής Ιδιοκτησίας για το όνομα Big Mac το οποίο διεκδίκησε η ιρλανδική αλυσίδα fast food, Supermac.
Όταν ακούει κανείς τη φράση «Big Mac», αυτομάτως σκέφτεται το all time classic burger της McDonald’s, με το διπλό μπιφτέκι. Αλλά γνωρίζατε πως εξαιτίας του ονόματός του, η εταιρεία βρίσκεται σε διαμάχη εδώ και κάποια χρόνια με το Ευρωπαϊκό Γραφείο Πνευματικής Ιδιοκτησίας (EUIPO), το οποίο είχε ανακαλέσει το ευρωπαϊκό εμπορικό σήμα Big Mac;
Όλα ξεκίνησαν από την ιρλανδική αλυσίδα fast food, Supermac, που ξεκίνησε το 1978 από τον Pat McDonagh και αριθμεί σήμερα περίπου 100 καταστήματα. Όταν, όμως, το 2014, ο McDonagh θέλησε να επεκτείνει και σε άλλες χώρες την επιχείρηση, κατέθεσε αίτηση για ευρωπαϊκό εμπορικό σήμα για το Supermac. Αλλά η McDonald’s αντιτάχθηκε σε αυτήν την αίτηση, αναφέροντας ότι η ίδια χρησιμοποιεί την πρόθεση «Mc» σε πολλά προϊόντα της, όπως McFlurry ή McNuggets.
Παρά το γεγονός ότι η McDonald’s χρησιμοποιεί το Mc και όχι το Mac, η υπόθεση επικεντρώθηκε γρήγορα στην ομοιότητα μεταξύ Supermac και Big Mac, πρόθεση που στα σκωτσέζικα μεταφράζεται ως «ο γιος του…» όταν μπαίνει δίπλα από όνομα. Το EUIPO έκρινε πως αυτή η ομοιότητα θα μπορούσε να οδηγήσει σε σύγχυση των καταναλωτών.
Αλλά όσο και αν το Mac έχει συνδεθεί με την McDonald’s σχεδόν άρρηκτα, τα δικαιώματα του εμπορικού σήματος από τη μεγάλη πολυεθνική αμφισβητήθηκαν, οπότε η εταιρεία έπρεπε να αποδείξει τη χρήση του εμπορικού σήματος κατά την τελευταία πενταετία. Στην υπόθεση BIG MAC, η McDonald’s είχε καταχωρίσει το σήμα το 1996 για τα μπέργκερ της, αλλά , καθώς δεν υπάρχουν εστιατόρια με το όνομα «Big Mac» το EUIPO αποφάσισε στις 11 Ιανουαρίου ότι το εμπορικό σήμα δεν χρησιμοποιήθηκε για τα μπέργκερ τους. Οπότε, παρά τη δημοτικότητα των burger, τα έγγραφα που προσκόμισαν στο EUIPO οι δικηγόροι της McDonald’s – που περιελάμβαναν μεταξύ άλλων μια καταχώρηση στη Wikipedia- δεν ήταν επαρκή για να αποδείξουν αυτή τη χρήση και τελικά αναγκάστηκαν να ανακαλέσουν την επωνυμία.
Είναι σίγουρα μεγάλη νίκη για την μικρή, οικογενειακή επιχείρηση του Pat McDonagh ενάντια στην μεγάλη πολυεθνική McDonald’s, ωστόσο η δεύτερη δεν δέχτηκε την απόφαση, ασκώντας, μάλιστα, έφεση σε αυτήν, παρουσιάζοντας ακόμα περισσότερα στοιχεία αυτή τη φορά για τη χρήση του στα μπέργκερ της.
Τελικά, η απόφαση του EIUPO ήρθε φέτος τον Ιανουάριο υπέρ της McDonald’s, όπου, σύμφωνα με τον ιστότοπό τους: «Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι το Big Mac ως προϊόν είναι ευρέως διαδεδομένο και μακροοικονομικά, τόσο σημαντικό που χρησιμοποιείται ως σημείο αναφοράς για τη σύγκριση του κόστους ζωής σε διαφορετικές χώρες – ο «Δείκτης Big Mac» – και ότι διάφορα διαφημιστικά υλικά επιβεβαιώνουν ότι προωθείται ως αναπόσπαστο μέρος των υπηρεσιών του εστιατορίου… το σάντουιτς Big Mac δεν μπορεί να αγοραστεί σε κανένα άλλο εστιατόριο εκτός από τις εγκαταστάσεις του ιδιοκτήτη EUTM (McDonald’s)».