ΑρχικήΝέαΥγείαΜελέτη ΣΟΚ: Αυτά είναι τα δημοφιλή ποτά που μπορούν να προκαλέσουν θανατηφόρο...

Μελέτη ΣΟΚ: Αυτά είναι τα δημοφιλή ποτά που μπορούν να προκαλέσουν θανατηφόρο καρκίνο του στόματος

5 λεπτά ανάγνωσης

Τα ευρήματα της μελέτης μπορεί να εξηγούν την ανεξήγητη αύξηση των καρκίνων του στόματος, ειδικά μεταξύ των γυναικών, που καταγράφηκε τα τελευταία χρόνια

Η κατανάλωση ενός και μόνο κουτιού αναψυκτικού με ζάχαρη την ημέρα θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του στόματος στο πενταπλάσιο, σύμφωνα με τα συγκλονιστικά αποτελέσματα νέας μελέτης.

- Advertisement -

Αμερικανοί επιστήμονες που εξέτασαν δεδομένα από περισσότερες από 160.000 γυναίκες διαπίστωσαν ότι όσες κατανάλωναν συχνά αναψυκτικά με ζάχαρη διέτρεχαν πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν τη νόσο από εκείνες που έπιναν λιγότερο από ένα το μήνα.

Ίσως αυτό εξηγεί την ανεξήγητη αύξηση των καρκίνων του στόματος, ειδικά μεταξύ των γυναικών, που καταγράφηκε τα τελευταία χρόνια – αν και χρειάζεται περισσότερη έρευνα πριν εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα. 

- Advertisement -

Οι συντάκτες της έκθεσης είπαν επίσης ότι τα αποτελέσματα θα πρέπει να λειτουργήσουν ως περαιτέρω κίνητρο για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να περιορίσουν την πρόσληψη ζάχαρης στις σύγχρονες δίαιτες. Οι επιστήμονες δεν μπόρεσαν να μετρήσουν την περιεκτικότητα σε ζάχαρη των ποτών που κατανάλωναν οι γυναίκες απευθείας, αντίθετα βασίστηκαν στο ότι ανέφεραν πόσα από τα ποτά που κατανάλωναν τον μήνα σε έρευνες που πραγματοποιούνταν κάθε τέσσερα χρόνια.

Στη συνέχεια συνέκριναν αυτή την πρόσληψη με τυχόν διαγνώσεις καρκίνου του στόματος, καταγράφοντας 124 περιπτώσεις κατά τη διάρκεια της 30ετούς περιόδου μελέτης. Αυτός ο αυξημένος κίνδυνος παρέμεινε ακόμη και σε γυναίκες που δεν κάπνιζαν ή δεν έπιναν αλκοόλ τακτικά, τα οποία είναι γνωστό ότι αυξάνουν τις πιθανότητες καρκίνου του στόματος. 

- Advertisement -

Συνολικά, περίπου 20.000 γυναίκες στη μελέτη ανέφεραν ότι έπιναν περισσότερα από ένα ζαχαρούχα ποτά την ημέρα. Η πρόσληψη ποτών διαίτης, τα οποία περιέχουν εναλλακτικές λύσεις ζάχαρης, όπως τεχνητές γλυκαντικές ουσίες, δεν ελήφθη υπόψη στην ανάλυση. 

Οι επιστήμονες, που δημοσίευσαν τα ευρήματά τους στο περιοδικό  JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery , είπαν ότι το πώς ακριβώς τα ποτά μπορούν να πυροδοτήσουν τον καρκίνο του στόματος παραμένει ασαφές και αποτελεί πεδίο που χρειάζεται περαιτέρω έρευνα. 

Ωστόσο, πρότειναν παράγοντες όπως το σιρόπι καλαμποκιού με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη, ένα είδος ζάχαρης που προστίθεται συνήθως σε τέτοια ποτά στις ΗΠΑ αλλά όχι συνήθως στο Ηνωμένο Βασίλειο, και που συνδέεται με ασθένειες των ούλων, θα μπορούσαν να είναι μια πιθανή εξήγηση. 

Πρόσθεσαν το σιρόπι, μαζί με την περιεκτικότητα σε άλλα σάκχαρα, θα μπορούσε επίσης να διαταράξει τη συλλογή βακτηρίων στο στόμα, προκαλώντας δυνητικά φλεγμονή και αλλαγές στα κύτταρα που θα μπορούσαν να γίνουν καρκινικά.

Οι συγγραφείς πρόσθεσαν ότι τις τελευταίες δεκαετίες υπήρξε μια ανεξήγητη παγκόσμια αύξηση των καρκίνων του στόματος μεταξύ των μη καπνιστών, που παραδοσιακά θεωρούνται ομάδα χαμηλότερου κινδύνου για τη νόσο. 

Ενώ υπήρξαν ορισμένες θεωρίες ότι αυτό θα μπορούσε να οφείλεται σε έναν ιό που ονομάζεται ιός των ανθρώπινων θηλωμάτων που μεταδίδεται με το στοματικό σεξ , οι συγγραφείς είπαν ότι η ακριβής αιτία, σε πολλές περιπτώσεις, παρέμενε άγνωστη. 

Τα σημάδια που μπορεί να δείχνουν καρκίνο του στόματος

  • Τα στοματικά έλκη που δεν επουλώνονται μέσα σε τρεις εβδομάδες μπορεί να είναι σημάδι καρκίνου του στόματος. 
  • Οίδημα, εξογκώματα, κόκκινα ή λευκά μπαλώματα, καθώς και χαλαρά δόντια, πονόλαιμος ή δυσκολία στην κατάποση είναι επίσης ενδεικτικά σημάδια του καρκίνου. 

Η Charity Cancer Research UK εκτιμά ότι το 70 τοις εκατό των περιπτώσεων καρκίνου του στόματος και του λαιμού προκαλούνται από τον ιό των ανθρώπινων θηλωμάτων. 

Οι οδηγίες του NHS αναφέρουν ότι οι άνθρωποι πρέπει να περιορίσουν την πρόσληψη ελεύθερων σακχάρων σε μόλις 30 γραμμάρια την ημέρα. Ενδεικτικά, ένα κουτί 330 ml κλασικής Coca Cola περιέχει 35 g ζάχαρης. 

Η υπηρεσία υγείας προειδοποιεί ότι η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κίνδυνο υπέρβαρων και παχύσαρκων.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.