cibum team
Θα πήγαινες σε ένα σούπερ μάρκετ, θα αγόραζες τρεις τσάντες για ψώνια με τρόφιμα και μετά θα πετούσες αμέσως μία; Στατιστικά, αυτό συμβαίνει με το φαγητό μας σήμερα.
Το ένα τρίτο όλων των τροφίμων που παράγονται για ανθρώπινη κατανάλωση, σπαταλούνται. Όταν σπαταλάμε τρόφιμα, σπαταλάμε όλους τους πόρους που απαιτούνται για την παραγωγή και τη μεταφορά των τροφίμων, όπως η γη, το νερό και η χρήση καυσίμων, χωρίς να κερδίζουμε κανένα από τα οφέλη της διατροφής. Όταν τα τρόφιμα καταλήγουν σε χωματερές, συμβάλλουν επίσης στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Η σπατάλη τροφίμων παραμένει πρόβλημα στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο.
Ποια είναι η διαφορά μεταξύ σπατάλης τροφίμων και απώλειας τροφής;
Για την αντιμετώπιση των απορριμμάτων τροφίμων, η κατανόηση του προβλήματος είναι το κλειδί για την εξεύρεση καλών λύσεων. Ένα πρώτο βήμα είναι να μετρήσετε την ποσότητα τροφής που χάνεται και να καταλάβετε σε ποιο σημείο της εφοδιαστικής αλυσίδας δημιουργούνται απόβλητα. Ανάλογα με το πού συμβαίνει κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού, χρησιμοποιούμε τους όρους απώλεια τροφής ή απόβλητα τροφίμων.
Η απώλεια τροφίμων αναφέρεται σε κάθε τρόφιμο που απορρίπτεται, αποτεφρώνεται ή απορρίπτεται κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού τροφίμων από τη συγκομιδή/τη σφαγή/την αλίευση έως και το επίπεδο λιανικής πώλησης, αλλά δεν εξαιρείται, και δεν χρησιμοποιείται για οποιαδήποτε άλλη παραγωγική χρήση, όπως ζωοτροφές ή σπόρος.
Τα απορρίμματα τροφίμων αναφέρονται σε τρόφιμα που απορρίπτονται σε επίπεδο λιανοπωλητών, παρόχων υπηρεσιών τροφίμων και καταναλωτών. Το φαγητό σπαταλάται με πολλούς τρόπους, για παράδειγμα
- Νωπά προϊόντα που αποκλίνουν από αυτά που θεωρούνται βέλτιστα (π.χ. μέγεθος, σχήμα ή χρώμα) και αφαιρούνται κατά τη διάρκεια της διαλογής
- Τρόφιμα που απορρίπτονται από λιανοπωλητές ή καταναλωτές όταν είναι κοντά ή έχουν περάσει την ημερομηνία λήξης.
- Αχρησιμοποίητο ή περισσευούμενο φαγητό που πετάγεται από νοικοκυριά ή εστιατόρια.
Ο Στόχος 12.3 του ΟΗΕ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στοχεύει στη μείωση κατά το ήμισυ των απορριμμάτων τροφίμων σε επίπεδο λιανικής και καταναλωτών και στη μείωση των απωλειών τροφίμων σε όλες τις αλυσίδες εφοδιασμού. Η μέτρηση της απώλειας τροφίμων και των αποβλήτων σε εθνική, περιφερειακή και παγκόσμια κλίμακα δεν είναι εύκολη, αλλά αναπτύσσονται μεθοδολογίες και εργαλεία που θα μας επιτρέψουν να μετρήσουμε την πρόοδο. Παρακάτω, παραθέτουμε ορισμένα βασικά στατιστικά στοιχεία και γεγονότα σχετικά με τη σπατάλη και απώλεια τροφίμων με βάση τις τρέχουσες εκτιμήσεις.
- Περίπου το 1/3 των τροφίμων που παράγονται στον κόσμο για ανθρώπινη κατανάλωση χάνονται ή σπαταλούνται.
- Μόνο τα απόβλητα τροφίμων παράγουν περίπου το 8% – 10% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.
- Αν τα απόβλητα τροφίμων ήταν χώρα, θα ήταν η τρίτη μεγαλύτερη χώρα εκπομπής στον κόσμο.
Με άλλα λόγια: τα απορρίμματα τροφίμων εκπέμπουν περισσότερα αέρια θερμοκηπίου από όλες τις μεμονωμένες χώρες του κόσμου εκτός από την Κίνα και τις ΗΠΑ.
- Οι τελευταίες εκτιμήσεις δείχνουν ότι περίπου 931 εκατομμύρια τόνοι απορριμμάτων τροφίμων δημιουργήθηκαν το 2019, εκ των οποίων:
- Το 61% προήλθε από νοικοκυριά
- 26% από το φαγητό
- 13% από το λιανικό εμπόριο.
- Οι προηγούμενες εκτιμήσεις των καταναλωτικών απορριμμάτων τροφίμων υποτίμησαν σημαντικά την κλίμακα του: παρά τις αβεβαιότητες των δεδομένων, τα απόβλητα τροφίμων σε επίπεδο καταναλωτή (οικιακές και υπηρεσίες τροφίμων) φαίνεται να είναι υπερδιπλάσια από ό, τι είχε εκτιμηθεί από τον FAO το 2011.
- Περίπου 88 εκατομμύρια τόνοι απορριμμάτων τροφίμων παράγονται ετησίως στην ΕΕ. Αυτό είναι ίσο με: 174 κιλά ανά άτομο ή 143 δισ. Ευρώ ή 170 000 000 τόνοι CO
- Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι έως και το 10% των 88 εκατομμυρίων τόνων απορριμμάτων τροφίμων που παράγονται στην ΕΕ κάθε χρόνο συνδέονται κατά κάποιο τρόπο με την επισήμανση ημερομηνίας :
- Το 53% των καταναλωτών δεν γνωρίζει την έννοια της επισήμανσης «καλύτερα πριν»,
- Το 60% των καταναλωτών δεν γνωρίζει την έννοια της επισήμανσης “χρήση πριν από”
- Τα επίπεδα απορριμμάτων τροφίμων είναι παρόμοια σε χώρες υψηλού, ανώτερου και μεσαίου και χαμηλού μεσαίου εισοδήματος στην Ευρώπη.
- Η Στρατηγική της ΕΕ Farm to Fork έχει ορίσει τη μείωση των απωλειών και των απορριμμάτων τροφίμων ως σημαντικό μέρος της στρατηγικής και προτείνει να τεθούν νομικά δεσμευτικοί στόχοι για τη μείωση των απορριμμάτων τροφίμων σε ολόκληρη την ΕΕ έως το 2023.
- Όσο πιο μακριά γίνεται η αλυσίδα εφοδιασμού η απώλεια τροφίμων, τόσο πιο έντονη είναι η απώλεια και η σπατάλη άνθρακα. Αυτό συμβαίνει επειδή περισσότεροι πόροι έχουν χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή, για παράδειγμα, σάλτσας ντομάτας (μεταποίηση, μεταφορά, λιανική και συσκευασία, εκτός από τη χρήση γης και νερού και καλλιέργεια) που μπορούμε να αγοράσουμε στο σούπερ μάρκετ από ό, τι για μια ντομάτα που έχει μαζευτεί απευθείας από το χωράφι. Αν σπαταλήσουμε σάλτσα ντομάτας, σπαταλάμε τους επιπλέον πόρους που έχουν συσσωρευτεί κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού.
Τα διαφορετικά τρόφιμα έχουν διαφορετικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Για παράδειγμα, ο όγκος του κρέατος που σπαταλάται και χάνεται δεν είναι πολύ μεγάλος σε σύγκριση με τρόφιμα όπως τα δημητριακά και τα λαχανικά. Ωστόσο, το κρέας απαιτεί πολύ περισσότερους πόρους για την παραγωγή, οπότε η σπατάλη κρέατος εξακολουθεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην κλιματική αλλαγή (εκτιμάται ότι συμβάλλει στο 20% του αποτυπώματος άνθρακα της συνολικής σπατάλης και απώλειας τροφίμων).
Εμείς, ως καταναλωτές, μπορούμε να έχουμε άμεσο αντίκτυπο στο πρόβλημα των απορριμμάτων τροφίμων, προσέχοντας τη δική μας συμπεριφορά.
Πηγή: eufic
Δείτε επίσης:
Νέες επείγουσες ανακλήσεις λόγω λάθους στην επισήμανση
Ξενοδοχεία-εστιατόρια: Το νέο ΦΕΚ για τη μείωση σπατάλης τροφίμων και υλικών συσκευασίας
“Διαφημίσεις με ανθυγιεινά τρόφιμα βομβαρδίζουν τα παιδιά μας”
Eρευνητές του ΜΙΤ ανέπτυξαν νέα μέθοδο για να απομακρύνουν τον μόλυβδο από το νερό
Κρέας Σκύλου: Προς απαγόρευση η κατανάλωση του στη Νότια Κορέα
Η Nespresso στα δικαστήρια: έχασε στη διαμάχη για την κατοχύρωση του σχήματος της κάψουλας
Η Nestlé ανακαλεί 13 τόνους κατεψυγμένες πίτσες πεπερόνι DiGiorno
Αλλαντίαση (botulism): Η σημασία της εκπαίδευσης των καταναλωτών
Lidl: Κατάρτιση με μισθό – Καινοτόμο πρόγραμμα εκπαίδευσης και εργασίας
Οι Ιταλοί φοβούνται το… ελληνικό ακτινίδιο
Με νέες συσκευασίες και όνομα τα προϊόντα Uncle Ben’s στην ελληνική αγορά