…Αρκεί να το καταλαβαίνουν από τις ετικέτες!
Καθώς το μέλλον προδιαγράφεται δυσοίωνο για το περιβάλλον, oλοένα και περισσότεροι καταναλωτές φαίνεται να συμμερίζονται αυτές τις προβλέψεις και να στοχεύουν σε πιο βιώσιμα προϊόντα. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε από την εταιρεία διατροφής καλλιεργειών Yara International μέσω IPSOS, η αγοραστική συμπεριφορά των ευρωπαίων καταναλωτών, επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τα πρότυπα βιωσιμότητας που ακολουθεί η εκάστοτε εταιρία. Οι καταναλωτές σύμφωνα με την έρευνα, προτιμούν να πληρώσουν περισσότερο για ένα προϊόν που σέβεται το περιβάλλον και θέλουν οι παραγωγοί να παρέχουν πιο πράσινες ετικέτες στις συσκευασίες.
Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά τον περασμένο Δεκέμβριο σε 12.000 άτομα μέσω ερωταπαντήσεων, σε ΕΕ και Ηνωμένο Βασίλειο, 6 στους 10 ερωτηθέντες σκέφτονται τις επιπτώσεις στο περιβάλλον, όταν επιλέγουν τρόφιμα ή ποτά. Ομοίως, 7 στους 10 προτιμούν να αγοράζουν πιο ακριβά προϊόντα αρκεί να είναι “φιλικότερα” με το περιβάλλον. Υπενθυμίζεται οτι τα μεγαλύτερα σουπερμάρκετ της Βρετανίας θα εφαρμόζουν πιλοτικά ένα σύστημα οικολογικής βαθμολογίας στα τρόφιμα παρόμοιο με τις επισημάνσεις για τις επιπτώσεις στην υγεία ενώ η Δανία είναι η πρώτη χώρα στον κόσμο που υιοθέτησε οικολογική σήμανση στα προϊόντα διατροφής.
“Η έκθεση δείχνει ότι οι Ευρωπαίοι ευαισθητοποιούνται σε μεγάλο βαθμό και αγοράζουν βιώσιμα τρόφιμα για να μειώσουν τον αντίκτυπό τους στο κλίμα”, λέει η Birgitte Holter, Αντιπρόεδρος της Green Fertilizers στη Yara. Ακόμη, 51% των καταναλωτών δηλώνουν πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλότερες τιμές για τρόφιμα που παρασκευάζονται χωρίς πηγές ορυκτών καυσίμων. “Ενώ τρεις στους πέντε Ευρωπαίους θεωρούν ότι ο αντίκτυπος στο κλίμα είναι σημαντικός όταν αγοράζουν τρόφιμα, η πλειοψηφία πιστεύει ότι δεν είναι αρκετά εύκολο να κατανοήσει κανείς τις διαθέσιμες πληροφορίες σχετικά με τις κλιματικές εκπομπές για να κάνει βιώσιμες επιλογές”, συνεχίζει η Holter. “Περισσότεροι από τρεις στους τέσσερις καταναλωτές θα προτιμούσαν να μπορούν να διαβάσουν το αποτύπωμα άνθρακα στο τρόφιμο”, και σχεδόν 8 στους 10 καταναλωτές θεωρεί πως πρέπει οι εταιρίες να εργαστούν σκληρά ώστε να μειώσουν τις εκπομπές που μολύνουν το κλίμα, κατά την παραγωγή τροφίμων.
Μια αμερικανική μελέτη επίσης φανερώνει πως η επιλογή πιο βιώσιμων τροφίμων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη σήμανση στις ετικέτες. Άλλη μια μελέτη που δημοσίευσε το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης ανέλυσε εκτενέστερα τον αντίκτυπο των οικολογικών σημάτων. Το 31% των καταναλωτών δηλώνουν ότι κάνουν ήδη βιώσιμες επιλογές και το 41% αναφέρει ότι είναι πρόθυμοι να στηρίζουν εταιρίες εάν μπορούσαν να μειώσουν έστω και 20% τις εκπομπές τους, ενώ σε ένα μεγάλο βαθμό οι καταναλωτές είναι ενήμεροι για το πόσο επηρεάζει η παραγωγή τροφίμων τις εκπομπές αερίων.
“Οι κατάλληλες πολιτικές πρέπει να υποστηρίζουν αυτές τις εθελοντικές επιλογές”, λέει η Holper. “Η πρωτοβουλία της ΕΕ για το Σύστημα Αειφόρου Τροφίμου, που έχει προγραμματιστεί για τα τέλη του 2023, θα πρέπει επομένως να δημιουργήσει ένα σύνολο κινήτρων για τους φορείς των συστημάτων τροφίμων να υπερβούν τις ελάχιστες απαιτήσεις και να ευνοήσουν λύσεις χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα”. Tα λεγόμενα της Holper στηρίζει και η μελέτη η οποία αποδεικνύει πως σχεδόν το 80% των καταναλωτών πιστεύουν πως θα πρέπει να δωθούν κίνητρα στου παραγωγούς ώστε να μειώσουν τις εκπομπές αερίων καθώς και πως πρέπει να γίνει πιο αυστηρή η νομοθεσία που αφορά τις εκπομπές.
Η βιωσιμότητα προϊόντων όπως τα τρόφιμα, που ευθύνονται για το 30% περίπου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, βρέθηκε στο επίκεντρο στη φετινή εμπορική έκθεση BioFach στη Νυρεμβέργη.