Το λίπος που τρώμε μετράει περισσότερο από την ποσότητά του
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Yale δημοσίευσαν στο επιστημονικό περιοδικό Cancer Discovery ευρήματα που αναστατώνουν μια από τις πιο παγιωμένες διατροφικές παραδοχές. Ποντίκια γενετικά προδιατεθειμένα στον καρκίνο του παγκρέατος ανέπτυξαν όγκους ταχύτερα όταν τρέφονταν με δίαιτα πλούσια σε ελαϊκό οξύ, το κύριο λιπαρό οξύ του ελαιολάδου, ενώ ποντίκια που έτρωγαν ωμέγα-3 λιπαρά από ιχθυέλαιο εμφάνισαν 50% μείωση της νόσου σε σύγκριση με ποντίκια που ακολουθούσαν τυπική δίαιτα. Το εύρημα αφορά τον καρκίνο του παγκρέατος τύπου PDAC, τον πιο συχνό και θανατηφόρο τύπο, με πενταετή επιβίωση μόλις στο 13%. Στις ΗΠΑ, πάνω από 65.000 νέα κρούσματα αναμένονται φέτος.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται προτηγανισμένες πατάτες με πιθανό μικροβιολογικό κίνδυνο λόγω προβλήματος στην αλυσίδα ψύξης
Η εξήγηση βρίσκεται σε έναν μηχανισμό κυτταρικού θανάτου που ονομάζεται φερροπτωσία, η οποία ενεργοποιείται όταν τα λιπαρά οξέα στις μεμβράνες των κυττάρων υποξειδώνονται. Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (PUFA), όπως τα ωμέγα-3, είναι πιο ευάλωτα στην οξείδωση, επομένως κάνουν τα καρκινικά κύτταρα πιο εκτεθειμένα σε αυτή τη μορφή θανάτου. Τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα (MUFA), στα οποία ανήκει το ελαϊκό οξύ, αντιστέκονται στην οξείδωση και λειτουργούν ουσιαστικά ως ασπίδα για τα καρκινικά κύτταρα, επιτρέποντάς τους να αποφύγουν τον κυτταρικό θάνατο. Όσο αυξανόταν η αναλογία MUFA προς PUFA στη δίαιτα των ποντικιών, τόσο επιδεινωνόταν η νόσος. Το αντίστροφο ίσχυε εξίσου: η μείωση αυτής της αναλογίας μείωνε και τον όγκο της νόσου.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλείται αλεύρι με θανατηφόρες τοξίνες – Πωλήθηκε σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ
Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα έγινε αποκλειστικά σε ζώα και δεν έχει ακόμα επαληθευτεί σε ανθρώπους. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το εύρημα ότι τα αρσενικά ποντίκια ήταν πολύ πιο ευαίσθητα στην καρκινογόνο επίδραση του ελαϊκού οξέος από τα θηλυκά, προσθέτοντας μια βιολογική διαφορά φύλου στον μηχανισμό που χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση. Οι ερευνητές σχεδιάζουν να εξετάσουν αν η αναλογία MUFA προς PUFA στο αίμα θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως δείκτης κινδύνου για τον καρκίνο του παγκρέατος, και αν η τροποποίηση αυτής της αναλογίας μέσω διατροφής θα μπορούσε να βελτιώσει τα αποτελέσματα σε ασθενείς που ήδη νοσούν.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κοτόπουλα Νιτσιάκος: Πώς η πώληση της εταιρείας σε Ουκρανό πολυεκατομμυριούχο φέρνει τα πάνω κάτω στην πτηνοτροφία
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Καταγγελίες για αδράνεια και θεσμική σιωπή των ελεγκτικών αρχών στην υπόθεση της αλλαντοβιομηχανίας με τους 10 νεκρούς