Νέα μελέτη αποκαλύπτει ότι τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα επηρεάζουν ορμόνες, γονιμότητα και σεξουαλική επίδοση στους άνδρες.
Μια νέα δανέζικη μελέτη φέρνει στο φως ανησυχητικά ευρήματα: η συστηματική κατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων – όπως καπνιστά κρέατα, πατάτες τηγανητές και κοτομπουκιές – μπορεί να επηρεάσει άμεσα την ανδρική σεξουαλική επίδοση και τη γονιμότητα.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης διαπίστωσαν ότι οι άνδρες που κατανάλωναν συχνά τέτοια προϊόντα εμφάνιζαν υψηλότερα επίπεδα χημικών ουσιών που χρησιμοποιούνται σε πλαστικά, όπως το cxMINP, το οποίο διαταράσσει την ορμονική ισορροπία. Το αποτέλεσμα ήταν μείωση της τεστοστερόνης – βασικής ορμόνης για τη σεξουαλική διάθεση – και της ωοθυλακιοτρόπου ορμόνης, που παίζει καθοριστικό ρόλο στην παραγωγή σπερματοζωαρίων.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κίνδυνος πυρκαγιάς από στεγνωτήρια ρούχων που πωλούνται και στην Ελλάδα – Πώς θα εντοπίσετε την ελαττωματική συσκευή
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 6 παιδιά με αιμολυτικό ουραιμικό σύνδρομο και δεκάδες κρούσματα λοίμωξης από παθογόνο βακτήριο – Τι ψάχνουν οι Αρχές
«Μείναμε έκπληκτοι από το πόσες λειτουργίες του οργανισμού επηρεάζονται, ακόμη και σε υγιείς νέους άνδρες», δήλωσε ο καθηγητής Ρομέν Μπαρές. «Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις είναι ανησυχητικές και δείχνουν την ανάγκη να αναθεωρηθούν οι διατροφικές οδηγίες».
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Νεκροί πατέρας και κόρη από σπιτικό πιάτο με κάρυ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κι όμως! Και το καθόλου αλάτι είναι επικίνδυνο για την υγεία
Τα στοιχεία της έρευνας
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε 43 άνδρες, ηλικίας 20-35 ετών, οι οποίοι ακολούθησαν για τρεις εβδομάδες τόσο ένα φυσικό όσο και ένα υπερεπεξεργασμένο διατροφικό πρόγραμμα. Ακολούθησε διάστημα τριών μηνών με κανονική διατροφή πριν την εναλλαγή.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σάλτσες ντομάτας: Αυξημένα φυτοφάρμακα, μούχλα και ελάχιστο λυκοπένιο έδειξε η τελευταία εργαστηριακή δοκιμή
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μουχλιασμένο ψωμί στα ράφια μεγάλων σούπερ μάρκετ – Το πρόβλημα στη συσκευασία που θέτει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία
Ανεξαρτήτως θερμιδικής πρόσληψης, οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα παρουσίασαν:
- Αύξηση σωματικού λίπους κατά 1 κιλό περίπου.
- Μειωμένη ποιότητα και ποσότητα σπέρματος.
- Αλλοιώσεις σε ορμονικά επίπεδα που σχετίζονται με την αναπαραγωγική υγεία.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πιο αυστηροί κανόνες για τη λιστέρια στην ΕΕ από τον Ιούλιο του 2026 – Τι θα ισχύει
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πώς να πλύνετε τα ρούχα όταν έχετε ξεμείνει από απορρυπαντικό
Η δρ Τζέσικα Πρέστον, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, σημείωσε: «Τα ευρήματά μας αποδεικνύουν ότι τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα βλάπτουν την αναπαραγωγική και μεταβολική υγεία, ακόμη κι αν δεν καταναλώνονται σε υπερβολικές ποσότητες. Η επεξεργασία τους είναι το πραγματικό πρόβλημα».
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα υπολείμματα φυτοφαρμάκων στα τρόφιμα αλλάζουν το μικροβίωμα του εντέρου και προκαλούν φλεγμονές – Νέα έρευνα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανδρική ανορεξία: Ραγδαία αύξηση σε νοσηλείες και θανάτους
Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα και δημόσια υγεία
Τα προϊόντα αυτά αποτελούν το 73% της τροφικής αλυσίδας στις ΗΠΑ, σύμφωνα με στοιχεία του Πανεπιστημίου Northeastern, και έχουν ήδη συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου, πρόωρου θανάτου και παχυσαρκίας.
Οι επιστήμονες προειδοποιούν πως η συνεχής άνοδος της κατανάλωσής τους συνδέεται άμεσα με τη διεθνή μείωση του αριθμού σπερματοζωαρίων στους άνδρες, υπογραμμίζοντας την ανάγκη έγκαιρης ενημέρωσης και πρόληψης.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Kraft Heinz: Έρχεται ιστορικό “διαζύγιο” μπας και ανακάμψει
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Φθινόπωρο και οι αράχνες καραδοκούν – Φυσικοί τρόποι για να μην εισβάλουν στο σπίτι σας