ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΚι όμως! Και το καθόλου αλάτι είναι επικίνδυνο για την υγεία

Κι όμως! Και το καθόλου αλάτι είναι επικίνδυνο για την υγεία

4 λεπτά ανάγνωσης

Οι επιστήμονες τονίζουν ότι η «χρυσή τομή» είναι πάντα η καλύτερη στρατηγική, καθώς τόσο η υπερβολική όσο και η πολύ χαμηλή πρόσληψη μπορεί να επιφέρει προβλήματα υγείας.

Το αλάτι (χλωριούχο νάτριο) είναι απαραίτητο για το σώμα μας, καθώς διατηρεί την ισορροπία υγρών, βοηθά στη μεταφορά θρεπτικών ουσιών και επιτρέπει στους νευρώνες να λειτουργούν σωστά. Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση συνδέεται με υψηλή αρτηριακή πίεση, καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικά επεισόδια.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πιο αυστηροί κανόνες για τη λιστέρια στην ΕΕ από τον Ιούλιο του 2026 – Τι θα ισχύει

Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας συνιστά να μην ξεπερνάμε τα 5 γραμμάρια αλάτι ημερησίως, ενώ οι μέσες ημερήσιες δόσεις στις περισσότερες χώρες φτάνουν τα 8–10 γραμμάρια. Στην πραγματικότητα, μόνο το ένα τέταρτο της πρόσληψης προέρχεται από το αλάτι που προσθέτουμε στο φαγητό μας· το υπόλοιπο είναι «κρυμμένο» σε έτοιμα προϊόντα, ψωμί, σάλτσες και αλλαντικά.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πρόστιμο σε ιχθυοπωλείο στη Θεσσαλονίκη – Τι εντοπίστηκε σε αγορανομικό έλεγχο

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κίνδυνος πυρκαγιάς από στεγνωτήρια ρούχων που πωλούνται και στην Ελλάδα – Πώς θα εντοπίσετε την ελαττωματική συσκευή

- Advertisement -

Πρόσφατες μελέτες υποστηρίζουν ότι και η πολύ χαμηλή πρόσληψη αλατιού μπορεί να εγκυμονεί κινδύνους, ιδιαίτερα σε άτομα με διαφορετική ευαισθησία στο νάτριο. Σύμφωνα με μια ανάλυση, κατανάλωση λιγότερου από 3–5 γραμμαρίων ή περισσότερου από 12,5 γραμμαρίων ημερησίως σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών προβλημάτων και θνησιμότητας.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σάλτσες ντομάτας: Αυξημένα φυτοφάρμακα, μούχλα και ελάχιστο λυκοπένιο έδειξε η τελευταία εργαστηριακή δοκιμή

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αν τρως αυτές τις τροφές ρίχνεις τη σεξουαλικότητά σου στα … τάρταρα – Έρευνα

Τα ευρήματα μελετών

Πολλές επιστημονικές μελέτες υπογραμμίζουν ότι η υπερβολική μείωση της πρόσληψης αλατιού μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την καρδιοαγγειακή λειτουργία. Σύμφωνα με έρευνα του Harvard Health το 2021, η πολύ χαμηλή κατανάλωση αλατιού μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της αρτηριακής πίεσης και να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιοαγγειακών παθήσεων. Παρόμοια συμπεράσματα προκύπτουν και από μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2019 στο European Heart Journal, η οποία υποδεικνύει ότι η υπερβολική μείωση του αλατιού μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την καρδιαγγειακή υγεία. Επιπλέον, έρευνα του National Institutes of Health το 2013 κατέληξε στο ίδιο συμπέρασμα, επισημαίνοντας τον αυξημένο κίνδυνο για υψηλή πίεση και καρδιοπάθειες σε όσους ακολουθούν πολύ χαμηλή πρόσληψη αλατιού.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 6 παιδιά με αιμολυτικό ουραιμικό σύνδρομο και δεκάδες κρούσματα λοίμωξης από παθογόνο βακτήριο – Τι ψάχνουν οι Αρχές

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Νεκροί πατέρας και κόρη από σπιτικό πιάτο με κάρυ

Παρά τις διαφοροποιημένες απόψεις, οι ειδικοί συμφωνούν ότι η υπερβολική κατανάλωση αλατιού είναι σίγουρα επικίνδυνη και αυξάνει την αρτηριακή πίεση. Το «κλειδί» φαίνεται να είναι η μέτρια πρόσληψη, που κυμαίνεται περίπου στα 3–6 γραμμάρια την ημέρα, προσαρμοσμένη στις ανάγκες του κάθε οργανισμού. Οι ειδικοί προτείνουν να δίνεται προσοχή στα «κρυμμένα» αλάτια σε επεξεργασμένα τρόφιμα και να υιοθετείται μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά και τροφές που περιέχουν κάλιο, για να αντισταθμίζονται οι επιπτώσεις του νατρίου.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μουχλιασμένο ψωμί στα ράφια μεγάλων σούπερ μάρκετ – Το πρόβλημα στη συσκευασία που θέτει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα υπολείμματα φυτοφαρμάκων στα τρόφιμα αλλάζουν το μικροβίωμα του εντέρου και προκαλούν φλεγμονές – Νέα έρευνα

Σε κάθε περίπτωση, η προσωπική ευαισθησία στο αλάτι διαφέρει: ηλικία, βάρος, οικογενειακό ιστορικό και συνολικός τρόπος ζωής επηρεάζουν το πώς ανταποκρίνεται ο οργανισμός. Οι επιστήμονες τονίζουν ότι η «χρυσή τομή» είναι πάντα η καλύτερη στρατηγική, καθώς τόσο η υπερβολική όσο και η πολύ χαμηλή πρόσληψη μπορεί να επιφέρει προβλήματα υγείας.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανδρική ανορεξία: Ραγδαία αύξηση σε νοσηλείες και θανάτους

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Φθινόπωρο και οι αράχνες καραδοκούν – Φυσικοί τρόποι για να μην εισβάλουν στο σπίτι σας

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Kraft Heinz: Έρχεται ιστορικό “διαζύγιο” μπας και ανακάμψει

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Σπάνιο περιστατικό ανάκλησης γάλακτος εταιρείας κολοσσού – Ανησυχία για τοξικότητα και πιθανές επιπτώσεις σε ήπαρ και νεφρούς

Οι καταναλωτές που έχουν αγοράσει το συγκεκριμένο προϊόν κλήθηκαν να μην το καταναλώσουν, να μην το χρησιμοποιήσουν στη μαγειρική και να μην το προσφέρουν σε μέλη της οικογένειάς τους

Αποτίμηση της Κομισιόν για την εφαρμογή της κουλτούρας ασφάλειας τροφίμων – Τι αλλάζει για τις ελληνικές επιχειρήσεις

Η Κομισιόν αξιολόγησε για πρώτη φορά την εφαρμογή των ελέγχων Food Safety Culture στην ΕΕ, ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις να καλούνται να τεκμηριώνουν τη συμμόρφωσή τους με τις απαιτήσεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/382

Και η Ελλάδα στη λίστα διανομής λιναρόσπορου με υδροκυάνιο – Συναγερμός στην Ευρώπη (φωτογραφία)

Υψηλές συγκεντρώσεις υδροκυανικού οξέος σε λιναρόσπορο ενεργοποίησαν το ευρωπαϊκό σύστημα RASFF, με το προϊόν να έχει διανεμηθεί και στην ελληνική αγορά