Ποια τρόφιμα φαίνεται να προστατεύουν τα μάτια των παιδιών και ποια συνδέονται με υψηλότερο κίνδυνο
Η παιδική μυωπία αυξάνεται με ανησυχητικό ρυθμό παγκοσμίως, –ένα στα τρία παιδιά και έφηβοι παγκοσμίως έχει μυωπία- με τους ειδικούς να «δείχνουν» όχι μόνο την κληρονομικότητα, τον χρόνο στις οθόνες και τη μειωμένη έκθεση στο φως της ημέρας, αλλά και τη διατροφή ως πιθανό παράγοντα πρόληψης. Νέα μελέτη σε πάνω από 1.000 παιδιά σχολικής ηλικίας δείχνει ότι η τακτική κατανάλωση ενός συγκεκριμένου διατροφικού συστατικού συνδέεται με ευνοϊκότερους δείκτες για τα μάτια (μικρότερο αξονικό μήκος και λιγότερη μυωπική διάθλαση) και χαμηλότερη πιθανότητα μυωπίας.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η ανάκληση αυγών της Lidl Se συνδέεται με επιδημία σαλμονέλας – 7 τροφικές δηλητηριάσεις
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τι συμβαίνει με τα γιαούρτια; Νέο περιστατικό μόλυνσης από γυαλιά – Η ανακοίνωση ανάκλησης
Αν και τα ευρήματα είναι παρατηρητικά και δεν αποδεικνύουν αιτιότητα, ενισχύουν την ιδέα ότι απλές, καθημερινές διατροφικές επιλογές—μαζί με τον περιορισμό του χρόνου οθόνης (κάθε επιπλέον ώρα ημερήσιου χρόνου μπροστά στην οθόνη αυξάνει τον κίνδυνο προβλημάτων όρασης) και το περισσότερο παιχνίδι έξω—μπορούν να ενταχθούν στο «οπτικό» πλάνο πρόληψης της μυωπίας στα παιδιά.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα συντηρητικά τροφίμων που αυξάνουν τον κίνδυνο πρώιμου καρκίνου του παχέος εντέρου σύμφωνα με νέα επιστημονικά στοιχεία
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπορούν το μηλόξυδο και ο χυμός λεμονιού, να μας βοηθήσουν να αδυνατίσουμε;
Η μελέτη στην οποία συμμετείχαν 1.005 παιδιά, ηλικίας 6–8 ετών έδειξε ότι όντως, τα ψάρια κάνουν καλό στην όραση, καθώς η διατροφή πλούσια σε ωμέγα-3 (κυρίως από ψάρια/ιχθυέλαια) συνδέεται με μικρότερο κίνδυνο μυωπίας: τα παιδιά με τη μεγαλύτερη πρόσληψη είχαν μικρότερο αξονικό μήκος οφθαλμού και λιγότερη μυωπική διάθλαση. Αντίθετα, η υψηλή κατανάλωση κορεσμένων λιπών (βούτυρο, φοινικέλαιο, κόκκινο κρέας) σχετίστηκε με δυσμενέστερους δείκτες. Οι συσχετίσεις παρέμειναν αφού λήφθηκαν υπόψη ηλικία, φύλο, ΔΜΣ, χρόνος οθόνης/διάβασμα, χρόνος υπαίθρου και οικογενειακό ιστορικό.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | LIDL Nl: Ανάκληση έτοιμου προς κατανάλωση τροφίμου λόγω μόλυνσης
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | “Κόκκινη σημαία”: Νέα ανάκληση σοκολάτας λόγω καρκινογόνου τοξίνης
Ψάρια πλούσια σε ωμέγα 3 είναι σαρδέλα, σκουμπρί Ατλαντικού, ρέγγα, γαύρος/αντζούγιες, σολομός (ιδίως άγριος & ιχθυοτροφείου), πέστροφα ιχθυοτροφείου, Sablefish/black cod, τόνος bluefin ή albacore (λευκός), γατόψαρο θαλάσσης, bluefish, σκουμπρί Μεσογείου, σολομός sockeye, τόνος κονσέρβας “light” (skipjack), λαβράκι, φαγκρί, μπακαλιάρος, γλώσσα, γαρίδες κα. Ιδανικά θα πρέπει να επιλέξετε όχι μόνο ψάρια υψηλά σε ωμέγα 3 αλλά και χαμηλά σε υδράργυρο, όπως σολομός, σαρδέλες, γαύρος, ρέγγα, πέστροφα, σκουμπρί Ατλαντικού.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σάλτσες ντομάτας: Αυξημένα φυτοφάρμακα και μούχλα και ελάχιστο λυκοπένιο έδειξε η τελευταία εργαστηριακή δοκιμή
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το τσάι που βοηθά όταν τρως πολύ ζάχαρη
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πολλαπλές ανακλήσεις τυριών ΠΟΠ για Listeria και STEC E. coli – Δείτε τη λίστα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | RASFF: Υπολείμματα «βρωμιδίου» (bromide ion) σε ξηρούς καρπούς
Πρόκειται για παρατηρητική έρευνα (με ερωτηματολόγια συχνότητας τροφίμων), άρα δεν αποδεικνύει αιτιότητα ούτε γενικεύεται αυτόματα σε όλους τους πληθυσμούς. Ο πιθανός μηχανισμός πίσω από αυτό το εύρημα είναι πως τα ωμέγα-3 βελτιώνουν την αιμάτωση του χοριοειδούς και μειώνουν την «υποξία» του σκληρού χιτώνα, παράγοντα που ευνοεί τη μυωπία. Συμπερασματικά η υψηλότερη πρόσληψη ωμέγα-3 μπορεί να έχει προστατευτικό ρόλο έναντι της ανάπτυξης μυωπίας στα παιδιά, ενώ τα πολλά κορεσμένα λίπη ίσως αυξάνουν τον κίνδυνο.
Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση https://bjo.bmj.com/content/early/2025/08/17/bjo-2024-326872
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αν τρως αυτές τις τροφές ρίχνεις τη σεξουαλικότητά σου στα … τάρταρα – Έρευνα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Kraft Heinz: Έρχεται ιστορικό “διαζύγιο” μπας και ανακάμψει