ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΓιατί η κατανάλωση αναψυκτικών διαίτης μας κάνει να πεινάμε περισσότερο - Τι...

Γιατί η κατανάλωση αναψυκτικών διαίτης μας κάνει να πεινάμε περισσότερο – Τι λέει η επιστήμη

5 λεπτά ανάγνωσης

Ήρθε η ώρα να κατανοήσουμε πώς τα μη θερμιδικά γλυκαντικά μπερδεύουν τον εγκέφαλο

Στη θεωρία, η λύση για την πείνα είναι απλή: τρως κάτι και η πείνα φεύγει. Στην πράξη όμως, τα πράγματα δεν είναι τόσο ξεκάθαρα. Πόσες φορές δεν έχεις φάει ένα μεγάλο γεύμα, μόνο και μόνο για να βρεθείς πάλι μπροστά στο ψυγείο μετά από μία ώρα; Η απάντηση μπορεί να μην κρύβεται μόνο στο τι τρως, αλλά και στο τι πίνεις μαζί με το φαγητό σου. Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι τα ροφήματα με τεχνητά γλυκαντικά –όπως τα light αναψυκτικά– μπορούν να απορρυθμίσουν το αίσθημα της πείνας και του κορεσμού, οδηγώντας σε υπερκατανάλωση φαγητού.

- Advertisement -

Πώς τα μη θερμιδικά γλυκαντικά μπερδεύουν τον εγκέφαλο

Οι γλυκαντικές ουσίες όπως η ασπαρτάμη, η σουκραλόζη, η στέβια και η ερυθριτόλη έχουν γίνει δημοφιλείς λόγω του ότι δεν περιέχουν θερμίδες. Αυτός είναι ο λόγος που χρησιμοποιούνται ευρέως σε light προϊόντα και αναψυκτικά. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Δρ. Nicholas Pennings, οικογενειακό γιατρό και διευθυντή του Campbell University Health Center, τα γλυκαντικά αυτά “μπερδεύουν τον εγκέφαλο, ο οποίος περιμένει θερμίδες όταν αισθάνεται γλυκιά γεύση. Όταν αυτές δεν έρχονται, ο εγκέφαλος αυξάνει την όρεξη για κατανάλωση άλλων θερμίδων”.

Ο Δρ. Hector Perez, βαριατρικός χειρουργός, εξηγεί ότι “ο εγκέφαλος έχει μάθει να περιμένει ενέργεια όταν καταναλώνουμε κάτι γλυκό. Όταν η ενέργεια αυτή δεν παρέχεται, ενεργοποιούνται σήματα πείνας, με αποτέλεσμα να τρώμε περισσότερο από ό,τι θα κάναμε υπό φυσιολογικές συνθήκες”.

- Advertisement -

Γιατί επηρεάζονται περισσότερο τα άτομα με παχυσαρκία

Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature Metabolism δείχνει ότι η επίδραση των τεχνητών γλυκαντικών είναι εντονότερη σε άτομα με παχυσαρκία και σε γυναίκες. Η Δρ. Kathleen Page, διευθύντρια του USC Diabetes and Obesity Research Institute, δήλωσε ότι “τα άτομα με παχυσαρκία είχαν ιδιαίτερα έντονη αντίδραση στον υποθάλαμο —την περιοχή του εγκεφάλου που ρυθμίζει την πείνα— όταν κατανάλωσαν τεχνητά γλυκαντικά”.

Όπως είπε χαρακτηριστικά ο Δρ. Perez, “η παχυσαρκία είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Πολλές λειτουργίες του σώματος επηρεάζονται, και αυτό περιλαμβάνει και το πώς ανταποκρίνεται ο εγκέφαλος στο φαγητό”.

- Advertisement -

Πώς να επανασυνδεθείς με τα σήματα πείνας του σώματός σου

Αν αισθάνεσαι διαρκώς πείνα, οι ειδικοί συνιστούν να αποφεύγεις τόσο τη ζάχαρη όσο και τα τεχνητά γλυκαντικά. Επίσης, σύμφωνα με έρευνες, η δίψα μπορεί να συγχέεται με την πείνα. Η ενυδάτωση είναι σημαντική για να μπορείς να διακρίνεις αν πραγματικά πεινάς ή απλά διψάς.

Εγγραφείτε στο πρώτο ειδικό Σεμινάριο για την ορθή χρήση του όρου ”Μπορεί να περιέχει…” και άλλα περί αλλεργιογόνων στην Ελλάδα

Αξίζει επίσης να εστιάσεις στην ποιότητα των γευμάτων σου. Η επαρκής κατανάλωση πρωτεϊνών, φυτικών ινών, σύνθετων υδατανθράκων και καλών λιπαρών αυξάνει το αίσθημα κορεσμού. Η έλλειψη ύπνου, το άγχος και η κατανάλωση φαγητού ενώ είμαστε αφηρημένοι (π.χ. μπροστά στην τηλεόραση ή τον υπολογιστή) μπορούν επίσης να οδηγήσουν σε υπερκατανάλωση. “Εξασκήσου στη συνειδητή διατροφή”, συμβουλεύει ο Δρ. Perez. “Μάσησε αργά, απόλαυσε κάθε μπουκιά και σταμάτα να τρως για να ελέγξεις αν έχεις πραγματικά ακόμα πείνα. Με τον καιρό, θα ξαναμάθεις να ακούς το σώμα σου”.

Αν, παρ’ όλα αυτά, νιώθεις ότι δεν μπορείς να ελέγξεις το αίσθημα πείνας, ίσως είναι ώρα να απευθυνθείς σε γιατρό. Ορισμένα φάρμακα –όπως αντικαταθλιπτικά ή αντιυπερτασικά– μπορούν επίσης να επηρεάσουν την όρεξη. Σε έναν ιδανικό κόσμο, ο εγκέφαλός μας θα μας έλεγε με ακρίβεια πότε πεινάμε και πότε όχι. Αλλά καθώς η ζωή μας είναι γεμάτη άγχος, αϋπνία και επεξεργασμένα τρόφιμα, η αποσύνδεση από τα φυσικά μας ένστικτα είναι συχνό φαινόμενο. Ίσως, λοιπόν, το πρώτο βήμα για να κατανοήσουμε καλύτερα την πείνα μας, να είναι να αφήσουμε κάτω το κουτάκι του light αναψυκτικού.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.