ΑρχικήΟικιακάΕπικινδυνότητα τροφίμωνΚαφές: Ο παράγοντας στη διατροφή που εξετάζουν οι επιστήμονες για την επίδρασή...

Καφές: Ο παράγοντας στη διατροφή που εξετάζουν οι επιστήμονες για την επίδρασή του σε ήπαρ και νευρικό σύστημα

3 λεπτά ανάγνωσης

Ο καφές καταγράφεται πρώτος μεταξύ 395 κατηγοριών τροφίμων, ως βασικός παράγοντας συμβολής στην πρόσληψη χαλκού στον ενήλικο πληθυσμό, σύμφωνα με τη μελέτη

Ο χαλκός είναι ένα απαραίτητο ιχνοστοιχείο που παίζει ζωτικό ρόλο στην ανθρώπινη υγεία, συμβάλλοντας στην παραγωγή ενέργειας, στον μεταβολισμό του σιδήρου και στην ορθή λειτουργία του νευρικού και ανοσοποιητικού συστήματος. Υπάρχει φυσικά σε μια ποικιλία τροφίμων, όπως ξηρούς καρπούς, σπόρους, δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια, θαλασσινά και κρέατα οργάνων, καθιστώντας σχετικά εύκολη την πρόσληψη επαρκών ποσοτήτων μέσω μιας ισορροπημένης διατροφής. Ενώ μικρές ποσότητες είναι απαραίτητες για τις φυσιολογικές λειτουργίες του σώματος, η υπερβολική πρόσληψη χαλκού μπορεί να είναι επιβλαβής, ιδιαίτερα όταν εισέρχεται στα τρόφιμα μέσω μόλυνσης από πηγές όπως μη επενδυμένα χάλκινα μαγειρικά σκεύη, και μπορεί να οδηγήσει σε συσσώρευση στο ήπαρ, να προκαλέσει οξειδωτικό στρες και κυτταρική βλάβη και, σε σοβαρές περιπτώσεις, να εξελιχθεί σε ηπατοτοξικότητα.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γιαούρτι ελληνικής προέλευσης με μούχλα 31.000 CFU/g – Καταγγελία καταναλωτή κινητοποίησε το ευρωπαϊκό RASFF

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το φυτό εσωτερικού χώρου που καθαρίζει τον αέρα κατά 90% σε μόλις 24 ώρες, σύμφωνα με νέα έρευνα

- Advertisement -

Σύμφωνα με μελέτη του Κρατικού Γενικού Εργαστηρίου του Υπουργείου Υγείας της Κύπρου, η οποία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό πλαίσιο Food Risk Assess Europe της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA), ο καφές αποτελεί τον σημαντικότερο διατροφικό παράγοντα πρόσληψης χαλκού για τους ενήλικες. Η έρευνα, αξιολόγησε τη διατροφική έκθεση του κυπριακού πληθυσμού στον χαλκό μέσω της καθημερινής κατανάλωσης τροφίμων και ποτών. Στο σύνολο των ενηλίκων, τα ροφήματα καφέ καταγράφονται ως η κυριότερη πηγή πρόσληψης, καλύπτοντας το 28,7% της συνολικής έκθεσης στον συγκεκριμένο ιχνοστοιχείο. Ακολουθούν οι πατάτες με 9,1%, τα όσπρια με 7%, το συκώτι με 5,9% και το κρέας με 4,5%.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πίτες: Τον κίνδυνο από την μυκοτοξίνη DON αξιολογούν Έλληνες ερευνητές – Μελέτη Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και ΕΚΠΑ

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αυγολέμονο: Τι λένε οι ειδικοί για την ασφάλεια του ωμού αυγού

Η ανάλυση βασίστηκε σε δεδομένα κατανάλωσης από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα EUMenu και σε στοιχεία συγκεντρώσεων χαλκού σε τρόφιμα για την περίοδο 2019–2025. Συνολικά εξετάστηκαν 395 κατηγορίες τροφίμων, ενώ η εκτίμηση της έκθεσης πραγματοποιήθηκε με το μοντέλο ImproRisk. Σε επίπεδο γενικού πληθυσμού, η μέση ημερήσια πρόσληψη χαλκού υπολογίστηκε στα 17 μικρογραμμάρια ανά κιλό σωματικού βάρους, τιμή σημαντικά χαμηλότερη από το ανώτατο όριο ασφαλείας που έχει θέσει η EFSA στα 70 μικρογραμμάρια ανά κιλό. Το ποσοστό των ατόμων που υπερβαίνουν το όριο αυτό ανέρχεται σε περίπου 0,8%.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μαζική ανάκληση σάντουιτς μεγάλης αλυσίδας με κατηγορία υψηλού κινδύνου

Η μελέτη καταγράφει διαφοροποιήσεις μεταξύ ηλικιακών ομάδων. Τα υψηλότερα επίπεδα έκθεσης εμφανίζονται σε βρέφη και νήπια, κυρίως λόγω της κατανάλωσης εμπλουτισμένων προϊόντων όπως τα βρεφικά γάλατα. Στους ενήλικες, αντίθετα, η πρόσληψη συνδέεται κυρίως με τις καθημερινές διατροφικές συνήθειες, με τον καφέ να έχει τον μεγαλύτερο ρόλο. Η έρευνα επισημαίνει ότι τα επίπεδα έκθεσης στον πληθυσμό της Κύπρου παραμένουν, στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, εντός των ορίων ασφαλείας. Τα αποτελέσματα της μελέτης ευθυγραμμίζονται με αντίστοιχες εκτιμήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, επιβεβαιώνοντας ότι η συνολική διατροφική πρόσληψη χαλκού δεν υπερβαίνει τα όρια που έχουν τεθεί για την προστασία της δημόσιας υγείας.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.