Τι κρύβεται πίσω από τις όμορφες συσκευασίες και πώς θα αναγνωρίσουν οι γονείς τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα
Η διατροφή των μικρότερων παιδιών σήμερα αποτελεί ένα αληθινό «ναρκοπέδιο». Οι γονείς καλούνται να κινούνται ανάμεσα σε κοινωνικές πιέσεις, αίσθημα ενοχής και ακόμη και σε κριτική τρίτων. Σύμφωνα με μελέτη της Talker Research (2025), ένας στους τρεις γονείς δηλώνει ότι έχει νιώσει ενοχές για ό,τι βάζει στο πιάτο του παιδιού του. Ταυτόχρονα, η προσφορά προϊόντων για βρέφη δεν ήταν ποτέ τόσο μεγάλη: από φρουτοπολτούς και επιδόρπια, μέχρι δημητριακά, μπισκότα, σνακ και έτοιμα αλμυρά γεύματα, με κάθε συσκευασία να φέρει επιγραφές που προσφέρουν ψυχολογική «ασφάλεια», όπως «βιολογικό», «χωρίς πρόσθετα σάκχαρα», «πλούσιο σε λαχανικά» ή «χωρίς συντηρητικά». Παρά τη φαινομενική πληροφόρηση, πολλές φορές αυτά τα μηνύματα δεν αντανακλούν την πραγματική σύνθεση των προϊόντων και οι υποσχέσεις συχνά δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σοβαρός κίνδυνος τραυματισμού και εγκαυμάτων από κούπα που πωλείται σε μεγάλη αλυσίδα – Σπάει μόλις γεμίζει υγρά!
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Επεκτείνεται και σε άλλες γεύσεις η ανάκληση σοκολάτας – Φόβοι μόλυνσης όλου του εξοπλισμού της εταιρείας
Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας έρευνας της γαλλικής έκδοσης 60 Millions de Consommateurs, η οποία ανέλυσε 165 προϊόντα διατροφής για βρέφη, τα οποία βρίσκονται καθημερινά στα ράφια των οικογενειακών αγορών. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό και ανησυχητικό: το 58,2% των προϊόντων που εξετάστηκαν χαρακτηρίζεται υπερ-επεξεργασμένο, δηλαδή σχεδόν έξι στα δέκα. Ένας αριθμός ιδιαίτερα υψηλός αν αναλογιστεί κανείς ότι πρόκειται για τρόφιμα προορισμένα για τα πιο ευαίσθητα στάδια της ζωής, όταν δημιουργούνται οι βάσεις των διατροφικών συνηθειών και, εν μέρει, της μελλοντικής υγείας.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Nutella: 40 κύβοι ζάχαρης μέσα σε ένα βαζάκι, δηλαδή στο μισό προϊόν! Τι καταγγέλει περιοδικό για την ασφάλεια καταναλωτών
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σούπα με ουσία που μέσα σε μόλις 5 λεπτά προκαλεί συμπτώματα τροφικής δηλητηρίασης – Επείγουσα ανάκληση από σούπερ μάρκετ
Ο όρος «υπερ-επεξεργασμένο» αναφέρεται σε τρόφιμα που έχουν υποστεί έντονη βιομηχανική μεταποίηση, με χρήση ανασυντιθεμένων συστατικών όπως εξευγενισμένα άλευρα, τροποποιημένα άμυλα ή απομονωμένες πρωτεΐνες, σε συνδυασμό με τεχνολογίες παραγωγής όπως η εξώθηση και την προσθήκη ουσιών που αλλάζουν υφή, γεύση, χρώμα ή διατηρησιμότητα, όπως γαλακτωματοποιητές, πηκτικά, αρωματικές ουσίες και ρυθμιστές οξύτητας. Το αποτέλεσμα είναι συχνά ένα «τέλειο» προϊόν από εμπορική άποψη: σταθερό στα ράφια, ευχάριστο στη γεύση, πρακτικό και εύχρηστο. Ωστόσο, οι έρευνες σε ενήλικες και, σε περιορισμένο βαθμό, σε παιδιά, δείχνουν ότι η συχνή κατανάλωσή τους μπορεί να σχετίζεται με προβλήματα όπως παχυσαρκία, τερηδόνα και μεταβολικές διαταραχές.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το μεγάλο πλεονέκτημα των φοιτητών του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου: Στην πρώτη γραμμή προστασίας της Δημόσιας Υγείας
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 20 χρόνια φυλάκισης σε πρώην διευθυντή της Υπηρεσίας Ασφάλειας Τροφίμων λόγω διαφθοράς
Ένα από τα πιο ανησυχητικά ευρήματα της έρευνας είναι ότι δεν υπάρχει κάποιος σαφής τρόπος να αναγνωρίσει ο καταναλωτής ένα υπερ-επεξεργασμένο προϊόν. Ο Nutri-Score δεν εφαρμόζεται στην κατηγορία των τροφίμων για βρέφη, ενώ δεν υπάρχει κανένα λογότυπο ή σήμανση που να το υποδεικνύει. Έτσι, ένας γονέας μπορεί να αγοράσει προϊόν με σωστό διατροφικό προφίλ για βρέφη, αλλά ταυτόχρονα υψηλά βιομηχανικά επεξεργασμένο.
Η ανάλυση της ομάδας του 60 Millions, βασισμένη στη ταξινόμηση NOVA, έδειξε ότι από τα 165 προϊόντα που εξετάστηκαν, τα 96 (58,2%) είναι υπερ-επεξεργασμένα. Οι χειρότερες κατηγορίες είναι τα γαλακτοκομικά επιδόρπια, όπου το 96,9% των προϊόντων είναι υπερ-επεξεργασμένα, και τα μπισκότα για βρέφη, με ποσοστό 92,9%. Ακολουθούν τα σνακ (80%), οι φρουτοπολτοί (66,7%), τα δημητριακά (53,3%) και τα έτοιμα αλμυρά γεύματα (29,7%). Με άλλα λόγια, η βιομηχανία «επενδύει» περισσότερο στα γλυκά και τις επιβραβεύσεις παρά στα βασικά γεύματα.
Αν και ορισμένα βιολογικά προϊόντα εμφανίζουν χαμηλότερα ποσοστά υπερ-επεξεργασίας, ακόμα και αυτά δεν είναι απαλλαγμένα. Στην κορυφή, η Nestlé φτάνει το 88,5% υπερ-επεξεργασμένων προϊόντων, καταδεικνύοντας μια συστηματική χρήση βιομηχανικών τεχνικών σε όλες τις κατηγορίες.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ζυμαρικά: Το συνηθισμένο λάθος που κάνουμε στο μαγείρεμα και επιβαρύνουμε την υγεία μας
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το απογευματινό σνακ που αυξάνει τον κίνδυνο άνοιας
Πώς θα αναγνωρίσουν οι γονείς τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα
Οι γονείς μπορούν να αναγνωρίσουν ενδεικτικά τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα μέσα από τα συστατικά: άμυλα, ρυθμιστές οξύτητας, πηκτικά, εκχυλίσματα, αρωματικές ουσίες ή συμπυκνωμένους χυμούς φρούτων. Η υφή αποτελεί επίσης ένδειξη: προϊόντα ομοιογενή, φουσκωμένα ή επανασυντιθέμενα συχνά κρύβουν υψηλό βαθμό επεξεργασίας.
Παρά το γεγονός ότι ορισμένα συστατικά χρησιμοποιούνται για τεχνικούς λόγους, όπως η σταθερότητα ή η σωστή υφή του επιδόρπιου, το βασικό μήνυμα παραμένει σαφές: οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν σε ποιο βαθμό επεξεργασμένα είναι τα τρόφιμα που προσφέρουν στα παιδιά τους.
Υπάρχει και μια θετική είδηση: τα έτοιμα αλμυρά γεύματα εμφανίζουν τη χαμηλότερη υπερ-επεξεργασία, με ποσοστό 29,7%, και ορισμένες βιολογικές μάρκες σε αυτή την κατηγορία είναι σχεδόν απαλλαγμένες από υπερ-βιομηχανικά συστατικά. Ωστόσο, η έκθεση υπογραμμίζει ότι το κύριο ζήτημα δεν είναι η κατηγορία ενός μόνο προϊόντος, αλλά η συνολική έκθεση του παιδιού σε γλυκά, μπισκότα και σνακ υπερ-επεξεργασμένα, που μπορεί να διαμορφώσει πρότυπα και συνήθειες για όλη τη ζωή.
Η έρευνα δείχνει ξεκάθαρα ότι η πρώτη παιδική ηλικία αποτελεί καθοριστική περίοδο για τη διαμόρφωση προτιμήσεων, διατροφικών συνηθειών και της σχέσης με το φαγητό. Μια συνεχής έκθεση σε υπερ-επεξεργασμένα προϊόντα μπορεί να δημιουργήσει ένα μοντέλο που δύσκολα αλλάζει, επηρεάζοντας τη μελλοντική υγεία και τις διατροφικές επιλογές των παιδιών.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πώς να καθαρίσετε και να κάνετε τις μεταλλικές επιφάνειες να λάμπουν σαν καινούργιες
Φωτογραφία άρθρου Shutterstock
Το Cibum είναι εξειδικευμένο site ενημέρωσης για την ασφάλεια τροφίμων. Οι πληροφορίες του άρθρου έχουν ενημερωτικό χαρακτήρα. Για περισσότερες λεπτομέρειες πατήστε ΕΔΩ.