Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024
9.9 C
Athens

Το Ελληνικό website για την ποιότητα, την ασφάλεια και την "ψυχή" των τροφίμων.

Καταναλωτής: Η άγνωστη επίδραση των ισχυρισμών στην… γεύση του προϊόντος

ΑρχικήΝέαΕπιχειρήσεις / ΟικονομίαΚαταναλωτής: Η άγνωστη επίδραση των ισχυρισμών στην... γεύση του προϊόντος
spot_img

Επιστημονική μελέτη από το Department of Food Science & Technology, του Οχάιο που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Food Quality and Preference, εξέτασε, πως επηρεάζεται η οργανοληπτική αντίληψη των καταναλωτών από τις πληροφορίες που έχουν για αυτό το προϊόν. Ένα μπισκότο σοκολάτας με την ένδειξη «παράπονο καταναλωτή» δεν έχει τόσο καλή γεύση όσο το ίδιο ακριβώς προϊόν που περιγράφεται ως «νέο και βελτιωμένο», σύμφωνα με την μελέτη.

Οι ερευνητές επισήμαναν πανομοιότυπα κράκερ αλατιού και μπισκότα σοκολάτας, προκειμένου να μελετήσουν τον αντίκτυπο των ισχυρισμών στην αισθητηριακή αποδοχή από τους καταναλωτές, με τις ενδείξεις:

«νέα και βελτιωμένα»,

«τυπικά εργοστασιακά», και

«παράπονα καταναλωτή».

Στη συνέχεια ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να δοκιμάσουν τα δείγματα του μπισκότου και να κρίνουν το καθένα ως προς την αρεστότητα, τη φρεσκάδα και μια σειρά από άλλες ιδιότητες.

Τα κράκερ και τα μπισκότα με την ένδειξη «παράπονο καταναλωτή» έλαβαν σημαντικά χαμηλότερες γενικές βαθμολογίες από τα ίδια ακριβώς δείγματα με την ένδειξη «νέα και βελτιωμένα». Αυτό ίσχυε τόσο για τα αλμυρά – ένα ουδέτερο παράδειγμα – όσο και για τα μπισκότα, τα οποία οι ερευνητές θεώρησαν μια εγγενώς θετική τροφή.

«Είχαμε και αρνητική και θετική προκατάληψη – αλλά η αρνητική προκατάληψη ήταν πολύ μεγαλύτερη. Αυτό το αρνητικό πλαίσιο είχε μεγαλύτερο αντίκτυπο από το να λέμε «νέο και βελτιωμένο» στη δημιουργία καλύτερων αξιολογήσεων», δήλωσε ο Christopher Simons , αναπληρωτής καθηγητής επιστήμης και τεχνολογίας τροφίμων στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο και ανώτερος συγγραφέας της μελέτης.

«Από τη μια πλευρά, δεν προκαλεί έκπληξη. Από την άλλη πλευρά, ο βαθμός του αντίκτυπου ήταν πραγματικά εκπληκτικός».

Εκτιμάται ότι το 70 έως 80% των νέων προϊόντων διατροφής αποτυγχάνουν, ακόμη και όταν οι δοκιμές από τους καταναλωτές έχουν προτείνει ότι θα πρέπει να είναι επιτυχείς, είπε ο Simons – κάτι που είναι σημάδι ότι οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για τη μέτρηση της πιθανής υποστήριξης πελατών ενδέχεται να χρειάζονται αναβάθμιση.

“Ένα πράγμα που ενδιαφέρει πραγματικά το εργαστήριό μου είναι να προσπαθήσει να κατανοήσει καλύτερα και να μπορέσει να προβλέψει τη συμπεριφορά των καταναλωτών», είπε. «Επί του παρόντος, οι εταιρείες χρησιμοποιούν τους ανθρώπους ως όργανο για να κατανοήσουν καλύτερα τις αισθητηριακές ιδιότητες των τροφίμων και τον τρόπο με τον οποίο τους αρέσει”. 

Η μελέτη εξέτασε τον αντίκτυπο της επισήμανσης των τροφίμων στην ανθρώπινη προδιάθεση και βρήκε τις αρνητικές εμπειρίες πιο σημαντικές και αξέχαστες, αλλά υπογράμμισε επίσης την τάση των ανθρώπων να είναι δύσπιστοι ως προς τους ισχυρισμούς ότι ένα προϊόν είναι καλύτερο μόνο και μόνο επειδή φέρει την ετικέτα «νέο και βελτιωμένο».

Οι ερευνητές στρατολόγησαν 120 συμμετέχοντες ηλικίας 18 έως 70 ετών από μια βάση δεδομένων συμμετεχόντων από το κέντρο αξιολόγησης αισθήσεων της Πολιτείας του Οχάιο. Δείγματα από δύο κράκερ ή μπισκότα – από το ίδιο πακέτο – τοποθετήθηκαν σε τρία πιάτα. Οι ερευνητές είπαν στους συμμετέχοντες ότι θα αξιολογούσαν το τρέχον τυπικό εργοστασιακό δείγμα ενός μεγάλου προμηθευτή, ένα νέο και βελτιωμένο πρωτότυπο και ένα δείγμα που είχε λάβει παράπονα πελατών.

Μετά από κάθε μπουκιά, οι συμμετέχοντες δήλωναν ότι τους αρέσει γενικά το δείγμα σε μια κλίμακα 9 βαθμών από «δεν μου αρέσει εξαιρετικά» έως «μου αρέσει εξαιρετικά». Συμπλήρωσαν επίσης πρόσθετες αξιολογήσεις θετικών και αρνητικών χαρακτηριστικών που αξιολόγησαν, για παράδειγμα, πόσο τραγανά και φρέσκα ήταν τα κράκερ και την ένταση της γεύσης των μπισκότων.

Τα αποτελέσματα έδειξαν μια σαφή επίδραση της επισήμανσης στην αντίληψη των καταναλωτών. Και με τα δύο τρόφιμα, οι συνολικές βαθμολογίες αρέσκειας ήταν σημαντικά χαμηλότερες για δείγματα με την ένδειξη «παράπονο καταναλωτή» σε σύγκριση με «νέα και βελτιωμένα». Με τις αλμυρές, οι βαθμολογίες καταγγελίας ήταν επίσης σημαντικά χαμηλότερες από τις βαθμολογίες για τα κράκερ που φέρουν την ένδειξη «τυπικά εργοστασιακά».

Επιπλέον, οι συμμετέχοντες γενικά έδιναν στα κράκερ και τα μπισκότα με την ένδειξη «παράπονα καταναλωτή» λιγότερους βαθμούς για θετικές ιδιότητες και περισσότερους για τα αρνητικά χαρακτηριστικά.

Θα μπορούσε να υπάρξει ένα μάθημα εδώ για τους προγραμματιστές προϊόντων, είπε ο Simons. Αντί να βελτιστοποιούνται τα θετικά χαρακτηριστικά για μια ιδέα νέου προϊόντος, ίσως θα είχε αξία να ξεκαθαρίσουμε αυτά που οι πελάτες αντιλαμβάνονται ως αρνητικά και να τα προσαρμόζουμε ανάλογα.

Αυτή η εργασία υποστηρίχθηκε από το Εθνικό Ινστιτούτο Τροφίμων και Γεωργίας του Υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ.

Πηγή: EurekAlert

Ακολουθήστε το Cibum
στα Google News

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Must read

Τα 8 πιο κρίσιμα ζητήματα που αντιμετωπίζει η σύγχρονη βιομηχανία τροφίμων

Ομάδα εμπειρογνωμόνων από την ακαδημαϊκή κοινότητα και τη βιομηχανία, ξεχώρισε τα πιο σημαντικά ζητήματα που αντιμετωπίζει η βιομηχανία τροφίμων που σχετίζονται με την επιστήμη και την τεχνολογία των τροφίμων από ερευνητική σκοπιά.

Πόσο επικίνδυνα είναι τα γαριδάκια – Εργαστηριακή ανάλυση

Γαριδάκια και σνακ καλαμποκιού: Τα μισά περιέχουν τοξικές και καρκινογόνες ουσίες.

Τα φακελάκια τσαγιού απελευθερώνουν εκατομμύρια μικροπλαστικά στο τσάι σας – Νέα επιστημονικά ευρήματα

Τα εμπορικά φακελάκια τσαγιού απελευθερώνουν δισεκατομμύρια μικροπλαστικά, που εισέρχονται στα ανθρώπινα εντερικά κύτταρα.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Ροή Ενημέρωσης

spot_img
spot_img
spot_img
spot_imgspot_img

Δείτε επίσης!
Προτεινόμενα άρθρα

Μετάβαση στο περιεχόμενο