ΑρχικήυγείαΠίνετε αναψυκτικά διαίτης; Νέα μελέτη επισημαίνει τον κίνδυνο για καρδιακά νοσήματα και...

Πίνετε αναψυκτικά διαίτης; Νέα μελέτη επισημαίνει τον κίνδυνο για καρδιακά νοσήματα και εγκεφαλικά από δημοφιλές γλυκαντικό

Το δημοφιλές τεχνητό γλυκαντικό, που προκαλεί αύξηση της ινσουλίνης και οδηγεί σε φλεγμονή των αιμοφόρων αγγείων

5 λεπτά ανάγνωσης

Το δημοφιλές τεχνητό γλυκαντικό, που προκαλεί αύξηση της ινσουλίνης και οδηγεί σε φλεγμονή των αιμοφόρων αγγείων

Από τα αναψυκτικά διαίτης μέχρι το παγωτό με μηδενική ζάχαρη, τα τεχνητά γλυκαντικά έχουν διαφημιστεί ως ένας τρόπος χωρίς ενοχές για να απολαύσουμε τα γλυκά. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια έχουν βρεθεί στο στόχαστρο, για δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία, με αποκορύφωνα την προειδοποίηση του Παγκόσμιου οργανισμού υγείας για την ασπαρτάμη την οποία ταξινόμησε ως πιθανώς καρκινογόνο για τον άνθρωπο. Πρόσφατα μάλιστα καταναλωτικές οργανώσεις ξεκίνησαν εκστρατεία κατά της ασπαρτάμης και με επιστολή στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen και τους Ευρωπαίους Αρμόδιους Υπουργούς ζήτησαν να καταργηθεί η χρήση της σε τρόφιμα.

- Advertisement -

Τώρα νέα μελέτη συνδέει αυτό το γλυκαντικό, που χρησιμοποιείται ευρέως κυρίως σε αναψυκτικά, με καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικά. Αφορμή για την έρευνα από καθηγητή του Ινστιτούτου Karolinska στη Σουηδία ήταν ότι ένας φοιτητής έπινε συνέχεια αναψυκτικά διαίτης.

Η νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Cell Press, Cell Metabolism στις 19 Φεβρουαρίου, δείχνει ότι η ασπαρτάμη, ένα από τα πιο κοινά υποκατάστατα ζάχαρης, μπορεί να επηρεάσει την αγγειακή υγεία. Η ομάδα ειδικών καρδιαγγειακής υγείας και κλινικών ιατρών διαπίστωσε ότι η ασπαρτάμη πυροδοτεί αυξημένα επίπεδα ινσουλίνης, η οποία με τη σειρά της συμβάλλει στην αθηροσκλήρωση – συσσώρευση λιπώδους πλάκας στις αρτηρίες, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερα επίπεδα φλεγμονής και αυξημένο κίνδυνο εμφράγματος και εγκεφαλικού με την πάροδο του χρόνου.  

- Advertisement -

 Οι ερευνητές τάισαν ποντίκια με ημερήσιες δόσεις τροφής που περιείχε 0,15% ασπαρτάμη για 12 εβδομάδες – ποσότητα που αντιστοιχεί στην κατανάλωση περίπου τριών κουτιών αναψυκτικού διαίτης κάθε μέρα για τον άνθρωπο. Σε σύγκριση με ποντίκια που δεν έλαβαν γλυκαντικά, τα ποντίκια που τρέφονταν με ασπαρτάμη ανέπτυξαν μεγαλύτερες και περισσότερες λιπαρές πλάκες στις αρτηρίες τους και εμφάνισαν υψηλότερα επίπεδα φλεγμονής, τα οποία και τα δύο είναι χαρακτηριστικά της διακυβευμένης καρδιαγγειακής υγείας. 

Όταν η ομάδα ανέλυσε το αίμα των ποντικών, διαπίστωσε αύξηση των επιπέδων ινσουλίνης μετά την είσοδο της ασπαρτάμης στον οργανισμό τους. Η ομάδα σημείωσε ότι αυτό δεν ήταν έκπληξη, δεδομένου ότι το στόμα, τα έντερα και άλλοι ιστοί μας είναι επενδεδυμένοι με υποδοχείς ανίχνευσης γλυκύτητας που βοηθούν στην καθοδήγηση της απελευθέρωσης ινσουλίνης. Αλλά η ασπαρτάμη, 200 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη, φαινόταν να ξεγελάει τους υποδοχείς για να απελευθερώσουν περισσότερη ινσουλίνη. 

- Advertisement -

Στη συνέχεια, οι ερευνητές απέδειξαν ότι τα αυξημένα επίπεδα ινσουλίνης των ποντικών τροφοδότησαν την ανάπτυξη λιπαρών πλακών στις αρτηρίες των ποντικών, υποδηλώνοντας ότι η ινσουλίνη μπορεί να είναι ο βασικός σύνδεσμος μεταξύ της ασπαρτάμης και της καρδιαγγειακής υγείας.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι και μελέτη που δημοσιεύτηκε τον περασμένο Νοέμβριο έδειξε ότι τα αναψυκτικά “διαίτης” με ασπαρτάμη αυξάνουν τα επίπεδα ινσουλίνης στο σάλιο με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν τα συμβατικά αναψυκτικά, παρόλο που δεν περιλαμβάνουν ζάχαρη, ανατρέποντας την πεποίθηση που επικρατούσε προηγουμένως, πως δηλαδή η ασπαρτάμη δεν αυξάνει τα επίπεδα ινσουλίνης με τον ίδιο τρόπο όπως η ζάχαρη. Τέλος πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου της Φλόριντα που δημοσιεύτηκε Scientific Reports έδειξε πως η ασπαρτάμη συνδέεται με ελλείμματα μάθησης και μνήμης.

Παρόλα αυτά οι καταναλωτές επιμένουν στα αναψυκτικά διαίτης… Δύο μήνες μετά την ανακοίνωση του ΠΟΥ έρευνα της HundredX σε 150.000 ερωτηθέντες έδειξε πως τα συναισθήματα των καταναλωτών δεν έχουν επηρεαστεί για τις μάρκες αναψυκτικών διαίτης από εταιρείες όπως η Coca-Cola, η PepsiCo και η Keurig Dr Pepper. Οι απαντήσεις των ερωτηθέντων έδειξαν, ότι η ζήτηση των καταναλωτών για αναψυκτικά διαίτης παραμένει ισχυρή και ότι η γνώμη τους σχετικά με την ασφάλεια αυτών των ποτών ή των συστατικών τους δεν έχει αλλάξει.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.