H ακρόαση της Woolworths στο πολύκροτη υπόθεση καταναλωτικής απάτης στην Αυστραλία.
Οι δύο μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της Αυστραλίας, Coles και Woolworths κλήθηκαν να παράσχουν στοιχεία στις ακροάσεις της Αυστραλιανής Επιτροπής Ανταγωνισμού και Καταναλωτών (ACCC) αυτή την εβδομάδα, στο πλαίσιο της έρευνάς τους για τις αθέμιτες πρακτικές ψεύτικων εκπτώσεων.
Τα στελέχη της Woolworths ρωτήθηκαν αν ανταγωνίζονται με την ανταγωνίστρια Coles ή αν απλώς ταιριάζουν με τις τιμές και αν η πολιτική του σούπερ μάρκετ να κατέχει μη αξιοποιημένες περιοχές για «στρατηγικούς λόγους» έχει σχεδιαστεί για να αποκλείσει τους ανταγωνιστές.
Μια έρευνα που διέταξε η κυβέρνηση για τον τομέα των σούπερ μάρκετ έστρεψε την προσοχή της στο μεγαλύτερο σούπερ μάρκετ της Αυστραλίας, εν μέσω ανησυχιών σχετικά με τη δύναμη της αγοράς και τις πρακτικές τιμολόγησης των μεγάλων λιανοπωλητών τροφίμων της χώρας.
Η σύμβουλος της ACCC, Naomi Sharp SC, χρησιμοποίησε τα πρώτα λεπτά της ακρόασης της Δευτέρας (18 Νοεμβρίου) για να εξετάσει τον ισχυρισμό της Woolworths ότι ο τομέας είναι «έντονα ανταγωνιστικός», αφού οι εκπρόσωποι του σούπερ μάρκετ δήλωσαν στην έρευνα ότι έχει έως και 44 αντιπάλους.
Ο κατάλογος, που περιλαμβάνεται στην εισήγηση της Woolworths στην έρευνα, περιλάμβανε πολύ εξειδικευμένους λιανοπωλητές όπως το The Cheesecake Shop και το Steve Costi’s Seafood.
Σε ερωτήσεις, η διευθύνουσα σύμβουλος της Woolworths, Amanda Bardwell, παραδέχτηκε ότι μόνο η Coles προσέφερε ισοδύναμη γκάμα ειδών παντοπωλείου για όσους κάνουν «one-stop shop». «Αν θέλετε να το ορίσετε με αυτόν τον τρόπο, τότε ναι, θα μπορούσατε να το πείτε αυτό», δήλωσε η Bardwell.
Η Woolworths κατέχει μερίδιο 38% των πωλήσεων του τομέα των σούπερ μάρκετ, ενώ η Coles το 29%, αντιπροσωπεύοντας έναν πολύ πιο συγκεντρωμένο τομέα από ό,τι σε συγκρίσιμες οικονομίες. Η Bardwell δήλωσε ότι πολλοί καταναλωτές ψωνίζουν για μεμονωμένα είδη που μπορούν να αγοραστούν από πολλούς λιανοπωλητές.
«Μερικές φορές μπορεί να ψάχνουν για ένα πλήρες εβδομαδιαίο ψώνιο, αλλά τις περισσότερες φορές βλέπουμε τους πελάτες να ψωνίζουν πραγματικά πολλές φορές την εβδομάδα και έτσι αναζητούν ευκολία όταν πρόκειται γι’ αυτό», δήλωσε η Bardwell.
Μια από τις προτεραιότητες της Woolworths είναι να «εξουδετερώσει την Coles και να περιορίσει την Aldi στην τιμολόγηση», σύμφωνα με μια παρουσίαση της αλυσίδας σούπερ μάρκετ για επενδυτές το 2015, στην οποία αναφέρεται η ACCC.
Η Bardwell ρωτήθηκε αν η στρατηγική του σούπερ μάρκετ είναι να «νικήσει την Coles στην τιμή ή να ταυτιστεί με την Coles στην τιμή». «Θα έλεγα ότι ανταγωνιζόμαστε στην τιμή κάθε μέρα», απάντησε.
Στην ενδιάμεση έκθεσή της που δημοσιεύθηκε τον Σεπτέμβριο, η ACCC διαπίστωσε ότι τα δύο μεγάλα σούπερ μάρκετ της Αυστραλίας παρέχουν παρόμοια προϊόντα, τιμές που είναι ίδιες και παρόμοια προγράμματα επιβράβευσης σε μια ολιγοπωλιακή αγορά που μπορεί να περιορίσει τα κίνητρα για έντονο ανταγωνισμό.
Τα στελέχη της Woolworths ρωτήθηκαν σχετικά με τα χρώματα των εισιτηρίων που τοποθετούνται σε όλα τα καταστήματά τους, τα οποία συχνά μπερδεύουν τους αγοραστές σύμφωνα με έρευνες που διεξήγαγε η ομάδα καταναλωτών Choice.
Η Sharp ρώτησε γιατί τα σούπερ μάρκετ χρησιμοποιούσαν το ίδιο χρώμα εισιτηρίων – κίτρινο – σε είδη φρέσκων προϊόντων που δεν ήταν σε έκπτωση και για ορισμένες από τις προσφορές παντοπωλείου και αν αυτό προκαλούσε σύγχυση στους αγοραστές.
Τα κόκκινα εισιτήρια υποδηλώνουν ότι το προϊόν θα είναι σε «εξαιρετική τιμή» μακροπρόθεσμα, ενώ τα ροζ χρησιμοποιούνται για τα νέα προϊόντα. Οι εκπρόσωποι της Woolworths ρωτήθηκαν γιατί δεν μειώνουν απλώς τη συνήθη τιμή των προϊόντων, αντί να κάνουν προσφορές.
H Bardwell δήλωσε ότι υπάρχει μακρά παράδοση στην Αυστραλία στην τιμολόγηση με προσφορές και ότι η Woolworths προσφέρει χαμηλές τιμές στο ράφι για τα μη εκπτωτικά είδη.
Τα στελέχη της Woolworths θα απαντήσουν σε περαιτέρω ερωτήσεις την Τρίτη, ενώ οι εκπρόσωποι της Coles αναμένεται να κάνουν την πρώτη τους εμφάνιση την Πέμπτη.
Η ρυθμιστική αρχή ετοιμάζεται να υποβάλει την τελική της έκθεση στην κυβέρνηση έως τα τέλη Φεβρουαρίου.
https://www.abc.net.au/news/2024-11-18/mon-accc-supermarkets-woolworths-coles/104595674
*Το Cibum είναι εξειδικευμένο site ασφάλειας τροφίμων και απευθύνεται στον κλάδο και στους επαγγελματίες τροφίμων, όπως και σε συνειδητοποιημένους καταναλωτές. Το παρόν άρθρο έχει σκοπό να προσφέρει χρήσιμες πληροφορίες στους επιστήμονες τροφίμων και επαγγελματίες που σχεδιάζουν τα συστήματα και μέτρα ασφάλειας τροφίμων των επιχειρήσεων τροφίμων. Τα συμβάντα ασφάλειας τροφίμων σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο αποτελούν πολύτιμα εισερχόμενα δεδομένα στην ανάλυση επικινδυνότητας της διαδικασίας διαχείρισης τροφίμων (HACCP) που υποχρεούται να συντάσσει και να διατηρεί βάση νόμου, κάθε επιχείρηση τροφίμων.