Ο εκσυγχρονισμός της οδηγίας για εξωδικαστική επίλυση διαφορών δεν είναι πλήρως αποδεκτός.
Χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε πρόταση για τον εκσυγχρονισμό των κανόνων για την εναλλακτική επίλυση διαφορών καταναλωτών (ΕΕΔ). Η ΕΕΔ δίνει στους καταναλωτές και τους εμπόρους τη δυνατότητα να επιλύουν τις διαφορές τους εξωδικαστικά σε μια διαδικασία που θα πρέπει να είναι απλή, γρήγορη και οικονομικά προσιτή. Στόχος της πρότασης μεταξύ άλλων, είναι να καταστεί η ΕΕΔ πιο απλή και προσαρμόσιμη στις ψηφιακές και διασυνοριακές αγορές.
Όμως σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οργάνωση καταναλωτών, BEUC, παρά ορισμένες βελτιώσεις, η πρόταση προσφέρει περιορισμένες μόνο αλλαγές για την επίλυση των διαρθρωτικών προβλημάτων –όπως η έλλειψη συμμετοχής των εμπόρων και σε ορισμένες χώρες, η κακή ποιότητα υπηρεσιών– που έχουν περιορίσει την υιοθέτηση της ΕΕΔ στην Ευρώπη.
Δέκα χρόνια αφότου η ΕΕ υιοθέτησε το νομικό της πλαίσιο για την ΕΕΔ, δεν έχει γίνει δημοφιλής επιλογή σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και δεν λειτουργεί ικανοποιητικά για τους καταναλωτές. Τα ζητήματα περιλαμβάνουν την έλλειψη ανεξαρτησίας των φορέων ΕΕΔ, τη χαμηλή ποιότητα των υπηρεσιών για τους καταναλωτές και την έλλειψη συμμετοχής των εμπόρων.
Ενάντια στις προσδοκίες της BEUC, σύμφωνα με την πρόταση, η συμμετοχή των εμπόρων στις διαδικασίες ΕΕΔ δεν θα είναι ακόμη υποχρεωτική και, δυστυχώς, δεν προτείνεται τίποτα για την ενίσχυση της ανεξαρτησίας των φορέων ΕΕΔ. Το θετικό είναι ότι οι έμποροι θα πρέπει τώρα να απαντήσουν εντός 20 ημερών όταν επικοινωνήσει ένας φορέας ΕΕΔ, ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουν γρήγορα εάν οι έμποροι δέχονται να συμμετάσχουν στη διαδικασία.