Ο γρήγορος ρυθμός των αναδυόμενων προϊόντων αναδεικνύει τη σημασία της διασφάλισης ότι οι ετικέτες ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των καταναλωτών.
Τον προηγούμενο χρόνο, ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (FDA) ανακοίνωσε σχέδιο συστάσεων για τις ετικέτες των τροφίμων φυτικής προέλευσης που προωθούνται και πωλούνται ως εναλλακτικά του γάλακτος.
Το σχέδιο οδηγιών που τιτλοφορείται «Επισήμανση των εναλλακτικών προϊόντων γάλακτος φυτικής προέλευσης και εθελοντικές δηλώσεις θρεπτικών συστατικών: Καθοδήγηση για τη βιομηχανία», συνιστά εθελοντικές δηλώσεις θρεπτικών συστατικών για την επισήμανση ορισμένων εναλλακτικών προϊόντων γάλακτος φυτικής προέλευσης.
Οι συστάσεις αναπτύχθηκαν για να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της σημαντικής αύξησης των εναλλακτικών προϊόντων γάλακτος φυτικής προέλευσης που έχουν γίνει διαθέσιμα στην αγορά. Η προσπάθεια επρόκειτο να οδηγήσει στην παροχή σαφούς επισήμανσης στους καταναλωτές, ώστε να μπορούν να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις διατροφής και αγοράς.
Πολυάριθμες μελέτες έχουν εξετάσει την επίδραση των ετικετών στις στάσεις των καταναλωτών, αποδεικνύοντας την ικανότητά τους να επηρεάζουν την αντίληψη του προϊόντος και τη συνολική συμπάθειά του.
Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Food Quality and Preference διερεύνησε την επίδραση των διαφορετικών επιπέδων εξειδίκευσης της ετικέτας της κατηγορίας στην αντίληψη και τη συνολική αποδοχή των καταναλωτών για τα προϊόντα διατροφής, χρησιμοποιώντας το γάλα αμυγδάλου ως παράδειγμα μιας κατηγορίας προϊόντων.
Για να εξεταστεί ο αντίκτυπος των προσδοκιών που δημιουργούν οι ετικέτες στην αποδοχή από τους καταναλωτές, σε 384 εθελοντές ανατέθηκαν σε μία από τις τέσσερις συνθήκες όπου τους είπαν ότι πίνουν είτε αγελαδινό γάλα (ευρεία συνθήκη), είτε φυτικό γάλα (ενδιάμεση συνθήκη), είτε γάλα αμυγδάλου (ειδική συνθήκη), είτε δεν τους δόθηκε καμία πληροφορία (ομάδα ελέγχου).
Σε όλες τις ομάδες δόθηκαν έξι γάλατα αμυγδάλου και τους ζητήθηκε να αξιολογήσουν την αρέσκεια τους σε μια κλίμακα 9 βαθμών. Οι καταναλωτές στις ευρείες, ενδιάμεσες και ειδικές συνθήκες κλήθηκαν επίσης να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα των ετικετών σε μια 9βάθμια κλίμακα Likert.
Η ετικέτες είχαν σημαντικό αντίκτυπο στη συνολική αποδοχή, με την ειδική συνθήκη να έχει σημαντικά υψηλότερη από την κατάσταση ελέγχου, καθώς και σημαντικά υψηλότερη αποδοχή από την ενδιάμεση και την κατάσταση ελέγχου.
Τα αποτελέσματά υποδηλώνουν ότι η αυξημένη εξειδίκευση στις ετικέτες μπορεί να αυξήσει τη αποδοχή ενός προϊόντος, υπογραμμίζοντας τη σημασία της οργανοληπτικής αξιολόγησης για την κατανόηση της σχέσης μεταξύ των ετικετών και της αντίληψης των καταναλωτών.