Επιστημονική μελέτη για την στάση των καταναλωτών απέναντι στα όσπρια, μέσω αυτόματης αντίδρασης.
Η έρευνα σχετικά με τη στάση των καταναλωτών απέναντι στα τρόφιμα είναι σημαντική για την προώθηση πιο υγιεινής και βιώσιμης διατροφής καθώς η θετική στάση προς ένα τρόφιμο, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την υιοθέτησή του. Μελέτη Γάλλων επιστημόνων ανέλυσε τη λεγόμενη « σιωπηρή στάση» των καταναλωτών απέναντι στα όσπρια, που παρά τα πολυάριθμα πλεονεκτήματά τους για την υγεία και τη βιωσιμότητα η κατανάλωση τους έχει μειωθεί τα τελευταία εκατό χρόνια. Οι αιτίες για αυτή τη μείωση είναι πολλές, περιλαμβάνοντας τη δυσκολία προετοιμασίας, της αντιπάθειας στη γεύση τους και της αντίληψης ότι τα όσπρια απευθύνονται μόνο σε vegan.Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο Nutrients του mdpi στην Ενότητα Διατροφικές Πολιτικές και Εκπαίδευση για την Προαγωγή της Υγείας.
Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για τις στάσεις των καταναλωτών (π.χ. ερωτηματολόγια) παρουσιάζουν αρκετά μειονεκτήματα και γι΄αυτό ο τρόπος διεξαγωγής των ερωταπαντήσεων στην μελέτη αυτή, ήταν η λεγόμενη «σιωπηρή μέθοδος». Οι σιωπηρές μέθοδοι δεν επικεντρώνονται στις απαντήσεις των συμμετεχόντων αλλά στις αυτόματες αντιδράσεις ή στις φυσιολογικές τους αποκρίσεις.
Οι μέθοδοι μέτρησης σιωπηρής γνώμης βασίζονται στη μέτρηση του χρόνου αντίδρασης για πρόσβαση σε νοητικές διεργασίες που δεν μπορούν εύκολα να αξιολογηθούν με άμεσα ή λεκτικά μέτρα. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τη μέθοδο Sorting Paired Feature Task (SPF) στην οποία παρουσιάζονται στους συμμετέχοντες δύο ερεθίσματα ταυτόχρονα. Στην παρούσα μελέτη επιλέχθηκαν τα δημητριακά ως η εναλλακτική ομάδα προϊόντων προς σύγκριση με τα όσπρια. Χρησιμοποιήθηκαν «ζευγαρωμένα χαρακτηριστικά» των προϊόντων αυτών και μετρήθηκαν οι συσχετισμοί που κάνουν οι καταναλωτές σε εικόνες που συνοδεύονται από αρνητικούς ή θετικούς χαρακτηρισμούς.
Στην μελέτη συμμετείχαν 95 άνθρωποι άνω των 18 και κάτω των 65. Οι ερευνητές παρουσίασαν στους συμμετέχοντες φωτογραφίες με όσπρια και δημητριακά. Για τα όσπρια, επιλέχθηκαν άψητες φακές, κόκκινα φασόλια, αρακάς και ρεβίθια. Για τα δημητριακά, επιλέχθηκαν άψητο ρύζι, μακαρόνια, σιμιγδάλι και καλαμπόκι.
Οι συμμετέχοντες έλαβαν οδηγίες να ταξινομήσουν κάθε ζεύγος κατηγοριών όσο το δυνατόν γρηγορότερα σε μία από τις τέσσερις ζευγαρωμένες κατηγορίες αγγίζοντας ένα από τα πλήκτρα στα οποία ήταν ταξινομημένα θετικά και αρνητικά επίθετα.
Βρέθηκαν περισσότερες αρνητικές σιωπηρές στάσεις για τα όσπρια παρά για τα δημητριακά, καθώς οι συμμετέχοντες χρειάζονταν λιγότερο χρόνο και έκαναν λιγότερα λάθη όταν κατηγοριοποιούσαν τα όσπρια σε συνδυασμό με αρνητικά επίθετα. Παράλληλα χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο για να συσχετίσουν τα όσπρια με θετικά επίθετα και τα δημητριακά με αρνητικά επίθετα.
Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα πως η γνώση των σιωπηρών στάσεων των καταναλωτών θα μπορούσε να επιτρέψει στους ερευνητές να κατανοήσουν καλύτερα τη διαφορά μεταξύ αυτού που δηλώνουν οι καταναλωτές και της πραγματικής κατανάλωσης οσπρίων, η οποία παραμένει χαμηλή.
Η αλλαγή σιωπηρής αρνητικής στάσης απέναντι στα όσπρια στους καταναλωτές θα απαιτήσει αυξημένη εξοικείωση με αυτά τα προϊόντα. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, θα ήταν απαραίτητο, ως πρώτο βήμα, να δοθούν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το τι είναι τα όσπρια, τα μακροπρόθεσμα οφέλη τους και τα μοναδικά χαρακτηριστικά τους. Θα ήταν επίσης απαραίτητο να δημιουργηθούν ιδιαίτερα πειστικά μηνύματα και πληροφορίες για να συσχετιστούν τα όσπρια με μία θετική αντίληψη.
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.