Η πρώτη παγκόσμια ανάλυση του κόστους και της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων εμπλουτισμού
Ο εμπλουτισμός βασικών τροφίμων με βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία είναι μια από τις παλαιότερες και πιο αποτελεσματικές παρεμβάσεις δημόσιας υγείας που γνωρίζουμε. Η ιωδίωση του αλατιού εξάλειψε σε μεγάλο βαθμό τη βρογχοκήλη, η φολική οξύ στα αλεύρια μείωσε δραματικά τις ανωμαλίες νευρικού σωλήνα στα νεογνά, ο εμπλουτισμός με σίδηρο αντιμετώπισε τις σιδηροπενικές αναιμίες σε εκατομμύρια ανθρώπους. Τι πραγματική κλίμακα όμως έχουν αυτές οι παρεμβάσεις; Και τι θα μπορούσε να επιτευχθεί αν γίνονταν καλύτερα; Μια νέα μελέτη στο Lancet Global Health δίνει για πρώτη φορά ολοκληρωμένες απαντήσεις.
Η έρευνα, που διεξήχθη από διεθνή ομάδα με επικεφαλής τη Διεθνή Συμμαχία για Βελτιωμένη Διατροφή (GAIN) και συνεργάτες από Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, Παγκόσμια Τράπεζα και Πανεπιστήμιο Tufts, κάλυψε 185 χώρες που αντιπροσωπεύουν το 99,3% του παγκόσμιου πληθυσμού. Εξέτασε 13 μικροθρεπτικά στοιχεία και έξι σενάρια, από μηδενικό εμπλουτισμό έως βέλτιστα παγκόσμια προγράμματα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γιατί οι δίαιτες αποτυγχάνουν όταν έρχονται τα δύσκολα συναισθήματα
Το κεντρικό εύρημα είναι εντυπωσιακό. Τα υπάρχοντα προγράμματα εμπλουτισμού αποτρέπουν 7 δισεκατομμύρια περιπτώσεις ανεπαρκούς πρόσληψης μικροθρεπτικών ετησίως, με συνολικό παγκόσμιο κόστος μόλις 1,06 δισεκατομμυρίων δολαρίων, δηλαδή 18 σεντς ανά άτομο. Η ιωδίωση του αλατιού μόνη της αποτρέπει 3,3 δισεκατομμύρια ανεπάρκειες ιωδίου ετησίως, μειώνοντας την παγκόσμια ανεπάρκεια ιωδίου κατά 89%. Ακολουθεί ο εμπλουτισμός αλευριού με σίδηρο.
Παρά τις εντυπωσιακές αυτές επιδόσεις, 38,6 δισεκατομμύρια ανεπάρκειες μικροθρεπτικών παραμένουν παγκοσμίως, οφειλόμενες σε κακή ποιότητα διατροφής, υποβέλτιστα πρότυπα εμπλουτισμού, χαμηλή συμμόρφωση της βιομηχανίας και περιορισμένη κάλυψη σε ορισμένες περιοχές. Το ποτήρι είναι ταυτόχρονα γεμάτο και μισοάδειο.
Τι θα άλλαζε με βελτιώσεις στα υπάρχοντα προγράμματα
Η ανάλυση εντόπισε τρεις άξονες δράσης με σημαντική απόδοση. Η βελτίωση της συμμόρφωσης των βιομηχανικών επεξεργαστών τροφίμων στα ισχύοντα πρότυπα σε ποσοστό 90% θα απέτρεπε επιπλέον 6,1 δισεκατομμύρια ανεπάρκειες με πρόσθετο κόστος μόλις 5 σεντς ανά άτομο ετησίως. Αν παράλληλα εναρμονίζονταν τα εθνικά πρότυπα με τις κατευθύνσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, θα απετρέπονταν 10,3 δισεκατομμύρια επιπλέον ανεπάρκειες με κόστος 63 σεντς. Η επέκταση των προγραμμάτων σε χώρες υψηλής ανάγκης που δεν τα εφαρμόζουν ακόμα θα απέτρεπε 17,7 δισεκατομμύρια επιπλέον ανεπάρκειες με κόστος 1,15 δολαρίου ανά άτομο.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γιατί το μούσλι περιέχει περισσότερο καρκινογόνο ακρυλαμίδιο από άλλα δημητριακά – Εργαστηριακός έλεγχος σε 38 προϊόντα
Συνδυαστικά, αυτές οι παρεμβάσεις θα μπορούσαν να τριπλασιάσουν τον αντίκτυπο, αποτρέποντας 25 δισεκατομμύρια ανεπάρκειες ετησίως. Ακόμα και σε αυτό το βέλτιστο σενάριο, το συνολικό παγκόσμιο κόστος των 9,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων παραμένει ασήμαντο σε σύγκριση με τις δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια οικονομικών απωλειών που αποδίδονται κάθε χρόνο σε ελλείψεις μικροθρεπτικών μέσω μειωμένης παραγωγικότητας, αυξημένων δαπανών υγείας και χαμένου ανθρώπινου δυναμικού.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αυξάνονται τα κρούσματα Ηπατίτιδας Α από θαλασσινά – Οι έντονες βροχοπτώσεις υπεύθυνες για την εξάπλωση του ιού
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Βρετανία: Νέες ταξιδιωτικές οδηγίες ενόψει καλοκαιριού – Τι λένε για Ελλάδα και Κύπρο
Οι ερευνητές επισημαίνουν ωστόσο ότι ο εμπλουτισμός δεν είναι πανάκεια. Ακόμα και στο βέλτιστο σενάριο, 20,9 δισεκατομμύρια ανεπάρκειες θα παρέμεναν, αναδεικνύοντας την ανάγκη για παράλληλες επενδύσεις σε διαφοροποίηση διατροφής, συμπληρώματα για ευάλωτες ομάδες όπως εγκύους και μικρά παιδιά και πιο προσιτές υγιεινές δίαιτες. Επίσης, η επέκταση προγραμμάτων απαιτεί προσεκτική παρακολούθηση για ορισμένα θρεπτικά στοιχεία όπως ιώδιο και ψευδάργυρος, όπου η υπερβολική πρόσληψη μπορεί να προκαλέσει προβλήματα υγείας.