Νέο ντοκιμαντέρ στο Netflix βασισμένο σε επιστημονική μελέτη παρακολουθεί έξι ζευγάρια που μείωσαν την έκθεσή τους σε χημικά πλαστικών
Στις 16 Μαρτίου 2026 κυκλοφόρησε στο Netflix το ντοκιμαντέρ «The Plastic Detox», σε σκηνοθεσία Louis Psihoyos και Josh Murphy, που εξετάζει τη σχέση μεταξύ καθημερινής έκθεσης σε χημικά πλαστικών και αναπαραγωγικής υγείας. Το ντοκιμαντέρ βασίζεται σε επιστημονική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Toxics και διεξήχθη από την Jenna Hua της εταιρείας Million Marker Wellness Inc.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα συμπληρώματα που καταστρέφουν τον ύπνο: Τι δείχνει η έρευνα για τις παρενέργειες που δεν περιμένουμε
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τέλος εποχής για το “ροζ” μπέικον: Στροφή των καταναλωτών μακριά από τα συντηρητικά που συνδέονται με καρκίνο
Η μελέτη παρακολούθησε έξι ζευγάρια με προβλήματα γονιμότητας κατά τη διάρκεια τριών μηνών. Κάθε εβδομάδα λάμβαναν εξατομικευμένη εκπαίδευση και υποστήριξη για να μειώσουν την έκθεσή τους σε πλαστικά αντικείμενα στο σπίτι τους, χρησιμοποιώντας εναλλακτικά προϊόντα και αλλάζοντας συνήθειες καθημερινής χρήσης. Μετρήθηκαν χημικά στα ούρα των συμμετεχόντων, και συγκεκριμένα μεταβολίτες φθαλικών, περιβαλλοντικών φαινολών, βενζοφαινονών και BPA, γνωστής και ως βισφαινόλη Α.
Τι βρέθηκε στο σώμα μας από τα πλαστικά
Το πλαίσιο είναι σημαντικό για να κατανοηθεί γιατί αυτή η έρευνα έχει σημασία. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων FCCmigex, 3.696 χημικές ουσίες έχουν εντοπιστεί σε πλαστικά που έρχονται σε επαφή με τρόφιμα ή μεταναστεύουν από αυτά. Ανάμεσά τους βρίσκονται το BPA και διάφορα φθαλικά, ουσίες που είναι γνωστοί ενδοκρινικοί διαταράκτες και έχουν συνδεθεί με προβλήματα γονιμότητας και αναπαραγωγική τοξικότητα. Τα χημικά αυτά δεν ελέγχονται συστηματικά για το σύνολο των επιπτώσεών τους στην υγεία, αλλά μόνο για γενοτοξικότητα, αφήνοντας μεγάλα κενά στη γνώση μας για τις επιδράσεις τους σε καρδιαγγειακή υγεία, νευρολογικές λειτουργίες, μεταβολισμό και αναπαραγωγή.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ύποπτο «ελληνικό» ελαιόλαδο εντοπίστηκε στη Γερμανία μέσω διαδικτυακών πωλήσεων
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται πάνω από 28 τόνοι παγωτού που διανεμήθηκε σε εστιατόρια και ζαχαροπλαστεία
Η μελέτη διαπίστωσε ότι η μειωμένη χρήση πλαστικών προϊόντων οδήγησε σε χαμηλότερα επίπεδα γνωστών ανησυχητικών χημικών στον οργανισμό, συμπεριλαμβανομένου του BPA και ορισμένων φθαλικών. Επιπλέον, οι παράμετροι σπέρματος των ανδρών βελτιώθηκαν κατά τη διάρκεια της παρέμβασης. Μετά την ολοκλήρωσή της, τέσσερα από τα έξι ζευγάρια απέκτησαν παιδί.
Οι ερευνητές είναι σαφείς για τους περιορισμούς της μελέτης. Το μικρό δείγμα και η απουσία ομάδας ελέγχου σημαίνουν ότι τα αποτελέσματα δεν μπορούν να θεωρηθούν αποδεικτικά. Η υπογονιμότητα είναι επίσης μια πολύπλοκη κατάσταση με πολλαπλά αίτια που δεν αναχάγεται σε μια μόνο αιτιολογία. Αυτό που η μελέτη δείχνει είναι μια υποσχόμενη κατεύθυνση που χρήζει περαιτέρω διερεύνησης με μεγαλύτερες και πιο ελεγχόμενες δοκιμές.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ακόμα και τα μαλλιά μας έχουν φυτοφάρμακα! Ανάλυση σε τρίχες 54 εθελοντών (βίντεο)
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Νερό: Τι συμβαίνει στην αρτηριακή σας πίεση όταν πίνετε αρκετό;
Ανεξάρτητα από τα όρια της συγκεκριμένης μελέτης, η επιστημονική βιβλιογραφία για τα χημικά που μεταναστεύουν από πλαστικά υλικά επαφής με τρόφιμα είναι εκτενής. Μερικές απλές αλλαγές που μειώνουν την έκθεση είναι η αποφυγή θέρμανσης τροφίμων σε πλαστικά δοχεία, η χρήση γυάλινων ή ανοξείδωτων δοχείων για αποθήκευση τροφίμων, η αποφυγή πλαστικών μπουκαλιών νερού που έχουν εκτεθεί σε ζέστη και η προτίμηση φρέσκων τροφίμων έναντι συσκευασμένων σε πλαστικό. Αυτές οι αλλαγές δεν εγγυώνται αποτελέσματα, αλλά ευθυγραμμίζονται με την αρχή της πρόληψης σε ένα πεδίο όπου η επιστημονική γνώση συνεχίζει να εξελίσσεται.