Νέα επιστημονική μελέτη αποκαλύπτει το τσάι με τις υψηλότερες συγκεντρώσεις φθορίου, αυξάνοντας τον κίνδυνο φθορίωσης και βλάβης των οστών, αλλά και νευρολογικών και ενδοκρινικών διαταραχών
Το τσάι, που προέρχεται από τα φύλλα του φυτού Camellia sinensis, είναι ένα από τα πιο ευρέως καταναλισκόμενα ροφήματα παγκοσμίως καθώς διακρίνεται για τις αντιοξειδωτικές, αντιφλεγμονώδεις και καρδιομεταβολικές του επιδράσεις. Εκτός από τις βιοδραστικές ενώσεις, το μαύρο τσάι περιέχει φλαβονόλες, γαλλικό οξύ, καφεΐνη, L-θεανίνη και μια σειρά από μέταλλα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Καταναλωτής βρήκε γυαλιά μέσα σε έτοιμη σάλτσα για μακαρόνια που πωλείται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μολυσμένα πατατάκια Lay’s: Αυξάνονται οι χώρες που ανακαλούν τα δημοφιλή σνακ
Μεταξύ αυτών των συστατικών, το φθόριο (F) παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς συσσωρεύεται φυσικά στα φύλλα τσαγιού και υπάρχει συνήθως τόσο στα αποξηραμένα φύλλα όσο και στα φακελάκια. Ενώ το φθόριο παρέχει προστατευτικά οφέλη για την υγεία των δοντιών, η υπερβολική πρόσληψή του μπορεί να οδηγήσει σε ανεπιθύμητες ενέργειες. Στα παιδιά, η χρόνια υπερέκθεση μπορεί να οδηγήσει σε οδοντική φθορίωση, μια πάθηση που χαρακτηρίζεται από υπομετάλλωση του σμάλτου, συχνά μη αναστρέψιμη. Στους ενήλικες, η μακροχρόνια πρόσληψη που υπερβαίνει τα ασφαλή όρια μπορεί να συμβάλει στην εμφάνιση σκελετικής φθορίωσης, η οποία μπορεί να προκαλέσει πόνο στις αρθρώσεις, μειωμένη κινητικότητα, αυξημένη ευθραυστότητα των οστών και ενδεχομένως συστηματικές επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων νευρολογικών και ενδοκρινικών διαταραχών. Ο ΠΟΥ συμβουλεύει ότι η συνολική πρόσληψη φθορίου δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 0,05 mg/kg ημερησίως από όλες τις πηγές, συμπεριλαμβανομένου του νερού, των τροφίμων, των ποτών και των οδοντιατρικών προϊόντων. Και η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) κάνει παρόμοιες συστάσεις, σημειώνοντας τον κίνδυνο χρόνιας φθορίασης.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κι άλλη ανάκληση επικίνδυνης φριτέζας αέρα λόγω σοβαρού κινδύνου ηλεκτροπληξίας
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εκατομμύρια τόνοι τοξικού νανοπλαστικού στη θάλασσα – Εισχωρεί στον οργανισμό μας ακόμη κι ενώ κολυμπάμε!
Η συγκέντρωσή του στο τσάι ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με παράγοντες όπως η γεωγραφική προέλευση, οι γεωργικές πρακτικές, οι τεχνικές επεξεργασίας και η μορφή με την οποία διατίθεται στην αγορά το τσάι. Επομένως, η αξιολόγηση των συγκεντρώσεων φθορίου σε διάφορα προϊόντα τσαγιού είναι απαραίτητη για την καλύτερη κατανόηση της συμβολής τους στη συνολική διαιτητική πρόσληψη φθορίου και τις πιθανές επιπτώσεις στην υγεία.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ρόδι: Πώς θα καταλάβετε ότι είναι χαλασμένο εσωτερικά ακόμα και εάν εξωτερικά είναι άψογο
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μαζική ανάκληση φρούτων, λαχανικών και βοτάνων – Μολύνθηκαν από τα λιπαντικά του ανυψωτικού που μετέφερε τις παλέτες!
Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Foods, αξιολόγησε πώς τα διαφορετικά προϊόντα τσαγιού συμβάλλουν στη συνολική πρόσληψη φθορίου. Το τσάι, ιδιαίτερα το μαύρο τσάι, έχει αναγνωριστεί ως σημαντική διαιτητική πηγή φθορίου λόγω της ικανότητας του φυτού να βιοσυσσωρεύει το στοιχείο. Η περιεκτικότητα του μαύρου τσαγιού σε φθόριο εξαρτάται, μεταξύ άλλων παραγόντων, από τη μορφή του τσαγιού (όπως φακελάκια τσαγιού, στικ ή κόκκοι), τον χρόνο παρασκευής, τη θερμοκρασία παρασκευής, την ποιότητα του νερού και την ηλικία των φύλλων – με τα παλαιότερα φύλλα συνήθως να περιέχουν περισσότερο φθόριο.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Έκτακτη προειδοποίηση για γάλα που περιέχει επικίνδυνο στέλεχος E. coli – Κίνδυνος για αιμολυτικό ουραιμικό σύνδρομο
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Επικίνδυνη χημική επιμόλυνση σε κατεψυγμένες πατάτες που πωλούνται σε μεγάλο σούπερ μάρκετ
Αναλύθηκαν συνολικά 121 δείγματα μαύρου τσαγιού, συμπεριλαμβανομένων 66 τσαγιών με φύλλα, 42 φακελάκια και 13 τσαγιών σε σχήμα πυραμίδας. Η περιεκτικότητα σε φθόριο διέφερε σημαντικά ανάλογα με τη μορφή και την προέλευση του τσαγιού. Το έγχυμα των φακελακίων τσαγιού εμφάνισε τα υψηλότερα επίπεδα φθορίου, ασβεστίου και οξύτητας, ενώ τα τσάγια με φύλλα είχαν τα χαμηλότερα. Τα τσάγια από την Αφρική περιείχαν περίπου διπλάσια ποσότητα φθορίου από αυτά από την Κεντρική ή Ανατολική Ασία. Παρατηρήθηκαν σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ φθορίου, ασβεστίου και φωσφόρου, ιδιαίτερα στα έγχυμα των φακελακίων τσαγιού, γεγονός που υποδηλώνει ότι η επεξεργασία επηρεάζει την απελευθέρωση μετάλλων.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Boar’s Head: «Εξαγόρασε» τους 10 θανάτους και τις δεκάδες νοσηλείες, ξαναλειτούργησε και άρχισε εκ νέου τις… ανακλήσεις!
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Παράσιτο από κοπρανώδη μόλυνση σε φαγητό εστιατορίου – Άγνωστος ο αριθμός των πελατών με γαστρεντερίτιδα
Συμπεράσματα: Το μαύρο τσάι, ιδιαίτερα σε μορφή φακέλου και προερχόμενο από την Αφρική, συμβάλλει σημαντικά στην ημερήσια πρόσληψη φθορίου. Με την τακτική κατανάλωση, ειδικά σε συνδυασμό με άλλες πηγές φθορίου, όπως το πόσιμο νερό ή τα οδοντιατρικά προϊόντα, υπάρχει πιθανότητα υπέρβασης των συνιστώμενων επιπέδων πρόσληψης, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο, ιδιαίτερα για τα παιδιά. Η μελέτη υπογραμμίζει ότι τόσο η μορφή όσο και η προέλευση του τσαγιού επηρεάζουν σημαντικά την περιεκτικότητα σε φθόριο, με τα φακελάκια τσαγιού να παρουσιάζουν τις υψηλότερες συγκεντρώσεις και τις ισχυρότερες συσχετίσεις σε μέταλλα. Αυτά τα ευρήματα υποστηρίζουν την ανάγκη για σαφέστερη επισήμανση της περιεκτικότητας σε φθόριο στα προϊόντα τσαγιού και μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών. Οι συστάσεις για τη δημόσια υγεία θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις ατομικές καταναλωτικές συνήθειες και τις περιφερειακές διαφορές στα προϊόντα, για την καλύτερη διαχείριση της έκθεσης σε φθόριο και των σχετικών κινδύνων για την υγεία.
Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση https://www.mdpi.com/2304-8158/14/14/2452
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Καθάρισμα φούρνου: Νέα δεδομένα για να τον κάνετε να λάμψει!