Τρίτη, 1 Απριλίου, 2025
14.2 C
Athens

Το Ελληνικό website για την ποιότητα, την ασφάλεια και την "ψυχή" των τροφίμων.

Θύματα παραπλάνησης οι έφηβοι σε ισχυρισμούς υγείας ανθυγιεινών προϊόντων

ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΘύματα παραπλάνησης οι έφηβοι σε ισχυρισμούς υγείας ανθυγιεινών προϊόντων
spot_img

Μελέτη για την επίδραση στους εφήβους, των ασαφών και χωρίς τεκμηρίωση ισχυρισμών σε συσκευασίες τροφίμων

Οι στρατηγικές μάρκετινγκ τροφίμων  έχουν σχεδιαστεί για να προσελκύουν και τους νέους καταναλωτές. Αυτές οι τακτικές μπορούν να δημιουργήσουν σύγκρουση μεταξύ των άμεσων επιθυμιών των παιδιών και των προσπαθειών των γονέων να δώσουν προτεραιότητα σε πιο υγιεινές επιλογές. Ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία μάρκετινγκ που χρησιμοποιούνται για να επηρεάσουν τις επιλογές των παιδιών, συμπεριλαμβανομένων των προ εφήβων και των εφήβων, είναι η συσκευασία των προϊόντων. Μέσα από ζωντανά χρώματα, χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων και διάφορους ισχυρισμούς, η συσκευασία αιχμαλωτίζει την προσοχή των παιδιών και ενισχύει τη θετική αντίληψη για τα προϊόντα.

- Advertisement -

Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Food Quality and Preference διερευνά τον αντίκτυπο των Soft Claims -έμμεσα ή ασαφή μηνύματα συσκευασίας που δίνουν έμφαση στην υγεία ή τα οφέλη ενός προϊόντος- στις επιλογές τροφίμων των εφήβων, αντιμετωπίζοντας ένα σημαντικό κενό στην έρευνα των καταναλωτών. Σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς Nutrition and Health Claims, οι Soft Claims δεν παρέχουν σαφείς λεπτομέρειες σχετικά με το θρεπτικό περιεχόμενο ενός προϊόντος ή τα επιστημονικά επαληθευμένα οφέλη. Αντίθετα, βασίζονται σε πειστικές δηλώσεις όπως “Φυσικά νόστιμο” ή “Ενέργεια για την ημέρα σας” για να δημιουργήσουν μια θετική εικόνα προϊόντος χωρίς να δίνουν συγκεκριμένες πληροφορίες. Αυτοί οι ισχυρισμοί δεν απαιτούν επιστημονική επικύρωση και είναι ανεξέλεγκτοι. Έτσι οι εταιρείες τους χρησιμοποιούν με ευελιξία στο μάρκετινγκ, διαμορφώνοντας την αντίληψη των καταναλωτών συνδέοντας τα προϊόντα με φυσικότητα, ζωντάνια ή διασκέδαση – παρά την έλλειψη τεκμηρίωσης.

Αυτό το ζήτημα είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό σε προϊόντα που διατίθενται στο εμπόριο σε παιδιά, ειδικά σε λιγότερο υγιεινές κατηγορίες όπως καραμέλες, δημητριακά, μπισκότα και αρτοσκευάσματα. Οι νεαροί καταναλωτές δεν έχουν την ικανότητα να αξιολογούν κριτικά τους ισχυρισμούς τροφίμων, καθιστώντας τους πιο επιρρεπείς σε παραπλανητικά μηνύματα. Ως αποτέλεσμα, μπορεί να αναπτύξουν λανθασμένες καταναλωτικές συνήθειες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τη μακροπρόθεσμη υγεία και την ευημερία τους. 

Ενώ προηγούμενες μελέτες είχαν επικεντρωθεί σε ενήλικες, αυτή η έρευνα εξετάζει την επίδραση αυτών των ισχυρισμών σε εφήβους ηλικίας 12-15 ετών. Το πείραμα περιλάμβανε 565 εφήβους που εκτέθηκαν σε 60 ερεθίσματα σε πέντε κατηγορίες τροφίμων.

Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν ότι οι Soft Claims αυξάνουν σημαντικά την επιλογή προϊόντων ανεξάρτητα από το πόσο υγιεινά είναι χωρίς να παρατηρούνται διαφορές μεταξύ συναισθηματικών (π.χ. «Ανακαλύψτε την τέχνη της απόλαυσης») και ισχυρισμών που σχετίζονται με την υγεία (π.χ. «Το πιο θρεπτικό ποτό σας»). Σε αντίθεση με τις προσδοκίες, το φύλο και το αντιληπτό εισόδημα δεν μετριάζουν αυτές τις επιπτώσεις και η παρουσία τους επηρέασε εξίσου την επιλογή και των υγιεινών και των ανθυγιεινών προϊόντων.

Τα ευρήματα έδειξαν ότι οι νέοι καταναλωτές επεξεργάζονται αυτά τα μηνύματα κυρίως σε επιφανειακό επίπεδο. Η μελέτη υπογραμμίζει τον πιθανό κίνδυνο μιας επίδρασης «φωτοστέφανο υγείας» που δημιουργείται από αυτούς τους ισχυρισμούς, η οποία θα μπορούσε να παραπλανήσει τους εφήβους να προτιμήσουν λιγότερο υγιεινές επιλογές.

Αυτή η έρευνα παρέχει θεωρητικές γνώσεις σχετικά με τους μηχανισμούς ευαισθησίας της διαφήμισης μεταξύ των νεότερων ακροατηρίων και πρακτική καθοδήγηση για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. Απαιτούνται αυστηρότεροι κανονισμοί για τον μετριασμό της επιρροής των παραπλανητικών πρακτικών μάρκετινγκ και την προώθηση πιο υγιεινών διατροφικών επιλογών, συμβάλλοντας στην καταπολέμηση της παιδικής παχυσαρκίας.

Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ

spot_img

Ακολουθήστε το Cibum
στα Google News

Γραφτείτε στο newsletter του cibum

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Must read

Τι γίνεται με τα πατατάκια; Νέα ανάκληση δημοφιλούς μάρκας

Γιατί συμβαίνουν τόσες πολλές ανακλήσεις σε πατατάκια τους τελευταίους μήνες;

Νέα αποκάλυψη για το πιο δημοφιλές γλυκαντικό – Οδηγεί και σε αθηροσκλήρωση!

Το αμφιλεγόμενο γλυκαντικό εκτός από τις κατηγορίες για πρόκληση καρκίνου αντιμετωπίζεται και ως αιτία καρδιαγγειακής νόσου σύμφωνα με νέα μελέτη
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Ροή Ενημέρωσης

spot_img
spot_img
spot_img
spot_imgspot_img

Δείτε επίσης!
Προτεινόμενα άρθρα