Μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου ανέλυσε τις αντιδράσεις των καταναλωτών σε βιώσιμες και βρώσιμες συσκευασίες παξιμαδιών.
Οι Εξωτερικές ενδείξεις προϊόντος έχουν αναφερθεί ότι επηρεάζουν την αντίληψη των καταναλωτών για τα τρόφιμα. Παραδείγματα εξωγενών παραγόντων του προϊόντος που έχουν αποδειχθεί ότι επηρεάζουν την αισθητηριακή αντίληψη των τροφίμων είναι το εμπορικό σήμα και οι ήχοι, οι ετικέτες διατροφής και συστατικών, η τιμή, ο σχεδιασμός της συσκευασίας, το μέγεθος της ετικέτας, ο φωτισμός και ακόμη και το κοινωνικό πλαίσιο.
Σκοπός Ελληνικής μελέτης από το Εργαστήριο Καταναλωτή και Αισθητηριακής Αντίληψης Τροφίμων & Ποτών, Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής, Σχολή Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που δημοσιεύτηκε στο Food Quality and Preference ήταν να διερευνήσει πώς η αποδοχή των καταναλωτών και οι συναισθηματικές αντιδράσεις στα παραδοσιακά ελληνικά παξιμάδια επηρεάστηκαν από τη βιωσιμότητα των βιοδιασπώμενων και βρώσιμων συσκευασιών.
Τα παξιμάδια είναι παραδοσιακό ελληνικό προϊόν, κεντρικό συστατικό της μεσογειακής διατροφής και εξάγονται ευρέως σε πολλές χώρες. Τα τελευταία χρόνια, παξιμάδια αρκετών ελληνικών περιοχών διαπιστεύτηκαν ως ΠΟΠ και το προφίλ του προϊόντος τυποποιήθηκε. Έχουν καταβληθεί προσπάθειες για τον εκσυγχρονισμό της συσκευασίας τους και την προσθήκη χαρακτηριστικών βιωσιμότητας. Ο στόχος της μελέτης ήταν να ελέγξει πώς οι πληροφορίες βιώσιμης συσκευασίας επηρεάζουν: (α) την αποδοχή των καταναλωτών και (β) τις συναισθηματικές αντιδράσεις στην παξιμαθία.
Ο πειραματικός σχεδιασμός αποτελούνταν από τρεις συνεδρίες. Αρχικά, τα παξιμάδια αξιολογήθηκαν με τη χρήση ηδονικής κλίμακας 7 σημείων και ερωτηματολογίου CATA χωρίς συσκευασία σε τυφλή (μόνο γευσιγνωσία), στη συνέχεια σε συμβατικές (πολυπροπυλένιο) και βιοαποδομήσιμες συσκευασίες και τέλος μετά την παροχή πληροφοριών για τη βιωσιμότητα συμβατικών, βιοαποδομήσιμων και βρώσιμων συσκευασιών.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι πληροφορίες σχετικά με τη βιωσιμότητα των συσκευασιών επηρέασαν την αισθητηριακή αντίληψη των παξιμαδιών και αυτό οδηγήθηκε σε μεγάλο βαθμό από θετικά συναισθήματα. Ωστόσο, η επιρροή των πληροφοριών εξισορροπήθηκε από την αρνητική επίδραση του ήχου των βιώσιμων συσκευασιών. Τα ευρήματα παρέχουν ενδείξεις ότι η επικοινωνία σχετικά με τη βιωσιμότητα των συσκευασιών, ως εξωτερικό σήμα προϊόντος που συνδέεται με τις διατροφικές επιλογές των καταναλωτών, πρέπει να σχεδιαστεί λαμβάνοντας υπόψη την επίδραση της συσκευασίας στην αισθητηριακή αντίληψη των φυσικοχημικών ιδιοτήτων του υλικού της.