Μερικές φορές η μείωση των PFAS στον οργανισμό δεν εξαρτάται μόνο από τις προσωπικές επιλογές.
Μια νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας, με χρηματοδότηση από τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας (NIH), θέτει υπό αμφισβήτηση την έννοια της “υγιεινής διατροφής” για όσους αγαπούν το καθημερινό τους τσάι. Σύμφωνα με την έρευνα, η κατανάλωση ορισμένων τροφίμων και ποτών μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα PFAS (περι- και πολυφθοροαλκυλικές ενώσεις), γνωστά και ως «χημικά που μένουν για πάντα», στον οργανισμό.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται δημοφιλή μπισκότα λόγω μούχλας – Η ανακοίνωση της εταιρείας για την αιτία
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Επικίνδυνα ψάρια: Δύο ανακλήσεις από κολοσσούς σουπερμάρκετ λόγω ισταμίνης και ABVT
Τα PFAS είναι χημικές ουσίες που παραμένουν για πολύ καιρό στο περιβάλλον και στο ανθρώπινο σώμα, και έχουν συνδεθεί με σοβαρούς κινδύνους για την υγεία, όπως τρεις τύπους ορμονικών καρκίνων. Πρόσφατα, ερευνητές διαπίστωσαν ότι αυτά τα χημικά μπορεί να βρεθούν σε καθημερινά τρόφιμα και ποτά, καθώς και στις συσκευασίες τους.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εντοπίστηκαν ξυράφια μέσα σε ρύζι – Ενημέρωση παραληπτών και άμεση απόσυρση
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Και στην Ελλάδα πωλείται το εισαγόμενο προϊόν με καρκινογόνο ουσία (RASFF) – Δείτε φωτογραφία και μάρκα
Στη μελέτη, οι συμμετέχοντες, νεαροί ενήλικες από την Καλιφόρνια και ένα εθνικά αντιπροσωπευτικό δείγμα των ΗΠΑ, κατέγραφαν τις διατροφικές τους συνήθειες και προσέφεραν δείγματα αίματος για ανάλυση PFAS. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η υψηλή κατανάλωση τσαγιού σχετίζεται με σημαντική αύξηση συγκεκριμένων ενώσεων PFAS στο αίμα, όπως η PFHxS (+24,8%), η PFHpS (+16,17%) και η PFNA (+12,6%). Παρόμοια αποτελέσματα καταγράφηκαν και με την κατανάλωση χοιρινού και επεξεργασμένων κρεάτων, με αύξηση της PFOA κατά 13,4% ανά επιπλέον μερίδα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τριχόπτωση: Το ρόφημα-έκπληξη που, σύμφωνα με τις μελέτες, κάνει τα μαλλιά να πέφτουν πιο γρήγορα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Δηλητηριασμένο ψάρι σε μπουφέ πίσω από 100 τροφικές δηλητηριάσεις – Χαοτική η εικόνα σε τετράστερο ξενοδοχείο
Ωστόσο, η μελέτη ανέδειξε και έναν τρόπο μείωσης της έκθεσης: η κατανάλωση σπιτικών γευμάτων με φρέσκα, μη επεξεργασμένα υλικά συσχετίστηκε με χαμηλότερα επίπεδα PFAS. Συγκεκριμένα, κάθε αύξηση 200 γραμμαρίων σπιτικού φαγητού αντιστοιχούσε σε μείωση της PFOS κατά 0,9% στην αρχική μέτρηση και 1,6% στην επόμενη μέτρηση. Οι ειδικοί τονίζουν ότι η μείωση των PFAS στον οργανισμό δεν εξαρτάται μόνο από τις προσωπικές επιλογές.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σαλάτα πίσω από 11 τροφικές δηλητηριάσεις και 4 νοσηλείες – Το λαχανικό που θεωρείται τρόφιμο “Υψηλού Κινδύνου”
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σουβλάκι: Σε ποια Ελληνική πόλη ξεπερνά τα 6 ευρώ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Νέα μελέτη αποκαλύπτει το είδος και την ποσότητα καφέ που μειώνει τον κίνδυνο αντίστασης στην ινσουλίνη