Γιατί είναι αναγκαία η βελτίωση του σχεδιασμού των ετικετών τροφίμων.
Το νέο πλαίσιο πολιτικής για τα τρόφιμα που θεσπίστηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση στοχεύει όχι μόνο στη διασφάλιση της ασφάλειας των τροφίμων αλλά και στη βελτίωση της δημόσιας υγείας. Δεδομένου ότι οι απαιτήσεις των καταναλωτών για υγιεινά και ασφαλέστερα προϊόντα έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, η σημασία της επισήμανσης των τροφίμων και των πληροφοριών που παρέχονται στους καταναλωτές έχει αποκτήσει τεράστια σημασία στις μέρες μας. Επίσης, τα πρόσφατα σκάνδαλα απάτης τροφίμων, λόγω πρακτικών εσφαλμένης επισήμανσης, αύξησαν τη δυσπιστία των καταναλωτών στη βιομηχανία τροφίμων, καθώς οι πληροφορίες που εμφανίζονται στις ετικέτες των τροφίμων δεν αντικατοπτρίζουν τα πραγματικά χαρακτηριστικά που δηλώθηκαν.
Η απάτη στα τρόφιμα είναι ένα αυξανόμενο πρόβλημα και συμβαίνει με πολλούς τρόπους, συμπεριλαμβανομένης της εσφαλμένης επισήμανσης. Δεδομένου ότι η έλλειψη γνώσης των καταναλωτών σχετικά με τις υποχρεωτικές πληροφορίες για την επισήμανση των τροφίμων και τους διαφορετικούς τύπους απάτης τροφίμων μπορεί να επηρεάσει τη δημόσια υγεία, εργασία που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Foods Του Mdpi, αξιολογεί τη γνώση των καταναλωτών σχετικά με αυτά τα ζητήματα. Για την αξιολόγηση της γνώσης των καταναλωτών, σχεδιάστηκε ένα ειδικό διαδικτυακό ερωτηματολόγιο στις φόρμες της Google και περιλάμβανε 42 ερωτήσεις χωρισμένες σε 5 ομάδες με βάση την ευρωπαϊκή πολιτική για την ασφάλεια των τροφίμων. Στην έρευνα απάντησαν 308 καταναλωτές.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι πληροφορίες που εμφανίζονται στις ετικέτες των τροφίμων είναι χρήσιμες, ωστόσο ο τρόπος παρουσίασής τους μπορεί να μειώσει το ενδιαφέρον και την κατανόηση των καταναλωτών. Η σημασία του σχεδιασμού της ετικέτας τροφίμων, όπως τα χρώματα γραμματοσειράς και τα γραφικά, μπορεί να επηρεάσει τις αποφάσεις επιλογής των καταναλωτών. Η έλλειψη χρησιμότητας που δηλώθηκε από τους ερωτηθέντες θα μπορούσε να συσχετιστεί με παράγοντες όπως μπλοκ κειμένου σε ορθή γωνία, διαχωρισμός του πίνακα διατροφικών στοιχείων από τη λίστα συστατικών, ανεπαρκής απόσταση μεταξύ των γραμμών ή των λέξεων που τοποθετούνται πάνω από τις απεικονίσεις.
Όσον αφορά την εμπιστοσύνη των ερωτηθέντων στα τρόφιμα, περισσότεροι από τους μισούς από αυτούς δήλωσαν ότι οι πληροφορίες που παρέχονται στις ετικέτες των τροφίμων είναι αξιόπιστες. Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζονται οι πληροφορίες μπορεί να μειώσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών και επίσης να δυσχεράνει την κατανόηση των πληροφοριών ενώ, παρατηρείται έλλειψη εμπιστοσύνης σχετικά με τη σύνθεση των τροφίμων σε επεξεργασμένα τρόφιμα όπως τα προϊόντα κρέατος. Η απάτη στα τρόφιμα που σχετίζεται με πρακτικές εσφαλμένης επισήμανσης, αναγνωρίζεται από περισσότερους από τους μισούς ερωτηθέντες με μεγαλύτερη αντίληψη ως πρακτική που συνεπάγεται κίνδυνο για τη δημόσια υγεία. Η ηλικία και η εκπαίδευση των καταναλωτών επηρέασαν την αντίληψη των πληροφοριών που εμφανίζονται στις ετικέτες των τροφίμων, την εμπιστοσύνη και τη γνώση τους σχετικά με την απάτη στα τρόφιμα. Η εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την αύξηση της γνώσης των καταναλωτών σχετικά με την επισήμανση των τροφίμων και την απάτη είναι απαραίτητη. Τα αποτελέσματα της αντίληψης των ερωτηθέντων θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως κατευθυντήριες γραμμές από τη βιομηχανία τροφίμων για τη βελτίωση του σχεδιασμού των ετικετών τροφίμων προκειμένου να ενισχυθεί η κατανόηση των καταναλωτών.
Για να διαβάσετε τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.