Η εταιρεία Tattooed Chef ανακοίνωσε την αίτηση πτώχευσής της, ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων εταιρειών του κλάδου.
Aίτηση για πτώχευση θα καταθέσει η εταιρεία παραγωγής φυτικών τροφίμων Tattooed Chef, ούσα άλλη μία εκ των πολλών στο είδος της που υποκύπτουν στον πληθωρισμό και στην όχι και τόσο προσοδοφόρα προς το παρόν τάση ανάπτυξης των τροφίμων με βάση τα φυτά.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε σε δήλωση ο Sam Galletti, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, η Tattooed Chef συνεχίζει «να επηρεάζεται από ένα δύσκολο περιβάλλον χρηματοδότησης και από την αδυναμία άντλησης πρόσθετων κεφαλαίων». Ωστόσο, θα συνεχίσει να δραστηριοποιείται μετά την πτώχευση.
Η Tattooed Chef, που ξεκίνησε να δραστηριοποιείται το 2018 στην Καλιφόρνια, βρισκόταν εδώ και αρκετό καιρό σε μια φάση μείωσης των εσόδων της, που οφειλόταν στις πληθωριστικές πιέσεις στην επιχείρησή του λόγω του υψηλότερου κόστους συσκευασίας και υλικών, του αυξανόμενου ανταγωνισμού, της ταχείας συρρίκνωσης των αποθεμάτων μετρητών και των ευρύτερων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η βιομηχανία προϊόντων με βάση τα φυτά.
Αν και το όχι και τόσο μακρινό 2022 δηλώσεις του Matt Williams, επικεφαλής ανάπτυξης της εταιρείας, στο Food Navigator παρουσίασαν μια πιο αισιόδοξη κατάσταση, δεν ήταν παρά δύο μήνες πριν που η εταιρεία ανακοίνωσε ένα πλάνο που περιλάμβανε μείωση του κόστους και τη διαχείριση των αποθεμάτων, μεταξύ άλλων, ούτως ώστε να γίνει ουδέτερη στις ταμειακές ροές κατά το τρίτο τρίμηνο του 2024. Στο δίμηνο που ακολούθησε, η Tattooed Chef προσπάθησε ανεπιτυχώς να συγκεντρώσει τα χρήματα που χρειαζόταν για να συντηρηθεί και να αναπτυχθεί.
Η Tattooed Chef, με ένα μεγάλο χαρτοφυλάκιο σε κατεψυγμένα φυτικά προϊόντα, όπως φυτική πίτσα, δεν είναι μόνη της στην πτώση. Το φαινόμενο φαίνεται να πλαισιώνει πολλές ακόμα επιχειρήσεις στην κατηγορία, όπως έχουμε σχολιάσει και σε προηγούμενα δημοσιεύματα.
Πολλές φυτικές εταιρείες έχουν επηρεαστεί από την πτωτική πορεία του κλάδου, καθώς οι πωλήσεις εναλλακτικών προϊόντων κρέατος μειώνονται κατά 7,4%, σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πτώση της Beyond Meat, η οποία παρουσίασε μείωση στα συνολικά έσοδά της κατά 1,6% σε ετήσια βάση το δεύτερο τρίμηνο του 2022. Μια ακόμα πρόσφατη επιχείρηση που κατέρρευσε ήταν η Meatless Farms, ενώ μεγάλες εταιρείες όπως η Nestle αναγκάστηκαν να αποσύρουν τα φυτικά προϊόντα τους λόγω ελάχιστων πωλήσεων.
Γιατί όμως οι καταναλωτές δεν θέλουν τελικά και τόσο πολύ τα φυτικά προϊόντα; Μια μελέτη του αμερικανικού Food Marketing Institute (FMI), αναδεικνύει τη γεύση ως τον νούμερο 1 παράγοντα για την ανάπτυξη της αγοράς φυτικών προϊόντων, συγκεκριμένα εναλλακτικού κρέατος. Σύμφωνα με αυτή, το 51% των καταναλωτών που δοκιμάζει πρώτη φορά απορρίπτει λόγω γεύσης τα προϊόντα φυτικού κρέατος και το 49% τα φυτικά γαλακτοκομικά. Για όσους τα έχουν ξαναδοκιμάσει τα ποσοστά δεν αλλάζουν δραματικά. Η τιμή είναι λόγος απόρριψης για το 25% όσων δεν έχουν ξαναδοκιμάσει φυτικό κρέας και για το 30% όσων το έχουν ξαναγευτεί.
Επιπλέον, σύμφωνα με έκθεση του Ινστιτούτου Good Food (GFI), η αγορά εναλλακτικού κρέατος έχει τεράστια περιθώρια επέκτασης, κυρίως με το να γίνει οικονομικά πιο προσιτή, να αυξήσει τα σημεία πώλησης, να πολλαπλασιάσει τα προσφερόμενα προϊόντα αλλά και να βελτιώσει τη γεύση των προϊόντων. Έρευνα της Deloitte για το 2022, βέβαια, εστιάζει στον οικονομικό παράγοντα, επισημαίνοντας ότι από το 53% που δεν θα αγόραζε κρέας φυτικής προέλευσης, πολλοί αγοραστές δεν ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν τα περισσότερα χρήματα που κοστίζουν τα vegan τρόφιμα σε σχέση με τα συμβατικά ζωικά, ειδικά καθώς ο πληθωρισμός αυξανόταν.
Φυσικά, όσο εταιρείες, όπως η Impossible Foods συνεχίζουν να υπάρχουν δυναμικά στο χώρο των τροφίμων, υπάρχει ελπίδα για τον κλάδο. Αλλά αναμφίβολα, ο πληθωρισμός έχει κάνει τα πράγματα δύσκολα για την ανάπτυξη των φυτικών προϊόντων, τα οποία ακόμα δεν έχουν εδραιωθεί στην αγορά όσο οι ζωικοί «ανταγωνιστές» τους.