Οι εορτασμοί με φαγητό και ποτό μπορούν να αυξήσουν την αίσθηση ότι η κοινωνία υποστηρίζει τους ανθρώπους, σύμφωνα με νέα έρευνα.
Tα δύο προηγούμενα πανδημικά χρόνια κατέστησαν δύσκολες τις κοινωνικές συναναστροφές, όπως τις γιορτές και τα τραπέζια. Ωστόσο, πλέον είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο πως το να διοργανώνει ή να συμμετέχει κανείς σε εορταστικές συγκεντρώσεις με φαγητό και ποτό είναι κοινωνικά ωφέλιμο, καθώς κάνει τον άνθρωπο να αισθάνεται πιο έντονα πως είναι μέλος μιας κοινότητας.
Η έρευνα, που δημοσιεύτηκε ηλεκτρονικά στο Journal of Public Policy & Marketing, διαπιστώνει ότι οι κοινωνικές συγκεντρώσεις με τρεις προϋποθέσεις, δηλαδή κοινωνική συγκέντρωση, φαγητό ή ποτό και εορτασμός ενός θετικού γεγονότος στη ζωή κάποιου αυξάνουν την αίσθηση ότι η κοινωνία υπάρχει για να υποστηρίζει τον άνθρωπο. Αυτό πιθανώς συμβαίνει, εξαιτίας των αισθημάτων υγείας και ευεξίας που αισθάνεται ένας άνθρωπος σε τέτοιες περιστάσεις, τα οποία με τη σειρά τους συνδέονται με τη μείωση του άγχους και της κατάθλιψης, αλλά και με την αύξηση του προσδόκιμου ζωής.
Σύμφωνα με την Kelley Gullo Wight, επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα Kelley School of Business και συν-συγγραφέας της μελέτης επισημαίνει πως το κλειδί όλων αυτών αφορά στην αναγνώριση των θετικών επιτευγμάτων του εαυτού και των άλλων. Φέρνει ως παράδειγμα την περίπτωση να περάσει κάποιος σε σχολή της επιλογής του ή να βρει δουλειά στο αντικείμενό του, το οποίο μπορεί να φτιάξει τη διάθεση όλων, πόσο μάλλον αν αυτό γιορταστεί με ένα νόστιμο δείπνο και καλή παρέα.
Για να μπορέσουν να φτάσουν σε αυτό το συμπέρασμα, όμως, η Wight και οι συνεργάτες της μελετούσαν τη συμπεριφορά χιλιάδων ανθρώπων για χρόνια. Και τα αποτελέσματα φέρουν άλλη μια “δικαίωση” για τις ευεργετικές ιδιότητες του ποτού και του φαγητού, καθώς αποκάλυψαν πως, ακόμα και αν οι συγκεντρώσεις είναι εικονικές, αν όλοι έχουν κάτι νόστιμο να φάνε και να πιουν για να γιορτάσουν ένα σημαντικό γεγονός, θα απολαύσουν τα ίδια κοινωνικά και συναισθηματικά οφέλη.
«Διαπιστώσαμε ότι όταν οι άνθρωποι αισθάνονται πιο κοινωνικά όντα μετά από μια γιορτή, εκτιμούν περισσότερο την κοινωνική τους υπόσταση και είναι πιο πρόθυμοι να προσφέρουν εθελοντισμό ή να δωρίσουν χρήματα σε έναν σκοπό», δήλωσε η Danielle Brick, επίκουρη καθηγήτρια μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο του Κονέκτικατ και συν-συγγραφέας στη μελέτη.
Οι ερευνητές σημειώνουν ότι η φιλοξενία εορτασμών που αυξάνουν την αντιληπτή κοινωνική υποστήριξη μπορεί να είναι ιδιαίτερα επωφελής σε μέρη που εξυπηρετούν πληθυσμούς που κινδυνεύουν περισσότερο από μοναξιά και απομόνωση, όπως οίκους ευγηρίας ή κοινοτικά κέντρα.