ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΤι τρώνε και τι αποφεύγουν οι διατροφολόγοι για να αποτρέψουν χρόνιες...

Τι τρώνε και τι αποφεύγουν οι διατροφολόγοι για να αποτρέψουν χρόνιες παθήσεις στην τρίτη ηλικία (πίνακες)

4 λεπτά ανάγνωσης

Η διατροφή και η θρέψη αποτελούν έναν από τους μεγαλύτερους γνωστούς παράγοντες που επηρεάζουν τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων παθήσεων, σύμφωνα με νεότερη έρευνα. Η επιστημονική κοινότητα συγκλίνει σε συγκεκριμένα πρότυπα διατροφής που προάγουν την υγεία και μακροζωία, καθώς και σε τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγονται. Δημοφιλή διατροφικά trends εμφανίζονται και εξαφανίζονται με μεγάλη ταχύτητα – από Atkins και keto μέχρι 5:2 ή paleo. Ωστόσο, η πραγματική έννοια της διατροφής αφορά το τι τρώμε συστηματικά και σε βάθος χρόνου. Για τη διατήρηση της υγείας, απαιτείται η υιοθέτηση μακροχρόνιων υγιεινών διατροφικών συνηθειών.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μολυσμένο βρεφικό γάλα: Τα 15 έφθασαν τα μωρά με αλλαντίαση – Καθολική ανάκληση των προϊόντων της εταιρείας

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σκεύη σιλικόνης: Απελευθερώνουν τοξικές ουσίες που επηρεάζουν ορμόνες και αναπαραγωγή – Νέα έρευνα

Σύμφωνα με τον ερευνητής Adrián Carballo Casla από το Aging Research Center του Karolinska Institutet στη Σουηδία, η κατανάλωση άφθονων λαχανικών, φρούτων, οσπρίων, ξηρών καρπών και δημητριακών ολικής άλεσης, μαζί με υγιεινά λιπαρά όπως το έλαιο κανόλα και τα ψάρια, αποτελεί τη βάση διατροφής που συνδέεται με «βραδύτερη γήρανση, καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου και μειωμένο κίνδυνο χρόνιων παθήσεων». Αντίθετα, πρέπει να περιορίζονται τα κόκκινα και επεξεργασμένα κρέατα, τα αναψυκτικά με ζάχαρη και τα κορεσμένα λιπαρά.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σπανάκι: Συναγερμός στην Ευρωπαϊκή αγορά για υψηλά επίπεδα νιτρικών που επηρεάζουν θυρεοειδή και μεταβολική υγεία

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κορωπί: Παλεύει για τη ζωή του στη ΜΕΘ ο 22χρονος που κατάπιε μπέργκερ χωρίς να το μασήσει λόγω challenge

- Advertisement -

Κοινά χαρακτηριστικά μιας υγιεινής διατροφής

ΧαρακτηριστικόΠεριγραφή
Κατάλληλη πρόσληψη θερμίδωνΕξασφαλίζει ισορροπία ενέργειας και θρεπτικών συστατικών
Προτεραιότητα στα θρεπτικά ολικής επεξεργασίας τρόφιμαΦρούτα, λαχανικά, ξηροί καρποί, όσπρια, δημητριακά ολικής άλεσης
Επαρκής πρόσληψη πρωτεΐνηςΚυρίως από άπαχες πηγές
Φυτικές ίνεςΣτόχος 30γρ/ημέρα ή περισσότερο
Περιορισμός αλκοόλΑποφυγή ή πολύ περιορισμένη κατανάλωση
Αποφυγή επεξεργασμένων και επαναπροκατειργασμένων τροφίμωνΕλαχιστοποίηση τροφίμων με συνθετικά συστατικά ή πρόσθετα

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Λάρισα: Τραγικό δυστύχημα με νεκρή 49χρονη σε φούρνο – Τα μαλλιά της μπλέχτηκαν στο ζυμωτήριο

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μολυσμένος μοσχαρίσιος κιμάς πωλήθηκε στο κρεοπωλείο μεγάλης αλυσίδας

Διατροφικά πρότυπα που προστατεύουν από χρόνιες ασθένειες

Η μελέτη του Aging Research Center παρακολούθησε περισσότερους από 2.400 Σουηδούς ηλικίας 60+ για 15 χρόνια, εξετάζοντας τέσσερα διατροφικά πρότυπα:

ΠρότυποΠεριγραφή
MINDΣυνδυάζει στοιχεία Μεσογειακής και DASH διατροφής, με έμφαση σε φυτικά τρόφιμα και περιορισμό ζωικών προϊόντων υψηλού κορεσμένου λίπους.
AHEIΒασισμένο σε εκτενή βιβλιογραφική ανασκόπηση για τρόφιμα που συνδέονται με μειωμένο κίνδυνο χρόνιων ασθενειών.
AMEDΑποτυπώνει την τυπική Μεσογειακή διατροφή με τροποποιήσεις για χαμηλότερο κίνδυνο χρόνιων παθήσεων.
EDIIΑξιολογεί τη φλεγμονώδη επίδραση της διατροφής, όπου υψηλή τήρηση συνδέεται με λιγότερο υγιεινή διατροφή.

Οι τρεις πρώτοι τύποι διατροφής σχετίστηκαν με πιο αργή εμφάνιση χρόνιων ασθενειών, ενώ η διατροφή EDII είχε αρνητική επίδραση. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι ακόμα και μικρές αλλαγές στη διατροφή μπορούν να επηρεάσουν θετικά την υγεία στην τρίτη ηλικία.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | To στεγνό καθάρισμα συνδέεται με καρκίνο του ήπατος! Ερευνητές αποκάλυψαν τον αόρατο κίνδυνο σε οικιακά προϊόντα

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γιατί ο καρκίνος «θερίζει» τους millennials;

Φλεγμονή και διατροφή

Η φλεγμονή δεν είναι πάντα αρνητική, καθώς αποτελεί φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού σε τραυματισμούς ή λοιμώξεις. Ωστόσο, με την ηλικία, η φλεγμονή μπορεί να παραμείνει ενεργή χωρίς λόγο, προκαλώντας βλάβες στην καρδιά, τον εγκέφαλο και τις αρθρώσεις. Τρόφιμα υψηλά σε επεξεργασμένα κρέατα, επεξεργασμένους υδατάνθρακες και ζάχαρη σχετίζονται με αυξημένη χρόνια φλεγμονή.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η επιστήμη πίσω από την «αντίσταση» του εγκεφάλου μας στο αδυνάτισμα

Τρόφιμα που προτιμούν οι ειδικοί για μακροζωία

ΚατηγορίαΠαραδείγματα
ΛαχανικάΣκούρα φυλλώδη, μπρόκολο, καρότα, ντομάτες
ΦρούταΜούρα, μήλα, εσπεριδοειδή, σταφύλια
ΌσπριαΦακές, ρεβίθια, φασόλια
Ξηροί καρποί & σπόροιΑμύγδαλα, καρύδια, λιναρόσπορος, σουσάμι
Δημητριακά ολικής άλεσηςΒρώμη, κριθάρι, καστανό ρύζι
ΨάριαΛιπαρά ψάρια όπως σολομός, σαρδέλες
Υγιεινά λιπαράΕλαιόλαδο, έλαιο κανόλα
Φυτικές ίνες & πολυφαινόλεςΠολυφαινόλες: φλαβονοειδή (τσαϊ, μούρα), φαινολικά οξέα (καφεϊκό οξύ, φρούτα), προανθοκυανίνες (σταφύλια, κακάο), λιγνάνες (λιναρόσπορος), στυβένες (ρεσβερατρόλη σε κόκκινα σταφύλια)

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Φρούτα: Ποια πρέπει να ξεπλένουμε με νερό και ποια με μαγειρική σόδα;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εκτροφή χταποδιών: Συνεπάγεται κανιβαλισμό, αυτοακρωτηριασμούς και οικολογική απειλή, λένε διεθνείς οργανώσεις (βίντεο)

Τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγονται

ΚατηγορίαΠαραδείγματα
Κόκκινα & επεξεργασμένα κρέαταΜπέικον, λουκάνικα, ζαμπόν
Ζάχαρη & αναψυκτικάΑναψυκτικά, γλυκά, ενεργειακά ποτά
Επεξεργασμένα δημητριακάΛευκό ψωμί, γλυκά, έτοιμα δημητριακά
ΑλκοόλΠεριορισμός ή πλήρης αποφυγή
Υπέρ – επεξεργασμένα τρόφιμαΤρόφιμα με συνθετικά συστατικά όπως γαλακτωματοποιητές, πρόσθετα γεύσης, συντηρητικά

Η υιοθέτηση αυτών των διατροφικών συνηθειών, σε συνδυασμό με φυσική δραστηριότητα, καλό ύπνο και περιορισμό καπνίσματος και αλκοόλ, αποτελεί έναν από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για βελτίωση της υγείας και αύξηση της μακροζωίας, σύμφωνα με τις τελευταίες επιστημονικές μελέτες.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η χαρακτηριστική μυρωδιά που προδίδει κοριούς στο στρώμα σας – Πώς να δράσετε γρήγορα

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το κόλπο που «εξαφανίζει» τη μυρωδιά από την άμμο της γάτας

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η απόλυτη συνταγή για να φτιάξεις στο σπίτι ενεργειακές μπάλες

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Οι επιστήμονες αποφάσισαν: Αυτό είναι το πιο θρεπτικό λαχανικό στον κόσμο

Επιστήμονες του CDC κατέταξαν 41 φρούτα και λαχανικά με βάση την πυκνότητα θρεπτικών συστατικών. Μόνο ένα πήρε βαθμολογία 100

Παγκόσμια Ημέρα Ασφάλειας Τροφίμων: Οι “30 Εντολές” που μπορούν να αποτρέψουν μια τροφική δηλητηρίαση

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ασφάλειας Τροφίμων, το cibum συγκεντρώνει 30 πρακτικές οδηγίες που μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στη μείωση των τροφιμογενών περιστατικών και στην προστασία της δημόσιας υγείας