Όταν οι διαφημιστές δίνουν στα προϊόντα ιδιότητες που δεν έχουν!
Πόσες φορές έχετε δει ένα προϊόν να διαφημίζεται στην τηλεόραση και πηγαίνετε να το αγοράσετε επειδή σας έπεισε για την ποιότητά του; Και πόσες φορές έχετε απογοητευτεί , γιατί στην πραγματικότητα δεν ήταν καθόλου αυτό που περιμένατε;
Κάποιες χώρες είναι αρκετά αυστηρές στην προστασία των καταναλωτών και μπαίνουν συχνά στη διαδικασία να περάσουν από κόσκινο ακόμη και τις διαφημίσεις.
Για παράδειγμα η γειτονική Ιταλία έκρινε ότι το διαφημιστικό σποτ για το «Pasta Venere», που διαφημίζει ο κατασκευαστής Riso Scotti ως ζυμαρικό που «σε κάνει να νιώθεις ανάλαφρος» επειδή έχει 30% λιγότερη γλουτένη, είναι παραπλανητικό! Και αυτό αποτέλεσε και την επίσημη απόφαση της Επιτροπής Ελέγχου του Ινστιτούτου Διαφημιστικής Πειθαρχίας, με το σκεπτικό ότι «η διαφήμιση πιστώνει το προϊόν με διαφορική αξία από αυτή που έχει και τα συστατικά του σίγουρα δεν εγγυόνται στον καταναλωτή την αντίληψη της ελαφρότητας».
Σύμφωνα με την απόφαση, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου, έχοντας δει το τηλεοπτικό σποτ σχετικά με το “Pasta Venere” που μεταδόθηκε στο La7 τον Σεπτέμβριο του 2024, το θεωρεί προδήλως αντίθετο με το άρθρο. 2 – Παραπλανητική εμπορική επικοινωνία – του Κώδικα Αυτορρύθμισης Εμπορικής Επικοινωνίας.
«Το γεγονός ότι το Pasta Venere περιέχει λιγότερη γλουτένη επειδή αποτελείται από 30% αλεύρι ρυζιού, φυσικά χωρίς γλουτένη, δεν έχει από μόνο του καμία συσχέτιση με το καύχημα « σε κάνει να αισθάνεσαι ανάλαφρος », το οποίο εννοεί ότι η μείωση της πρόσληψης γλουτένης είναι η λύση στο να νιώθεις πιο ελαφρύς. Αυτή η δήλωση, χωρίς την υποστήριξη ενός ισχυρισμού που αναγνωρίζεται από την Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων EFSA, μπορεί επίσης να συμβάλει στην ενίσχυση επιστημονικά αστήρικτων θεωριών», αναφέρεται στην απόφαση.
- Δείτε ακόμη: Έξυπνοι τρόποι για να εξαφανίσεις τον λεκέ από κόκκινο κρασί!
- Δείτε ακόμη: Γιατί οι άνθρωποι τρώνε γιαούρτι;
Τέταρτη μομφή για την εταιρεία
Η εταιρεία Riso Scotti δεν είναι νέα σε επιπλήξεις και απαγορεύσεις. Το 2019, η εμπορική εκπομπή Dietidea La Dieta del Riso στο la7 λογοκρίθηκε γιατί « πιστοποιούσε την εσφαλμένη πεποίθηση ότι ένα πρόγραμμα διατροφής ήταν κατάλληλο για όλους και επαρκές για τις ανάγκες του καθενός, ενθαρρύνοντας την αυτοαξιολόγηση από τους καταναλωτές, όταν αντίθετα υπάρχουν καταστάσεις που θα μπορούσαν να απαιτήσουν τη γνώμη ενός ειδικού» .
- Δείτε ακόμη: Αναστάτωση με τα κόκκαλα μάσησης που προκαλούν ψυχωσικά συμπτώματα σε σκυλάκια – Τι προτείνουν οι κτηνίατροι
Το 2005, το IAP λογόκρινε επίσης την επιγραφή “Riso Ricco” που υπήρχε στις συσκευασίες και τις διαφημίσεις Riso Scotti. Το 2002 η Επιτροπή Ελέγχου παρενέβη στο διαφημιστικό μήνυμα « Από το Riso Scotti όλες οι αξίες του ρυζιού για μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή » αναφερόμενη στα προϊόντα «Scotti Benessere». Η διαφωνία αφορούσε την έκφραση «μόνο στο φαρμακείο», διότι το επίρρημα «μόνο» -ακόμα και αληθές- δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε προϊόντα των οποίων η πώληση στο φαρμακείο οφείλεται σε ελεύθερη επιχειρηματική επιλογή και όχι σε υποχρέωση νόμου. .