Διαμαρτύρονται για τις εξευτελιστικές τιμές που είναι αναγκασμένοι να πωλούν τα κρασιά τους στο συγκεκριμένο σούπερ μάρκετ
«Εκτός εαυτού» φαίνεται να έχουν βγει οι Γάλλοι αμπελουργοί που αναγκάζονται να πωλούν με μεγάλη ζημία για τους ίδιους τα εκλεκτά κρασιά τους στα Lidl. Συγκεντρώθηκαν λοιπόν έξω από τα καταστήματα της αλυσίδας στο Orange και στο Bagnols-sur-Cèze και άρχισαν να σπάνε μπουκάλια κρασιού Côtes-du-Rhône, το οποίο πωλείται στο ράφι μόνο με 1,69 ευρώ ανά μπουκάλι!
Ο Jordan Charransol, πρόεδρος των Young Farmers of Vaucluse, κατηγόρησε τους λιανοπωλητές ότι έκαναν «υποβάθμιση» της ονομασίας Côtes-du-Rhône. Όπως διευκρίνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο το κρασί έχει κόστος παραγωγής 1,40 ευρώ το λίτρο, και τα σούπερ μάρκετ το αγοράζουν για μόλις 0,80 ευρώ το λίτρο και στη συνέχεια το πωλούν σε χαμηλές τιμές.
- Δείτε επίσης: Βρέφος έχασε τη ζωή του από μολυσμένο κρέας – Ανακαλούνται 72 τόνου κρεάτων και πουλερικών
Ο Charransol, ο οποίος είναι και ο ίδιος αμπελουργός ισχυρίστηκε ότι οι καλλιεργητές θέλουν να πληρωθούν στην τιμή που τους αξίζει για να μπορέσουν να ζήσουμε από τη δουλειά τους. Μειώνοντας τις τιμές, τα σούπερ μάρκετ καταστρέφουν την αμπελοκαλλιέργεια. «Απευθύνουμε επίσης έκκληση στους καταναλωτές, οι οποίοι έχουν έναν ρόλο να διαδραματίσουν. Ξέρουν πολύ καλά ότι 1,69€ δεν πληρώνει τον αμπελουργό, άρα δεν πρέπει να αγοράζουν αυτά τα κρασιά », συμπλήρωσε.
Πρόκειται για την πιο πρόσφατη από μια σειρά συμβολικών διαμαρτυριών που σημειώθηκαν σε ολόκληρη τη Γαλλία τον περασμένο χρόνο. Τον Μάρτιο, οι καλλιεργητές απέκλεισαν τον αυτοκινητόδρομο που οδηγεί στον κόμβο διανομής της Lidl στο Gironde. Διαμαρτυρήθηκαν για την απόφαση του σούπερ μάρκετ να πουλήσει κρασιά Μπορντό για 1,89 ευρώ ανά μπουκάλι. Εκείνη την εποχή, ο εκπρόσωπος του ομίλου Viti33, Bastien Mercier, είπε ότι «αυτή η τιμή είναι ο θάνατός μας σε ένα μπουκάλι».
Η Lidl ανταπέδωσε δηλώνοντας ότι «αντιπροσωπεύει μόνο το 7% της διανομής σούπερ μάρκετ στη Γαλλία» και «δεν μπορεί να φέρει την ευθύνη για ολόκληρο τον κλάδο». Το σούπερ μάρκετ πρόσθεσε: «Οι τιμές αγοράς μας είναι σύμφωνες με την υπόλοιπη αγορά και δεν είναι σε καμία περίπτωση χαμηλότερες από άλλες σε αυτόν τον τομέα».
Την ίδια μέρα, Ισπανοί και Γάλλοι αμπελουργοί ένωσαν τις δυνάμεις τους για να μπλοκάρουν το Α63 μεταξύ Γαλλίας και Ισπανίας σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις χαμηλές τιμές.
- Δείτε επίσης: Είναι ασφαλές να τρώμε ληγμένα κατεψυγμένα τρόφιμα;
Τον περασμένο Οκτώβριο, Γάλλοι αμπελοκαλλιεργητές συγκεντρώθηκαν στα ισπανικά σύνορα για να κλέψουν φορτηγά που μετέφεραν κιβώτια με κρασί στη Γαλλία. Ξεφόρτωσαν τα φορτηγά και έσπασαν τα κρασιά στον αυτοκινητόδρομο.
Η κατανάλωση κρασιού μειώνεται σταθερά στη Γαλλία και σε ολόκληρο τον κόσμο τα τελευταία χρόνια, αλλά η προσφορά παρέμεινε ισχυρή. Αυτό οδήγησε σε μια κρίση υπερπροσφοράς , η οποία έχει πιέσει προς τα κάτω τις τιμές και απειλεί τα προς το ζην των αμπελοκαλλιεργητών.
Το θέμα δεν περιορίζεται σε καμία περίπτωση στη Γαλλία. Τον περασμένο μήνα, ένας λιανοπωλητής στη Μελβούρνη έγινε πρωτοσέλιδο πουλώντας μπουκάλια Chardonnay για 1 δολάριο Αυστραλίας, το οποίο ήταν φθηνότερο από το νερό και το γάλα, καθώς η Αυστραλία παλεύει με την υπερκατανάλωση κρασιού .
Ωστόσο, οι Γάλλοι αγρότες φημίζονται για τις έντονες διαμαρτυρίες και η τάση μπορεί να συνεχιστεί μέχρι να χαλαρώσει το ζήτημα της υπερπροσφοράς.
Η παγκόσμια κατανάλωση κρασιού σε χαμηλό 27 ετών
Η παγκόσμια οινοποιία είχε άλλη μια δύσκολη χρονιά το 2023 καθώς ο πληθωρισμός ανέβασε τις τιμές και διέβρεψε τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών, ωθώντας τους καταναλωτές να αγοράσουν λιγότερα μπουκάλια.
Η κατανάλωση κρασιού μειώθηκε κατά 2,6% σε περίπου 221 εκατομμύρια εκατόλιτρα πέρυσι, υποχωρώντας για δεύτερη χρονιά στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1996, ανέφερε ο Διεθνής Οργανισμός Αμπέλου και Οίνου (OIV) στην ετήσια έκθεσή του για την κατάσταση του κλάδου. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 800 εκατομμύρια λιγότερα μπουκάλια σε όλο τον κόσμο.
«Ο πληθωρισμός ήταν βασικός παράγοντας τα τελευταία δύο χρόνια, επειδή αύξησε σημαντικά το κόστος παραγωγής και διανομής, ενώ μείωσε επίσης την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών», δήλωσε ο γενικός διευθυντής του OIV Τζον Μπάρκερ.
Η κατανάλωση κρασιού μειώθηκε στις πέντε μεγαλύτερες αγορές, με επικεφαλής τις ΗΠΑ και τη Γαλλία. Η παγκόσμια κατανάλωση έχει επίσης επηρεαστεί από μια απότομη μείωση της κατανάλωσης κρασιού στην Κίνα τα τελευταία χρόνια, με όγκους το 2023 λιγότερο από το μισό από ό,τι ήταν μόλις τέσσερα χρόνια πριν, σύμφωνα με τον OIV. Επιπλέον, τα δημογραφικά στοιχεία και οι αλλαγές στον τρόπο ζωής οδηγούν μια υποκείμενη τάση μείωσης της κατανάλωσης κρασιού.