Οι αυξομειώσεις της θερμοκρασίας και η κακές πρακτικές στην τροφική ψυκτική αλυσίδα (FCC) εξελίσσονται στους πλέον κρίσιμους παράγοντες στη διαδικασία παραγωγής τροφίμων, και αποτελεί πρόκληση για τις μεταφορικές εταιρείες ειδικά στην διάρκεια της πανδημίας.
Η ποιότητα των ευπαθών προϊόντων διατροφής εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ακριβή θερμοκρασία μεταφοράς και συντήρησης. Τα στοιχεία για σπατάλη και απώλεια τροφίμων που σχετίζονται με τη θερμοκρασία είναι εκτεταμένα. Το ερευνητικό πρόβλημα είναι επομένως πώς να μειώσετε και να ελέγξετε τις απώλειες τροφίμων που προκαλούνται από ακατάλληλες θερμοκρασίες στην FCC και τους περιορισμούς λόγω της πανδημίας.
Ο πρωταρχικός στόχος της μελέτης από επιστήμονες του Faculty of Management and Economics, University of Zielona Góra, της Πολωνίας είναι να προτείνει ένα πλαίσιο για πρωτόκολλα μέτρησης θερμοκρασίας σε πραγματικό χρόνο που υποστηρίζονται από γραφήματα παθητικού RFID, IoT και Στατιστικού Ελέγχου Διαδικασιών (SPC).
Αυτή η μέθοδος επιτρέπει όχι μόνο τη άμεση πληροφόρηση- ειδοποίηση για κακή χρήση της θερμοκρασίας, αλλά, εκτός από τις μέχρι τώρα μεθόδους, διερεύνηση και μετριασμό των αιτιών της αστάθειας της διαδικασίας μεμονωμένων συνδέσμων FCC στο μέλλον. Ο δευτερεύων στόχος είναι η οριοθέτηση των απαραίτητων πηγών δεδομένων και των τρόπων συλλογής και αξιοποίησής τους προκειμένου να μειωθούν οι απώλειες και τα απορρίμματα τροφίμων μέσω της διαδικασίας σταθεροποίησης της θερμοκρασίας κατά τη μεταφορά και την αποθήκευση.
Ως συμβολή στην τρέχουσα βιβλιογραφία και πρακτική, η μελέτη προσφέρει μια εις βάθος ανάλυση των απειλών στην FCC στην υποδομή μεταφοράς και αποθήκευσης τροφίμων και μια λύση που συμπληρώνεται από διαγράμματα SPC και έχει δοκιμαστεί σε ελεγχόμενα πειράματα που είναι πρακτικά εφικτή από οικονομική και τεχνική άποψη.
Συμπεράσματα
Η εργασία υποστήριξε ότι ο στατιστικός έλεγχος της θερμοκρασίας της διαδικασίας μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση συγκεκριμένων προκλήσεων της τροφικής ψυκτικής αλυσίδας.
Η καλή ποιότητα και ασφάλεια των ευπαθών τροφίμων μπορεί να διακινδυνεύσει από ανεπαρκή μεταφορά, επεξεργασία, αποθήκευση και συντήρηση κατά μήκος της τροφικής αλυσίδας από το χωράφι έως την κατανάλωση και το τραπέζι των καταλωτών.
Σε κάθε στάδιο της FCC, αναμένονται διάφοροι απρόβλεπτοι παράγοντες και συνθήκες που μπορεί να προκύψουν και να υποβαθμίσουν την ποιότητα των τροφίμων, να τα χαλάσουν και να τα μετατρέψουν σε απόβλητα.
Η ακατάλληλη θερμοκρασία θεωρείται ευρέως ως μια από τις πιο σημαντικές παραμέτρους
για αλλοίωση της ποιότητας των ευπαθών τροφίμων σε ολόκληρη την τροφική αλυσίδα.
Σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, περίπου 1,3 δισεκατομμύρια τόνοι τροφίμων σπαταλούνται
παγκοσμίως κάθε χρόνο. Αυτό σημαίνει σπατάλη διαφόρων πόρων, π.χ. 1,4 δισεκατομμύρια εκτάρια
στάδια γεωργικής γης (περίπου 30% του συνόλου), ή 250 km3 πόσιμου νερού (περίπου 20% του γλυκού νερού που καταναλώνεται) ή εκπομπή 4,4 giga μετρικών τόνων CO2.
Κάθε κρίκος κατά μήκος της αλυσίδας απαιτεί κατάλληλη θερμοκρασία προκειμένου να διατηρηθούν οι ιδιότητες των τροφίμων αλλά και η ποιότητά τους. Σε αυτά τα πολλά στάδια κατά την παραγωγή, τη μεταφορά και αποθήκευση, ωστόσο, η κατανομή της θερμοκρασίας είναι μεταβλητή, και ποικίλει σε χώρο και χρόνο. Έχει τεκμηριωθεί εκτενώς ότι οι θερμοκρασίες σε φορτηγά, παλέτες, ψυκτικές αποθήκες, ψυγεία, αποθήκες κ.λπ. συχνά απέχουν μακράν, από τα όρια αναφοράς για συγκεκριμένα τρόφιμα.
Μετά από ανάλυση της βιβλιογραφίας για το FCC, παρατηρήθηκε έλλειψη συστηματικής αναζήτησης για αλλαγές θερμοκρασίας των τροφίμων σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού. Διαπιστώθηκε επίσης ότι, παρά την ωριμότητα του τεχνικού συστήματος, εφαρμόζεται επί του παρόντος μόνο ένα μικρό ποσοστό διαδικασιών για τη σταθεροποίηση και τη διαχείριση της θερμοκρασίας στις μεταφορές.
Αντίθετα, τα στοιχεία μαρτυρούν ότι τα σφάλματα στην παραγωγή και την επεξεργασία τροφίμων, είναι πολύ λιγότερα κυρίως λόγω των αυστηρών ελέγχων.
Το Διαδίκτυο έχει επί του παρόντος την ικανότητα ανάκτησης και επεξεργασίας
ενός τεράστιου όγκου δεδομένων, όλα χάρη στην παρούσα τεχνολογία Internet G4 και το
αναδυόμενο G5. Η ενσωμάτωση με το GPS επεκτείνει περαιτέρω τις δυνατότητες των συσκευών
στις διαδικασίες μεταφοράς. Μετά την ανάλυση των ανασκοπήσεων των τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται για τη συντήρηση και τον έλεγχο θερμοκρασίας στο FCC, εντοπίστηκε και δοκιμάστηκε, μια θεωρητική λύση για πιο ολοκληρωμένη διαχείριση της θερμοκρασίας:
Η έρευνα προτείνει τη χρήση τεχνικού συστήματος, που αποτελείται από καταγραφείς δεδομένων RFID και αισθητήρες που ανιχνεύουν συγκεκριμένες παραμέτρους (π.χ. θερμοκρασία, υγρασία, συγκέντρωση CO2 ή αιθυλενίου και άλλες απαραίτητες παραμέτρους ή συγκεντρώσεις) σε πραγματικό χρόνο, ασύρματο δίκτυο αισθητήρων και υπολογισμούς μέσω cloud καθώς και ενίσχυση αυτού του συστήματος με μεθόδους SPC.
Επιπλέον, η θερμοκρασία του φορτίου ποικίλλει και αυτό εξαρτάται από διάφορες αιτίες (συμπεριλαμβανομένων της διάρκεια μεταφοράς, την εξωτερική θερμοκρασία, την ποιότητα μόνωσης φορτηγού, τη θέση των τροφίμων εντός του οχήματος, τον αριθμό των στάσεων, ακόμη και τις ικανότητες και την ειλικρίνεια του οδηγού). Βέβαια προκύπτουν πολλά ερωτήματα όπως πόσοι και πού πρέπει να είναι οι αισθητήρες θερμοκρασίας περιβάλλοντος και πόσο συχνά πρέπει να καταγράφονται τα δεδομένα…
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ
Πηγή: MDPI Skawińska, Ε. Zalewski, RI “Οικονομικός αντίκτυπος του ελέγχου της θερμοκρασίας κατά τη μεταφορά τροφίμων – Μια προοπτική COVID-19”. Foods 2022 , 11 , 467. https://doi.org/10.3390/foods11030467