Κατάφωρη παραβίαση των δικαιωμάτων των καταναλωτών και στο εξωτερικό.
Τα τελευταία χρόνια, η Ένωση Καταναλωτών της Ολλανδίας Consumentenbond, έχει διεξαγάγει αρκετές μελέτες για τις διαφορές μεταξύ των τιμών στο ράφι και στο ταμείο. Τα ευρήματα ήταν ότι οι εισπράξεις από τους Albert Heijn,( η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Ολλανδία) Jumbo και Plus ήταν συχνά λανθασμένες. Αν και τα σούπερ μάρκετ συνέχιζαν να υπόσχονται πως θα συμμορφωθούν, τα λάθη συνέχισαν να εμφανίζονται στις αποδείξεις των καταναλωτών. Το 2023, η Ένωση Καταναλωτών έκρινε ως υπεύθυνα τα σούπερ μάρκετ και κατέθεσε πρόταση αποζημίωσης.
Προσδιορισμός ζημιάς
Η Sandra Molenaar, διευθύντρια της Ένωσης Καταναλωτών δήλωσε: «Έχουμε μιλήσει με τον Albert Heijn αρκετές φορές. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ λέει ότι είχε τη δική της έρευνα για σφάλματα απαίτησης υψηλότερης τιμής και ότι το πρόβλημα ήταν πολύ μικρό, αλλά αρνείται να μας δώσει πρόσβαση. Ζητάμε τώρα από τον δικαστή να ζητήσει από τον Albert Heijn να το μοιραστεί μαζί μας. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να προσδιορίσουμε καλύτερα τη ζημιά που προκλήθηκε και στη συνέχεια να ορίσουμε αποζημίωση για τους καταναλωτές».
Εκατομμύρια ευρώ διαφορά
Η ζημιά που προκαλείται από λανθασμένες αποδείξεις ανά καταναλωτή είναι σχετικά μικρή ανά γύρο αγορών,η λεγόμενη ζημιά scatter. Οι καταναλωτές δεν παρατηρούν γρήγορα τη διαφορά στις τιμές και λόγω των σχετικά των μικρών ποσών ανά γύρο αγορών, δεν θα σκεφτούν ν’ αξιώσουν αποζημίωση. Όλα μαζί όμως ανέρχονται σε
πολλά εκατομμύρια ευρώ.
Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Σε σχετικό άρθρο στο cibum, είχε καλυφθεί παρόμοια πρακτική στα ράφια των Ελληνικών σουπερμάρκετ, με τον υψηλό πληθωρισμό, τις συνεχείς αλλαγές τον τιμών και τον μειωμένο αριθμό προσωπικού να είναι μερικοί από τους λόγους, που επιδεινώνεται το φαινόμενο της διαφορετικής τιμής στο ράφι από ότι στο ταμείο.
Η αλλαγή της τιμής ενός προϊόντος μπορεί να αλλάζει κάθε λίγες μέρες και σαν διαδικασία δεν είναι αυτοματοποιημένη, καθώς βασίζονται σε τυπωμένες ετικέτες τιμών, ωστόσο, η αποτελεσματικότητα αυτής της διαδικασίας είναι αναξιόπιστη, κάτι που επιβεβαιώνεται και από την εμπειρία των καταναλωτών. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα πως δεν πρόκειται για σκόπιμη ενέργεια από τα σουπερμάρκετ αλλά περισσότερο για αμέλεια ή έλλειψη χρόνου από την πλευρά των εργαζομένων. Ακόμα και έτσι όμως, συνιστά κατάφωρη παραπλάνηση και παραβίαση των δικαιωμάτων των καταναλωτών.
Μόνο το 2024, έχουν επιβληθεί 7 πρόστιμα για απαίτηση υψηλότερης τιμής, με δύο πρόστιμα να δέχεται η ΑΒ Βασιλόπουλος, δύο ο Μασούτης και από ένα ο Σκλαβενίτης, ο Κρητικός και το Βιολογικό Χωριό.