Άλλη μια φορά που οι επισήμανση της Barilla για τα “ιταλικά” ζυμαρικά παίρνει το δρόμο της δικαιοσύνης.
Στις 28 Μαΐου 2024, η επικεφαλής δικαστής Donna M. Ryu, του Περιφερειακού Δικαστηρίου των Ηνωμένων Πολιτειών της Βόρειας Περιφέρειας της Καλιφόρνιας, πιστοποίησε την ομαδική αγωγή ομάδας καταναλωτών κατά της Barilla Foods.
Ο ισχυρισμός των καταναλωτών είναι ότι η συσκευασία και η επισήμανση της Barilla παραπλάνησε τους καταναλωτές ώστε να πιστέψουν ότι τα προϊόντα ζυμαρικών Barilla παράγονται στην Ιταλία και προέρχονται από ιταλικά συστατικά, ενώ πολλά από τα προϊόντα ζυμαρικών της Barilla παράγονται είτε στη Νέα Υόρκη είτε στην Αϊόβα.
Δεν είναι μάλιστα η πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια που η Barilla βρίσκεται αντιμέτωπη με μηνύσεις, καθώς το 2022 μια καταγγελία, για τους ίδιους λόγους, από ένα ζευγάρι στις ΗΠΑ βρήκε δικαίωση και ο Ομοσπονδιακός δικαστής των ΗΠΑ αποφάσισε πως η μήνυση πρέπει να προχωρήσει.
Η επίμαχη δήλωση επισήμανσης είναι “ITALY’S #1 BRAND OF PASTA” – η οποία εμφανιζόταν σε περίοπτη θέση στην μπροστινή πλευρά της συσκευασίας μαζί με τα χρώματα του πράσινου, του λευκού και του κόκκινου – τα χρώματα της ιταλικής σημαίας.
Δείτε επίσης: Τι γίνεται με τα ξυλάκια στο παγωτό ξυλάκι; Μπορούμε να τα γλείφουμε;
Οι ενάγοντες κατέθεσαν την αγωγή προβάλλοντας αξιώσεις εξ ονόματος μιας ομάδας πολιτών της Καλιφόρνιας βάσει του νόμου της Καλιφόρνιας περί αθέμιτου ανταγωνισμού και του νόμου περί ψευδούς διαφήμισης, του νόμου περί ένδικων μέσων των καταναλωτών, καθώς και αξιώσεις για παραβίαση της εγγύησης και αδικαιολόγητο πλουτισμό/αποκατάσταση.
Η Barilla αντιτάχθηκε στην πιστοποίηση για λόγους προσδιορισιμότητας, ισχυριζόμενη ότι επειδή είχε από τότε αλλάξει τη συσκευασία σε 34 από τα 54 επίμαχα προϊόντα για να αφαιρέσει τη δήλωση επισήμανσης, θα ήταν αδύνατο να προσδιοριστεί ποια μέλη της κατηγορίας είχαν πράγματι υποστεί ζημία από τις φερόμενες παραπλανητικές δηλώσεις.
Δείτε επίσης: Γιατί το ΣΕΕ απαγόρευσε την διαφήμιση της καραμέλας BIOSTILE
Το δικαστήριο απέρριψε αυτό το επιχείρημα, σημειώνοντας ότι σύμφωνα με την απόφαση του Ninth Circuit στην υπόθεση Briseno v. ConAgra Foods, Inc., δεν απαιτείται να είναι προσδιορίσιμη μια κατηγορία για να πιστοποιηθεί. Το δικαστήριο σημείωσε επίσης ότι η συμπερίληψη ορισμένων ατόμων που δεν υπέστησαν καμία ζημία ως αποτέλεσμα της συμπεριφοράς του εναγομένου δεν αποτελεί εμπόδιο για την πιστοποίηση.
Όπως καταδεικνύει η υπόθεση της Barilla, τα περιφερειακά δικαστήρια φαίνεται να είναι πιο πρόθυμα να πιστοποιήσουν κατηγορίες που βασίζονται σε παραπλανητικό μάρκετινγκ που σχετίζεται με τη χώρα προέλευσης ενός προϊόντος και των συστατικών του. Όταν οι έρευνες και η ανάλυση των πριμοδοτήσεων επιβεβαιώνουν ότι η τιμολόγηση και οι αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών ενδέχεται να έχουν επηρεαστεί από τη δήλωση επισήμανσης, τα δικαστήρια τείνουν όλο και περισσότερο να επιτρέπουν στην υπόθεση να προχωρήσει στο στάδιο της διαπίστωσης των πραγματικών περιστατικών.