Σε έναν κόσμο όπου η ηλεκτροκίνηση θεωρείται μελλοντικός μονόδρομος, μια λιγότερο προβεβλημένη αλλά εξίσου σημαντική εναλλακτική αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη δυναμική.
Τα βιώσιμα καύσιμα όχι μόνο μπορούν να μειώσουν δραστικά τις εκπομπές άνθρακα, αλλά και να το κάνουν χωρίς να επιβαρύνουν την παραγωγή τροφίμων. Η στροφή προς τα βιοκαύσιμα στο παρελθόν είχε συναντήσει εμπόδια, καθώς η πρώτη γενιά τους βασιζόταν σε καλλιέργειες όπως η ελαιοκράμβη, που ανταγωνίζονταν την παραγωγή τροφίμων.
Η νέα γενιά βιώσιμων καυσίμων, ωστόσο, αξιοποιεί οργανικά απόβλητα από τη γεωργία, όπως τα υπολείμματα της συγκομιδής σιταριού, προσφέροντας μια λύση που δεν στερεί πολύτιμες εκτάσεις από τη διατροφή του πληθυσμού.
Η βρετανική εταιρεία Coryton έχει επενδύσει σε αυτή την τεχνολογία, αναπτύσσοντας καύσιμα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν απευθείας σε υπάρχοντες κινητήρες χωρίς καμία μετατροπή. Παρόλο που η χρήση τους θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως και 83% σε σύγκριση με τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα, η παραγωγή τους εξακολουθεί να αντιμετωπίζει εμπόδια.

Το μεγαλύτερο από αυτά είναι η έλλειψη κρατικής υποστήριξης, καθώς τα βιώσιμα καύσιμα φορολογούνται με τον ίδιο τρόπο όπως τα συμβατικά, χωρίς να λαμβάνουν επιδοτήσεις που θα μπορούσαν να επιταχύνουν τη διάδοσή τους.
Τα γεωργικά απόβλητα μετατρέπονται πρώτα σε αιθανόλη μέσω ζύμωσης, και στη συνέχεια, με τη χρήση προηγμένων χημικών διεργασιών, μετασχηματίζονται σε βενζίνη. Το αποτέλεσμα είναι ένα καύσιμο που διατηρεί όλα τα πλεονεκτήματα των συμβατικών καυσίμων, χωρίς όμως την περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία απαιτούν τεράστιους φυσικούς πόρους για την παραγωγή μπαταριών και βασίζονται σε ένα δίκτυο ενέργειας που δεν είναι πάντα πράσινο, τα βιώσιμα καύσιμα προσφέρουν μια άμεση και πρακτική λύση. Επιτρέπουν τη διατήρηση των υπαρχόντων κινητήρων και της υποδομής διανομής καυσίμων, ενώ παράλληλα μειώνουν σημαντικά το αποτύπωμα άνθρακα.
Η παραγωγή τους μπορεί να επεκταθεί γρήγορα. Σύμφωνα με την Coryton, εάν υπάρξουν οι κατάλληλες επενδύσεις, τα εργοστάσια της θα μπορούσαν να παράγουν εκατοντάδες εκατομμύρια λίτρα ετησίως μέσα σε μόλις πέντε χρόνια.
Ωστόσο, ακόμα και τότε, η ποσότητα αυτή θα παραμένει ένα μικρό κλάσμα της συνολικής κατανάλωσης καυσίμων, δείχνοντας ότι η στροφή στα βιώσιμα καύσιμα απαιτεί πολιτική βούληση και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό.
https://www.motorcyclenews.com/news/2025/march/future-of-sustainable-fuels