ΑρχικήΝέαΑσφάλεια ΤροφίμωνΑνατροπή! Το κοτόπουλο αυξάνει τον κίνδυνο καρκίνου περισσότερο από το κόκκινο...

Ανατροπή! Το κοτόπουλο αυξάνει τον κίνδυνο καρκίνου περισσότερο από το κόκκινο κρέας – Η νέα μελέτη και η γνώμη του ειδικού

5 λεπτά ανάγνωσης

Η νέα μελέτη ανοίγει μια έντονη συζήτηση γύρω από το κοτόπουλο, ανατρέποντας την παραδοσιακή εικόνα του ως «υγιεινής» επιλογής

Το κοτόπουλο προβάλλεται εδώ και χρόνια ως πιο «υγιεινή» και ελαφριά επιλογή σε σχέση με το κόκκινο κρέας, κερδίζοντας έδαφος στη διατροφή διεθνώς. Ωστόσο, μια νέα ιταλική μελέτη έρχεται να ανατρέψει αυτή την εικόνα, προκαλώντας ανησυχία.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ντομάτες μολυσμένες με σαλμονέλα: Αυξάνονται τα κρούσματα – αναζητάται η πηγή

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ξένο σώμα σε κατεψυγμένα λαχανικά μεγάλης Ελληνικής εταιρείας – Καταγγελία στο cibum

- Advertisement -

Η έρευνα

Εγγραφείτε στα FEA 2025 και ελάτε να γράψουμε μαζί μία ιστορία που αξίζει να ειπωθεί

Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε από το Irccs Saverio de Bellis στο Castellana Grotte με επικεφαλής τη δρ. Κατερίνα Μπονφίλιο, εξέτασε περισσότερους από 4.800 συμμετέχοντες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η κατανάλωση κοτόπουλου – ακόμα και κάτω από το ανώτατο όριο των 200 γρ. την εβδομάδα που συνιστά η Ιταλική Εταιρεία Ανθρώπινης Διατροφής (SINU) – συνδέεται με 35% αυξημένο κίνδυνο θανάτου από καρκίνους του γαστρεντερικού συστήματος. Για όσους ξεπερνούν τα 200 γρ. την εβδομάδα, ο κίνδυνος διπλασιάζεται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ζυμαρικά: Τι «μαρτυρά» το χρώμα τους για τα συστατικά και την ποιότητά τους – Ανάλυση από καθηγητή διατροφολογίας

- Advertisement -

Αντίθετα, το κόκκινο κρέας, που συχνά βρίσκεται στο στόχαστρο των διεθνών οδηγιών, εμφάνισε αύξηση κινδύνου «μόνο» κατά 23% και αυτό μόνο σε όσους καταναλώνουν πάνω από 350 γρ. εβδομαδιαίως.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 12χρονος στο νοσοκομείο από… τσίχλες! Το πακέτο περιείχε 20 φορές περισσότερη καφεΐνη από το ασφαλές όριο για παιδιά

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Επικίνδυνες γαρίδες: Εντοπίστηκε η πηγή που μολύνει τα θαλασσινά με ραδιενεργό καίσιο και αυξάνει τις πιθανότητες εκδήλωσης καρκίνο

«Τα ευρήματά μας αντιστρέφουν, σε ένα βαθμό, τις μέχρι τώρα αντιλήψεις: το κοτόπουλο φαίνεται πιο επικίνδυνο από το κόκκινο κρέας, όταν εξετάζεται σε σχέση με την εμφάνιση θανατηφόρων καρκίνων του πεπτικού» δήλωσε ο επιστημονικός διευθυντής του ινστιτούτου, καθηγητής Τζιανλουίτζι Τζανέλι.

Οι αδυναμίες της μελέτης

Παρά τα εντυπωσιακά συμπεράσματα, οι ειδικοί συνιστούν προσοχή. Η μελέτη είναι παρατηρητική, επομένως δεν μπορεί να αποδείξει άμεση σχέση αιτίας-αποτελέσματος. Επιπλέον, τα διατροφικά στοιχεία προήλθαν από δηλώσεις των ίδιων των συμμετεχόντων, χωρίς αντικειμενικό έλεγχο.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπορεί να φταίει η καφετιέρα για την αυξημένη κακή χοληστερόλη σου; Έρευνα

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το κόλπο διατροφολόγου για να τρως ζυμαρικά, ρύζι και πατάτες χωρίς να παχαίνεις

Ο καθηγητής Πιερλουίτζι Ρόσι, διδάσκων στη Διατροφολογία στο Πανεπιστήμιο της Σιένα, επισημαίνει:
«Όταν μια μελέτη αναφέρει ότι οι καταναλωτές κοτόπουλου έχουν υψηλότερους κινδύνους, πρέπει να αναρωτηθούμε: Πώς ήταν το κοτόπουλο που κατανάλωσαν; Πώς μαγειρεύτηκε; Τι άλλο περιλάμβανε η διατροφή τους; Έκαναν άσκηση; Χωρίς αυτά τα δεδομένα, τα συμπεράσματα μένουν ελλιπή».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πώς γίνεται οι Ιταλοί να είναι πιο αδύνατοι από άλλους λαούς, παρόλο που τρώνε ζυμαρικά και πίτσα; Ειδικοί απαντούν

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ποιο μέρος του σώματος γερνάει πιο γρήγορα;

Η σημασία του πλαισίου

Ο Ρόσι εξηγεί ότι δεν υπάρχει τροφή που να είναι απόλυτα καλή ή κακή. «Δεν μπορούμε να πούμε ότι το κοτόπουλο κάνει κακό από μόνο του. Αυτό που έχει σημασία είναι το πλαίσιο: ποιότητα τροφής, τρόπος εκτροφής, μέθοδος μαγειρέματος και συνολική διατροφή του ατόμου».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πρόστιμο €5.000 σε σουπερμάρκετ ΚΡΗΤΙΚΟΣ στη Φούρκα Χαλκιδικής

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η δολοφόνος με τα δηλητηριασμένα μανιτάρια καταδικάστηκε σε ισόβια

Σύμφωνα με τον ίδιο, η υπερβολική εστίαση στο «αν η τάδε τροφή είναι υγιεινή ή όχι» είναι παραπλανητική. «Ο οργανισμός δεν λαμβάνει απλά τρόφιμα, αλλά θρεπτικά συστατικά – πρωτεΐνες, λιπαρά, υδατάνθρακες. Και οι πρωτεΐνες δεν είναι όλες ίδιες: η ποιότητα και η βιοδιαθεσιμότητά τους παίζουν καθοριστικό ρόλο».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | «Ήταν σαν να με δηλητηρίασαν» – Η εμπειρία του ανθρώπου που έφαγε 50 μπάρες πρωτεΐνης σε επτά ημέρες (βίντεο)

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πώς θα αναγνωρίσετε ποια κατεψυγμένη πίτσα είναι καλή (πριν τη φάτε);

Ο ρόλος της μαγειρικής και της επεξεργασίας

Σημαντικός παράγοντας είναι και η μέθοδος μαγειρέματος. Το ψήσιμο σε ψησταριά ή το τηγάνισμα σε υψηλές θερμοκρασίες μπορεί να δημιουργήσει ενώσεις που συνδέονται με γήρανση και χρόνιες ασθένειες, όπως ο διαβήτης και τα καρδιαγγειακά. Ακόμη και το «άπαχο» κοτόπουλο, αν μαγειρευτεί με λάθος τρόπο, μπορεί να γίνει επιβαρυντικό.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πώς η διατροφή μας επηρεάζει τη μυρωδιά του ιδρώτα μας

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γιατί δεν πρέπει να τρώμε στην κρεβατοκάμαρα

Ανησυχία προκαλούν επίσης τα βιομηχανικά παρασκευάσματα κοτόπουλου – nuggets, αλλαντικά, έτοιμα γεύματα – που περιέχουν πρόσθετα, συντηρητικά και συχνά προέρχονται από εντατικά εκτροφεία. Αυτά τα προϊόντα, σύμφωνα με τον Ρόσι, «αλλάζουν τη χημεία της τροφής και επηρεάζουν αρνητικά το μικροβίωμα του εντέρου μας». Όπως τονίζει ο καθηγητής Ρόσι: «Δεν υπάρχει η τέλεια τροφή. Υπάρχει μόνο η ισορροπημένη διατροφή και η γνώση που μας επιτρέπει να κάνουμε πιο συνειδητές επιλογές».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πώς να κάνετε τα λουκάνικα πιο νόστιμα με ένα απλό συστατικό

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπρόκολο στην κατάψυξη: Πώς θα μείνει φρέσκο και θρεπτικό για μήνες

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.