Πως το μάρκετινγκ μπορεί να αξιοποιήσει τα συναισθημάτα των ανθρώπων.
Η επισήμανση των “μοναχικών μπανανών” που έχουν μείνει πίσω στα ράφια των σούπερ μάρκετ, κάνει τους ανθρώπους πιο πιθανό να τις αγοράσουν, απευθυνόμενοι στην ενσυναίσθησή τους, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Psychology & Marketing.
Ερευνητές από τα Πανεπιστήμια του Μπαθ και της Φρανκφούρτης τοποθέτησαν μια πινακίδα πάνω από ένα καλάθι με μονές μπανάνες σε ένα γερμανικό σούπερ μάρκετ. Έδειχνε τη φωτογραφία μιας μπανάνας με λυπημένο πρόσωπο και το μήνυμα «Είμαστε λυπημένοι singles και θέλουμε να μας αγοράσουν και εμάς».
Ο αριθμός των μοναχικών μπανανών που πουλήθηκαν ανά ώρα αυξήθηκε κατά 58%. Οι ερευνητές δοκίμασαν επίσης πινακίδες που απεικόνιζαν τις μπανάνες ως χαρούμενες singles και χωρίς ανθρωπομορφισμό. Οι πωλήσεις των «ευτυχισμένων» μπανανών αυξήθηκαν μόνο κατά 5,4% ανά ώρα, γεγονός που καθιστά τις ευτυχισμένες πινακίδες ελαφρώς πιο αποτελεσματικές από τις χωρίς ανθρωπομορφισμό. Αλλά η χαρούμενη επιγραφή ήταν σχεδόν κατά το ήμισυ πιο αποτελεσματική από τη θλιβερή επιγραφή.
Οι μεμονωμένες μπανάνες συχνά διαχωρίζονται από ένα μάτσο από τους καταναλωτές που τις απορρίπτουν ή κατά τη μεταφορά. Είναι το πιο σπαταλημένο είδος και έχουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις στο κλίμα από τα σπαταλημένα φρούτα και λαχανικά. Είναι πιο πιθανό οι μεμονωμένες μπανάνες να πεταχτούν από τους λιανοπωλητές στο τέλος της ημέρας από ό,τι αν παραμείνουν μέρος μιας δέσμης.
Η νέα μελέτη δείχνει ότι η μείωση αυτού του είδους της σπατάλης τροφίμων μπορεί να είναι τόσο απλή όσο η αξιοποίηση των συναισθημάτων των ανθρώπων.
Μελέτες έχουν ήδη δείξει ότι η ανθρωπομορφοποίηση των τροφίμων μπορεί να βοηθήσει στην πώληση ατελών προϊόντων, όπως τα «στραβά» λαχανικά. Οι ερευνητές της μελέτης για την μπανάνα προτείνουν ότι τα «χαρούμενα» προϊόντα μπορούν να προκαλέσουν συναισθήματα ζεστασιάς. Εν τω μεταξύ, τα «λυπητερά» προϊόντα είναι πιθανό να κάνουν τους ανθρώπους να νιώσουν συμπόνια, «ιδιαίτερα στο πλαίσιο του κοινωνικού αποκλεισμού».