ΑρχικήΟικιακάΕπικινδυνότητα τροφίμωνΤα τρόφιμα που αυξάνουν τον κίνδυνο του πιο συχνού καρκίνου στον κόσμο...

Τα τρόφιμα που αυξάνουν τον κίνδυνο του πιο συχνού καρκίνου στον κόσμο – Νέα αποκαλυπτική μελέτη

6 λεπτά ανάγνωσης

Συσχέτιση της διατροφής με τον καρκίνο του πνεύμονα: Ποιες τροφές ενοχοποιούνται

Ο καρκίνος του πνεύμονα είναι ο πιο συχνός καρκίνος στον κόσμο. Μόνο το 2020 υπήρξαν περίπου 2,2 εκατομμύρια νέα κρούσματα και 1,8 εκατομμύρια θάνατοι από την ασθένεια παγκοσμίως. Αποτελεί μείζον πρόβλημα δημόσιας υγείας, το οποίο επιβαρύνει σημαντικά όχι μόνο τους ασθενείς αλλά και τις οικογένειές τους και τα εθνικά συστήματα υγειονομικής περίθαλψης. Οι παθοφυσιολογικές διεργασίες που οδηγούν στον καρκίνο του πνεύμονα ξεκινούν πολλά χρόνια πριν από μια κλινικά αναγνωρίσιμη εκδήλωση. Κατά συνέπεια, η πρόληψη και η έγκαιρη διάγνωση είναι απαραίτητες για την αύξηση της επιβίωσης από καρκίνο του πνεύμονα. Αν και το κάπνισμα παίζει κυρίαρχο ρόλο στην ανάπτυξη του καρκίνου του πνεύμονα, η διατροφή αναγνωρίζεται ευρέως ως κρίσιμος παράγοντας για διάφορες χρόνιες ασθένειες. Στόχος μελέτης που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό διαδικτυακό περιοδικό Thorax είχε στόχο να διερευνήσει κατά πόσο κάποια τρόφιμα και πιο συγκεκριμένα εάν η κατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων (UPF) συσχετίζεται με τον κίνδυνο καρκίνου του πνεύμονα.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Καταναλωτής βρήκε κομμάτια μετάλλου σε αλεύρι – Άμεση ανάκληση

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Με μολυσμένο καλαμπόκι για ποπ κορν γέμισε η Τουρκία την Ευρώπη

- Advertisement -

Τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα είναι σκευάσματα που παρασκευάζονται από τη βιομηχανία τροφίμων κυρίως από ουσίες που εξάγονται από τρόφιμα ή λαμβάνονται από την περαιτέρω επεξεργασία συστατικών τροφίμων ή μέσω χημικής σύνθεσης με λίγα ή και καθόλου ολόκληρα τρόφιμα, και αντιπροσωπεύουν έως και 60% της πρόσληψης ενέργειας από τρόφιμα και ποτά, με άλλα λόγια αποτελούν πλέον βασικό στοιχείο της διατροφής.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τσουχτερό πρόστιμο σε σουπερμάρκετ LIDL στην Πάτρα

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα αυγά επιτέλους δικαιώνονται – Ποιο τρόφιμο είναι ο πραγματικός ένοχος για την υψηλή χοληστερόλη – Μεγάλη παγκόσμια μελέτη

Αυτά τα τρόφιμα, όπως το επεξεργασμένο κρέας, τα ψωμιά που έχουν υποστεί ζύμωση χωρίς μαγιά, είναι βολικά, υπερεύγευστα, ενεργειακά πυκνά, εξαιρετικά κερδοφόρα με συστατικά χαμηλού κόστους και έχουν σχεδιαστεί για να αντικαταστήσουν όλες τις άλλες ομάδες τροφίμων με ελκυστική συσκευασία και εντατικό μάρκετινγκ. Η επεξεργασία μπορεί να αλλάξει την πιθανή θρεπτική αξία των τροφίμων αφαιρώντας ωφέλιμα θρεπτικά και φυσικά βιοδραστικά συστατικά, εισάγοντας μη ωφέλιμα θρεπτικά συστατικά και πρόσθετα τροφίμων και τροποποιώντας τη φυσική δομή τους. Επιπλέον, μπορεί να επηρεάσει τη διαθεσιμότητα θρεπτικών συστατικών στο λεπτό έντερο αλλοιώνοντας τις ιδιότητες των φυτικών και ζωικών κυττάρων στα τρόφιμα. 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πρόστιμο σε σουβλατζίδικο στο Περιστέρι 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κίνδυνος από το χαρτί κουζίνας: Εργαστηριακό τεστ εντόπισε χημικές ουσίες που επηρεάζουν ορμόνες και αναπαραγωγή

Συνολικά 1706 περιπτώσεις καρκίνου του πνεύμονα, εντοπίστηκαν κατά τη διάρκεια μιας μέσης παρακολούθησης 12,2 ετών μεταξύ 101.732 ενηλίκων (μέση ηλικία 62,5 έτη). Η διαιτητική πρόσληψη αξιολογήθηκε μέσω ενός επικυρωμένου ερωτηματολογίου ιστορικού διατροφής. Οι ερευνητές επικεντρώθηκαν ιδιαίτερα στο UPF που περιελάμβανε ξινή κρέμα, καθώς και τυρί κρέμα, παγωτό, κατεψυγμένο γιαούρτι, τηγανητά τρόφιμα, ψωμί, αρτοσκευάσματα, αλατισμένα σνακ, δημητριακά πρωινού, στιγμιαία noodles, σούπες και σάλτσες που αγοράζονται από το κατάστημα, μαργαρίνη, ζαχαρώδη, αναψυκτικά, ζαχαρούχα ποτά φρούτων, χάμπουργκερ εστιατορίων/καταστημάτων, χοτ ντογκ και πίτσα.


ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πλαστικά κομμάτια σε Ιταλικό τυρί μάρκας που πωλείται και σε μεγάλα Ελληνικά σούπερ μάρκετ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Προσοχή: Λεπίδες μαχαιριού μέσα σε μπισκότα που πωλούνται στην Ελλάδα – Για σοβαρό κίνδυνο προειδοποιεί η Ευρώπη 

Μετά από πολυπαραμετρικές προσαρμογές, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα άτομα με την υψηλότερη κατανάλωση UPF είχαν υψηλότερο κίνδυνο καρκίνου του πνεύμονα σε σύγκριση με εκείνα με τη χαμηλότερη κατανάλωση. Συγκεκριμένα, είχαν 37% περισσότερες πιθανότητες να διαγνωστούν με μη μικροκυτταρικό καρκίνο του πνεύμονα NSCLC και 44% περισσότερες πιθανότητες να διαγνωστούν με μικροκυτταρικό καρκίνο του πνεύμοναSCLC.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | «Είμαι γιατρός και δεν θα αγγίξω ποτέ αυτό που σου βάζουν σε κάθε ποτό…»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Επικίνδυνο παθογόνο σε συσκευασμένο σπανάκι – Ανακαλούνται δεκάδες παρτίδες

Συμπερασματικά η υψηλότερη κατανάλωση UPF σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του πνεύμονα, μη μικροκυτταρικού καρκίνου του πνεύμονα (NSCLC) και μικροκυτταρικού καρκίνου του πνεύμονα (SCLC). Παρόλο που απαιτείται περαιτέρω έρευνα σε άλλους πληθυσμούς και περιβάλλοντα, τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν τα οφέλη για την υγεία από τον περιορισμό του UPF.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ακτινίδιο: Η ιστορία πίσω από τον πρωτοφανή ισχυρισμό υγείας – Η ΕFSA δεν… “μάσησε”: “συμβάλλει στην αφόδευση” και τέλος

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπαίνεις σε ένα δωμάτιο και ξεχνάς γιατί; Δεν είσαι ο μόνος — ο εγκέφαλός σου μόλις έκανε «reset»!

Σύμφωνα με τους ερευνητές, δεδομένου του υψηλού φορτίου του καρκίνου του πνεύμονα και της αυξανόμενης κατανάλωσης UPF, ένας καλύτερος χαρακτηρισμός του UPF και του κινδύνου καρκίνου του πνεύμονα θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην ενημέρωση για τον έλεγχο και την πρόληψη του καρκίνου μέσω της τροποποίησης συμπεριφορών υγείας και της ανάπτυξης εξατομικευμένων πρωτογενών προλήψεων.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Έτσι θα σου δείξει ο σκύλος σου ότι «έρχεται» σεισμός!

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Kraft Heinz: Απέλυσε διευθυντή επειδή έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για παραγωγή μολυσμένου μπέικον στη μονάδα

«Το χειρότερο είναι ότι τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η κατανάλωση UPF έχει αυξηθεί σημαντικά παγκοσμίως, ανεξάρτητα από την ανάπτυξη ή την οικονομική κατάσταση. Η αύξηση της κατανάλωσης UPF μπορεί να έχει οδηγήσει σε παγκόσμιες αυξήσεις στην παχυσαρκία, τις καρδιαγγειακές παθήσεις, τις μεταβολικές διαταραχές, τον καρκίνο και τη θνησιμότητα, καθώς αυτά τα τρόφιμα αποτελούν επιβεβαιωμένους παράγοντες κινδύνου για τέτοιες παθήσεις», υποστηρίζουν.

Η υψηλή πρόσληψη UPF μπορεί ουσιαστικά να εκτοπίσει υγιεινά τρόφιμα, όπως τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα φρούτα και τα λαχανικά, τα οποία είναι γνωστό ότι προστατεύουν από τον καρκίνο, υποστηρίζουν οι ερευνητές, ως εξήγηση για τα ευρήματά τους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ξεκινά η υποχρεωτική απογραφή ανελκυστήρων – Τι πρέπει να γνωρίζουν ιδιοκτήτες & διαχειριστές

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπορώ να χρησιμοποιήσω το περσινό αντηλιακό; Οι ειδικοί απαντούν ξεκάθαρα

«Η βιομηχανική επεξεργασία μεταβάλλει τον θρεπτικό πυρήνα, επηρεάζοντας τη διαθεσιμότητα και την απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, ενώ παράλληλα παράγει επιβλαβείς ρύπους», προσθέτουν, τονίζοντας την ακρολεΐνη, η οποία βρίσκεται στα ψητά λουκάνικα και τα καραμελένια γλυκά και είναι ένα τοξικό συστατικό του καπνού του τσιγάρου. Τα υλικά συσκευασίας μπορεί επίσης να διαδραματίζουν κάποιο ρόλο, προτείνουν. Καταλήγουν στο συμπέρασμα: «Αυτά τα ευρήματα πρέπει να επιβεβαιωθούν από άλλες μεγάλης κλίμακας διαχρονικές μελέτες σε διαφορετικούς πληθυσμούς και περιβάλλοντα… Εάν αποδειχθεί αιτιότητα, ο περιορισμός των τάσεων πρόσληψης UPF παγκοσμίως θα μπορούσε να συμβάλει στη μείωση του φορτίου του καρκίνου του πνεύμονα».

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση https://thorax.bmj.com/content/early/2025/07/19/thorax-2024-222100?rss=1

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Έκλεισε τυροκομείο χωρίς άδεια μετά από εκατοντάδες περιστατικά με λοίμωξη από καμπυλοβακτήριο

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μωβ μέδουσα και… τουριστική δυσφήμιση: Πρωτοσέλιδα “τρόμου” για τις ελληνικές παραλίες σε ξένα ΜΜΕ

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.