ΑρχικήΝέαΥγείαΑυγά κότας: Ο καταλληλότερος τρόπος μαγειρέματος για να διατηρήσουν τα θρεπτικά τους...

Αυγά κότας: Ο καταλληλότερος τρόπος μαγειρέματος για να διατηρήσουν τα θρεπτικά τους συστατικά

4 λεπτά ανάγνωσης

Ανασκόπηση αποδεικτικών στοιχείων από μελέτες για τη θρεπτική αξία των αυγών κότας.

Τα αυγά κότας καταναλώνονται ευρέως σε όλες τις ηλικιακές ομάδες στο παγκόσμιο σύστημα τροφίμων. Ωστόσο, έχει προηγηθεί διαμάχη δεκαετιών μεταξύ των επιστημόνων, για ορισμένα θέματα υγείας, με την κοινή γνώμη μερικές φορές να μην ενημερώνεται για την αλλαγή των επιστημονικών στοιχείων τις τελευταίες δεκαετίες. Αυτό έχει οδηγήσει σε σύγχυση σχετικά με τα οφέλη ή τις βλαβερές επιπτώσεις της κατανάλωσης αυγών, ιδιαίτερα σε σχέση με την υγεία της καρδιάς.

- Advertisement -

Η παλαιότερη ανησυχία ότι η διατροφική χοληστερόλη από τα αυγά και άλλα τρόφιμα αυξάνει σημαντικά τα επίπεδα χοληστερόλης στο πλάσμα και επηρεάζει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων έχει αντικατασταθεί με την άποψη ότι η πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, ειδικές συμβουλές για περιορισμό της κατανάλωσης αυγών σε περίπου τρία την εβδομάδα απορρίφθηκαν από τους περισσότερους οργανισμούς υγείας.

Τι ακριβώς περιέχουν όμως τα αυγά; Σύμφωνα ανασκόπηση που δημοσιεύτηκε στο Nutrients, τα αυγά κότας (από το Gallus gallus domesticus ) παρέχουν χολίνη, φυλλικό οξύ, βιταμίνη D, ιώδιο, βιταμίνες Β και πρωτεΐνη υψηλής ποιότητας και δεν θεωρούνται πλέον από τους εθνικούς φορείς ως παράγοντας κινδύνου για υπερχοληστερολαιμία και καρδιαγγειακή νόσο (CVD). Ωστόσο, παραμένουν ερωτήματα σχετικά με τα οφέλη και τους κινδύνους της τακτικής κατανάλωσης αυγών. Αυτή η ανασκόπηση αξιολογεί πρόσφατα στοιχεία υψηλής ποιότητας από τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές (RCT) και μετα-αναλύσεις μελετών παρατήρησης και εξετάζει νέους τομείς ενδιαφέροντος, όπως διαχείριση βάρους, μεταβολισμός πρωτεϊνών, κίνδυνος αλλεργίας και βιωσιμότητα.

- Advertisement -

Σε πολλές ελεγχόμενες δοκιμές RCT, τα αυγά αύξησαν τη σύνθεση πρωτεϊνών των μυών και μείωσαν τη μάζα λίπους, η οποία θα μπορούσε να υποστηρίξει τη βέλτιστη σύνθεση του σώματος. Τα αυγά μέσα σε ένα γεύμα βελτίωσαν τον κορεσμό, κάτι που θα μπορούσε να μεταφραστεί σε χαμηλότερη πρόσληψη ενέργειας. Σε μελέτες παρατήρησης, η υψηλότερη κατανάλωση αυγών συσχετίστηκε με μηδενική επίδραση ή μέτρια μειωμένο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου.

Για τη συχνότητα εμφάνισης του διαβήτη τύπου 2 (T2D) και τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου σε άτομα με T2D, υπήρχαν ασυνέπειες μεταξύ των δεδομένων παρατήρησης και των δεδομένων RCT, με τα πρώτα να σημειώνουν θετικές συσχετίσεις και τα δεύτερα να μην βλέπουν καμία επίδραση της υψηλότερης πρόσληψης αυγών στους δείκτες T2D και CVD. ‘Αλλη μελέτη, έχει δείξει ότι τα αυγά έχουν θετική επίδραση και στην γνωστική υγεία ενώ πιο πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Poultry Science  έδειξε ότι η κατανάλωση αυγών δεν χετίζεται με κίνδυνο παχυσαρκίας. Τέλος και οι μετρήσεις βιωσιμότητας υποδηλώνουν ότι τα αυγά έχουν τη χαμηλότερη επιβάρυνση στο περιβάλλον, μεταξύ των ζωικών πρωτεϊνών.

- Advertisement -

Αξιοσημείωτο είναι ότι η επιλογή μεθόδου μαγειρέματος βρέθηκε να επηρεάζει σημαντικά τη διατροφική σύνθεση των αυγών, επηρεάζοντας έτσι την θετική επίδραση των οφέλιμων συστατικών τους, στην ανθρώπινη υγεία. Συγκεκριμένα, τα αυγά βρασμένα «μελάτα» αναγνωρίστηκαν ως η βέλτιστη μέθοδος, διατηρώντας τα πιο ευεργετικά θρεπτικά συστατικά σε σύγκριση με τα αυγά βρασμένα σφιχτά ή τηγανιτά. 

Συμπερασματικά, η ισορροπία των στοιχείων δείχνει ότι τα αυγά είναι μια θρεπτική τροφή, υποδηλώνοντας ότι υπάρχουν μεγάλα οφέλη για την υγεία από τη συμπερίληψη των αυγών στη διατροφή σε προσλήψεις υψηλότερες από αυτές που καταναλώνονται σήμερα από τους ευρωπαϊκούς πληθυσμούς.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.