Επιστήμονες ανακάλυψαν ποιο ρόφημα μειώνει τις βλαβερές συνέπειες από το καρκινογόνο κάδμιο
Το κάδμιο, ένα από τα πιο επικίνδυνα βαρέα μέταλλα που ρυπαίνουν το περιβάλλον, απειλεί σοβαρά την ασφάλεια των τροφίμων και την ανθρώπινη υγεία. Εξαιτίας της βιοσυσσώρευσης και της ανθεκτικότητάς του, μπορεί να εισέλθει στον οργανισμό μέσω της τροφικής αλυσίδας, του καπνίσματος ή ακόμα και της επαφής με το δέρμα, προκαλώντας οξείες και χρόνιες βλάβες σε ζωτικά όργανα. Το κάδμιο ενδέχεται να συσσωρευτεί στο ανθρώπινο σώμα και, με την πάροδο του χρόνου, να προκαλέσει σοβαρές βλάβες στα νεφρά, στο ήπαρ, στο αναπαραγωγικό σύστημα, ενώ θεωρείται και πιθανώς καρκινογόνο σύμφωνα με διεθνείς οργανισμούς.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Δηλητηριώδη ζυμαρικά ιδιωτικής ετικέτας ανακαλούνται από 5.600 καταστήματα μεγάλης αλυσίδας σουπερμάρκετ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γεμιστά με ελληνικό ρύζι ή… με εισαγόμενο αμφίβολης ποιότητας; Η νέα μέθοδος που ξεσκεπάζει τη νοθεία
Άλλωστε δεν είναι λίγες οι ανακλήσεις τροφίμων που ανακοινώνονται παγκοσμίως με τελευταία παραδείγματα την ανάκληση κρεμμυδιών λόγω υψηλής περιεκτικότητας σε κάδμιο, την ανάκληση κομπόστας τίγκα σε μόλυβδο και κάδμιο, πολλαπλές μελέτες που έχουν διαπιστώσει ότι η σοκολάτα περιέχει υψηλές συγκεντρώσεις Cd, με αποτέλεσμα να έχουν προταθεί ανώτερες ποσότητες ημερήσιας πρόσληψης σοκολάτας, το καμπανάκι κινδύνου από γιατρούς για παρουσία καρκινογόνου καδμίου σε ψωμί, ζυμαρικά και πατάτες, το μολυσμένο με κάδμιο ρύζι και πολλά άλλα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το φαγητό που οδηγεί σε εξασθένηση της μνήμης σε μόλις 4 ημέρες!
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μέγα σκάνδαλο με τα PFAS: Η ΕΕ προσέλαβε συμβούλους που δούλευαν ταυτόχρονα για κατασκευαστές – Αποκάλυψη Financial Times
Να σημειωθεί ότι οι ανακλήσεις τροφίμων λόγω παρουσίας καδμίου που καταγράφονται επίσημα, είναι πολύ λιγότερες από την πραγματική έκταση του προβλήματος. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι δειγματοληψίες που πραγματοποιούνται είναι περιορισμένες και τα ευρήματα συνήθως προκύπτουν τυχαία, με αποτέλεσμα να υποεκτιμάται η συχνότητα με την οποία το κάδμιο φτάνει στο πιάτο του καταναλωτή. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση η παρουσία καδμίου στα τρόφιμα ρυθμίζεται αυστηρά με ανώτατα επιτρεπτά όρια που έχουν θεσπιστεί για την προστασία της δημόσιας υγείας.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η δημοφιλής μάρκα καλλυντικών που κοροϊδεύει τον κόσμο σύμφωνα με Οργάνωση Προστασίας Καταναλωτών
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τι περιέχουν τελικά τα βούτυρα που είναι πιο μαλακά από τα άλλα;
Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Foods, ερευνητές χρησιμοποίησαν τον μικροοργανισμό Caenorhabditis elegans —ένα ευρέως αποδεκτό πρότυπο στις τοξικολογικές μελέτες— για να μελετήσουν τον τρόπο με τον οποίο το κάδμιο επιδρά στον οργανισμό. Τα πειράματα έδειξαν ότι η έκθεση σε χλωριούχο κάδμιο (CdCl2) μείωσε δραματικά τη ζωτικότητα των οργανισμών μέσα σε λίγες ώρες, προκαλώντας έντονη παραγωγή αντιδραστικών μορφών οξυγόνου (ROS) και μονοξειδίου του αζώτου (NO). Οι επιστήμονες κατέληξαν ότι η συσσώρευση των ROS αποτελεί το πρώτο και καθοριστικό βήμα της τοξικότητας, με το NO να επιδεινώνει στη συνέχεια τις βλάβες.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ευρωπαϊκός συναγερμός για πίτες για σουβλάκι Ελληνικής εταιρείας
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τραγικός ο απολογισμός από τα μολυσμένα αγγούρια: 1 νεκρός και δεκάδες νοσηλείες
Η μελέτη διερεύνησε επίσης πιθανούς τρόπους προστασίας από την τοξικότητα του καδμίου. Σημαντική βελτίωση της ζωτικότητας των οργανισμών παρατηρήθηκε όταν προστέθηκαν ασκορβικό οξύ (βιταμίνη C) και φυσικοί χυμοί πλούσιοι σε αντιοξειδωτικά. Οι ουσίες αυτές κατάφεραν να μειώσουν τόσο τα επίπεδα ROS όσο και NO, αποδεικνύοντας ότι τα αντιοξειδωτικά τρόφιμα μπορούν να λειτουργήσουν ως «ασπίδα» απέναντι στη βαριά ρύπανση από κάδμιο.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται κι άλλες δημοφιλείς ηλεκτρικές σκούπες που πωλούνται και στην Ελλάδα λόγω κινδύνου πυρκαγιάς
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πρόστιμα σε δύο ελληνικές επιχειρήσεις για παιδικά προϊόντα που δεν πληρούν τα πρότυπα
Αν και η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε C. elegans και χρειάζονται περαιτέρω μελέτες σε θηλαστικά και ανθρώπους, τα αποτελέσματα προσφέρουν ισχυρές ενδείξεις ότι η διατροφή μπορεί να παίξει ουσιαστικό ρόλο στη μείωση των βλαβερών επιδράσεων βαρέων μετάλλων. Ειδικά τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη C όπως ο χυμός πορτοκάλι και φυτοχημικά ενδέχεται να αποτελέσουν στο μέλλον μέρος στρατηγικών διατροφικών παρεμβάσεων για την προστασία από περιβαλλοντικούς ρύπους. Κατά μέσο όρο ένα ποτήρι (200 ml) χυμού πορτοκαλιού περιέχει περίπου 60–80 mg βιταμίνης C, δηλαδή σχεδόν το 100% της ημερήσιας συνιστώμενης πρόσληψης για έναν ενήλικα. Ακολουθούν ο χυμός γκρέιπφρουτ, με περίπου 50–70 mg βιταμίνης C ανά ποτήρι, ο χυμός λεμόνι, που έχει επίσης πολύ υψηλή περιεκτικότητα, περίπου 45–60 mg ανά 100 ml, αλλά συνήθως καταναλώνεται σε μικρότερες ποσότητες, ο χυμός ανανά, που προσφέρει γύρω στα 20–30 mg ανά ποτήρι, ο χυμός μάνγκο και χυμός φράουλα, που έχουν χαμηλότερη περιεκτικότητα (10–20 mg ανά 100 ml), αλλά εξακολουθούν να συμβάλλουν σημαντικά στη συνολική πρόσληψη βιταμίνης C.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εκατοντάδες ειδοποιήσεις για μολυσμένα αυγά στην Ευρώπη – Οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι σύμφωνα με στοιχεία 22 ετών
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Οι Ελληνικές Αρχές μπλόκαραν στα σύνορα φορτίο με μολυσμένο κοτόπουλο
Η μελέτη αυτή φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη για περισσότερη έρευνα γύρω από τη σχέση βαρέων μετάλλων και διατροφής, αναδεικνύοντας παράλληλα πόσο καθοριστικό μπορεί να είναι το πιάτο μας όχι μόνο για την υγεία, αλλά και για την άμυνα του οργανισμού απέναντι σε βλαβερούς ρύπους
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται 26,3 χιλιάδες τόνοι (!) λουκάνικων – Καταγγελίες για τραυματισμούς από κομμάτια ξύλου
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αυτό είναι το τρόφιμο που προστατεύει τους πνεύμονες από την ατμοσφαιρική ρύπανση – Μελέτη δεδομένων από 200.000 καταναλωτές
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2023/915, τα όρια καδμίου στα τρόφιμα, ποικίλλουν ανάλογα με το είδος του τροφίμου, λαμβάνοντας υπόψη την πιθανή συσσώρευση του βαρέος μετάλλου στην ανθρώπινη διατροφή. Για παράδειγμα, σε δημητριακά και προϊόντα τους το όριο κυμαίνεται από 0,05 έως 0,2 mg/kg, ενώ για λαχανικά και φρούτα ορίζονται ειδικά όρια που φτάνουν τα 0,05–0,15 mg/kg, ανάλογα με την κατηγορία. Σε θαλασσινά και οστρακοειδή, όπου το κάδμιο τείνει να συσσωρεύεται σε υψηλά επίπεδα, τα όρια είναι υψηλότερα, από 0,5 έως και 1,0 mg/kg για ορισμένα είδη. Οι ρυθμίσεις αυτές βασίζονται σε επιστημονικές αξιολογήσεις της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) και έχουν ως στόχο να μειώσουν τη μακροχρόνια έκθεση των καταναλωτών στο κάδμιο.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ αποσύρει φθινοπωρινό φρούτο με επικίνδυνη συγκέντρωση φυτοφαρμάκου – RASFF
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Φαγητό σε μπουφέ: Μικρόβια, βακτήρια και αόρατοι κίνδυνοι στο πιάτο – Τι να προσέχετε
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το μυστικό για να μην διαλύεται το ρολό κιμά στον φούρνο
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ποιοι πρέπει να αποφεύγουν τη διαλειμματική νηστεία
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κρατήστε τις πιπεριές φρέσκες έως και 4 εβδομάδες με ένα απλό κόλπο